.Prolog.

18 3 0
                                    

"Chanyeol!!"

Aku membuka mata perlahan-lahan untuk melihat suara yang memanggil namaku.

"Dah pukul berapa sekarang ni. Kamu tak pergi melawat Junyoon ke?" Suara wanita berumur itu.

Junyoon??

Ah! Baru aku ingat. Hari ni..
Hari kematian dia.

Hahh..

Cepat betul masa berlalu. Malas rasanya nak pergi melawat makam seseorang yang aku benci.

"Omma.., boleh tak kalau Chan tak pergi" aku bertanya dengan nada yang pelahan.

Dengan nada yang sedikit tinggi wanita yang digelar omma itu berkata

"Diakan yochin kamu. Kenapa tak nak pergi dan melawatnya"

Kata-kata omma membuatkan aku terdiam tetapi..

Maaf..

Yochin?

Aku tak tahu sama ada perkataan yochin tu sesuai untuk dia. Yang aku tahu dia tinggalkan aku.. dan dia hanya bekas yochin aku..

Hanya bekas.

"Dia dah mati" dari tunduk memandang lantai aku menukar posisi kepada memandang omma

"dia hanya roh"

Aku mengeluarkan kata-kata itu tanpa sebarang perasaan sedih atau bersalah, sebaliknya... Perasaan marah dan benci terhadapnya.

Omma menghembuskan nafas buat seketika lalu menggambil tempat disebelah dan meletakkan tangannya ke bahu aku.

Dengan suara yang lembut omma berkata

"Omma tahu dia hanya roh.. Tapi kamu tahukan, dia masih ada. Menanti kamu hingga la tugasannya selesai"

Bilik tadi yang penuh dengan berbicara kini menjadi kelam.

Aku tak tahu kenapa..

Tapi..

Aku betul-betul tak rasa nak jumpa dia..

Walau pun hanya untuk seminit..

Tanpa membuang masa, aku mengampai tuala yang tergantung dan menuju ke kamar mandi.

EVANESCE [C]Where stories live. Discover now