Ular bergading adalah cerpen pertama saya tulis. Sedia maklum, saya tulis sempena Fiesta April yang dianjurkan oleh pihak Duta Wattpad Malaysia.
Yay! Sokong Wattpad Malaysia.
Sejujurnya 500 patah perkataan tidak mencukupi. 😂
Terasa tercabar nak hadkan perkataan ketika menulis.
Mula-mula penulisan cerpen ini mencecah sehingga 700 ratus perkataan! (Itu pun belum habis.)
Oh tidak! Maka saya cantas dan cantas.
Terasa sedih sebab tak dapat gambarkan situasi dan emosi dengan lebih terperici.Tapi tak apa. Yang penting saya berjaya penuhi syarat. 500 patah perkataan. Tepat!
Yay!
Baiklah, tentang cerpen Ular Bergading.
Kenapa saya pilih makhluk Ular Bergading
Saya dapat inspirasi daripada kisah makhkuk mitos Selatan Afrika, Dahomey.
Makhluk yang dikenali sebagai Grootslang ataupun Grote Slang. Yang membawa erti Ular Gergasi.
So yeah, Saya bagi nama manusia yang seru ular bergading itu sebagai Grote. 😂
Dalam mitos, Grote Slang ni kononnya kesilapan besar dewa-dewa. Tercipta makhluk yang sangat kuat dan berkuasa iaitu Grote Slang.
Untuk hapuskan kejadian Grote Slang ni, dewa-dewa telah buat keputusan untuk pisahkan jasad makhluk ini kepada dua makhluk lain iaitu kepada ular dan gajah.
Kononnya, itu lah gajah dan ular pertama di dunia.
Namun, dan namun, grote slang yang pertama dan yang prototaip ni sempat melarikan diri sebelum jasadnya dipisahkan. Bersembunyi di dalam gua dan di bawah tanah yang sangat dalam sehingga dipertemukan dengan lautan.
64 km dalamnya. 😭
Berdasarkan lagenda, gua di mana ular gergasi tersebut tinggal dipenuhi dengan batu permata dan berlian.
Wow. Mesti cantik kan? Ada sesiapa berani nak lawat?
😂
Baiklah, di bawah ini merupakan gambaran wajah-wajah Grote Slang,
😖😖😖😖
So fierce.
Baiklah!
Sekian sahaja daripada saya!
Bye!
The Powerless,
saptember..
YOU ARE READING
HIMPUNAN CERPEN FIESTA APRIL
Short StoryHimpunan koleksi cerpen yang dikarang berdasarkan 'prompt' yang disediakan oleh pihak Duta Wattpad Malaysia sempena Fiesta April. (Himpunan? Yakin je nak karang untuk semua prompt. 😝 Mungkin saya hanya buat berdasarkan Prompt bergenre fantasy, thri...