BAB 1-Sekolah Baru

18 1 2
                                    

"Afia cpt bangun nanti lambat nak pegi daftar dekat sekolah baru tu"kejut Datin Aida sambil mengetuk pintu bilik Afia.
Tengah Datin Aida mengetuk pintu tetiba pintu dibuka dri dalam dan muncul muka Afia yg tk de perasaan itu.

Datin Aida baru nk bukak mulut Afia sudah mengangkat tangan tanda utk berhenti berckp.
"Dh jom pegi sklh mama hntr harini ye? Harini first day Afia kat sklh baru kan so jom mama ngan papa hntr"Datin Aida tk hiraukan tangan Afia yg suruh dia berhenti berckp malah dia ttp berckp walaupun dh dihalang oleh Afia.

Afia hanya mengeleng kepala tanda dia tk nk sesape hantar dia pegi sklh lagipun dia nk pegi sklh dgn jalan kaki.Bagi dia jalan kaki lagi seronok sbb dgn berjalan kaki seorang diri sahaja dia bleh buatkan dia rasa tenang.
Afia terus berjalan melepasi ibunya Datin Aida.

Datin Aida mengeluh bila tgk sikap Afia.Kekadang diri dia dgn suaminya tertanya tanya apa punca anak dia jadi begitu. Nak kata anaknya itu bercinta tk pernah pulak dia dgr benda tu lagipun dia jdi mcm tu sejak sekolah rendah lagi.'Aku salah didik anak ke selama ni'desis hati Datin Aida.Dia mengeluh sekali lagi.Datin Aida terus bergerak turun ke bawah utk memaksa Afia naiknya untuk ke sekolah.

Bila sampai di bawah dia ternmpk suaminya dgn anaknya Afia.Muka suami dia sentiasa tersenyum tetapi muka anaknya Afia tetap tiada riak.

"Marilh papa hantar Afia pegi sklh ye nanti papa bleh tolong daftarkan lagipun Afia kan bdk baru nanti tk takut tersesat ker?"Pujuk Dato Amir Fahim.Dia dh berkali kali pujuk anaknya itu tapi hasilnya tetap sama.

Dato Amir Fahim dan Datin Aida terdengar keluhan anaknya itu.Diaorg tau itu tanda anak dia setuju walaupun anaknya itu tk berckp.

"Dh jom kita pegi sarapan dulu baru kita pegi sklh ye Afia"Datin Aida memegang tangan anaknya itu dan dibawa ke dapur utk sarapan pagi.

Selepas selesai bersarapan Dato Amir Fahim dan Datin Aida menghantar Afia ke sekolah barunya itu.Sepanjang mereka di dalam kereta Afia hanya memandang ke luar tingkap untuk tengok laluanya ke sekolah nanti.Ibubapanya sibuk cuba berbual dengan dia tetapi dia endahkan perbualan mereka.

Apabila mereka smpai di hadapan sekolah Afia sudah turun dahulu diikuti ibu dan bapanya.Dato Amir Fahim baru sahaja mahu membuka pintu untuk anaknya Afia tetapi Afia dh keluar dulu dan berjalan ke hadapan meninggalkan mereka laki bini.

Dato Amir Fahim dan Datin Aida segera mengejar langkah anaknya yg laju smbil memanggil dia

"Afia!"jerit kedua-dua mereka.Walauapapun Afia tetap mengabaikan panggilan mereka. Budak2 di sekolah itu memerhatikan mereka sekeluarga dan ade yg berbisik mengutuk si Afia sbb mengabaikan panggilan ibubapa dia.

"Afia!"jerit mereka lagi sekali.
Akhirnya Afia menoleh memandang mereka.Dato Amir Fahim dan Datin Aida segera membawa Afia ke pejabat sekolah untuk mendaftarkan dia.

Selesai mendaftar sekolah di pejabat Afia dibawa oleh guru tingkatan dia iaitu Cikgu Syamira ke kelas 4 Sains 1.

Apabila smpai ke kelas itu Afia tunggu di luar kelas sementara mereka di dalam kelas mendengar apa yang Cikgu Syamira ingin smpaikan.

"Bangun!"
"Selamat pagi Cikgu ku sayang"
"Selamat pagi Cikgu ku sayang"
"Haa ye selamat pagi murid2.Awak semua bleh duduk tmpt masing2"
"Saya kat sini sbb nak kenalkan rakan kelas baru awak semua"
"Afia mari masuk"panggil Cikgu Syamira.

Afia bergerak masuk ke kelas itu dengan muka yang tiada langsung secalit senyuman.
"Okey awak bleh perkenalkan diri awak"
"Afia"itu sahaja yg Afia cakapkn dengan nada mendatar.
Semua murid memberi pandangan pelik pada Afia sbb bagi diaorg semua budk baru kena perkenalkan diri dgn lebih detail lgi.
"Ade sesiapa nak tanya Afia soalan?"
Rmai bdk lelaki angkat tangan utk tanya Afia.
"Asal mane?"
"Sblom ni sekolah kat mane?"
"Dh ade boyfriend?"
"Knpe warna mata berbeza?"
"Tk reti nak senyum ker?"
"Knpe warnakan rambut?kan sekolah larang warnakan rambut?"

Afia segera mengangkat tangan suruh diaorg berhenti tetapi diaorg tetap tidak berhenti bertanya.
"Okok semua berhenti tanya dia soalan"
"Ok Afia awak bleh duduk kat sebelah Aidan tu"arah Cikgu Syamira sambil tangan menunjukkan tempat di sebelah Aidan.
Afia terus bergerak pegi ke tempat duduk dia dan meletakkan beg dia kat atas meja lalu mengeluarkan henpon dan earphone dia.
Afia membuka lagu we don't talk anymore yg dicover oleh jungkook bts.
Bdk kelas ramai tergamam bila tgk ape yg dia buat iaitu mengeluarkan henpon sesuka hati pada waktu persekolahan. Cikgu Syamira yg ade dkt dpn hanya membiarkan tanpa membuat ape2 tindakan pon walaupun dia sebenarnya cikgu disiplin di sekolah tu.

"Cikgu keluar dulu sbb sekarang ni semua cikgu,pengawas dan SLB ade mesyuarat cikgu harap awak semua tk buat bising ye"
"Cikgu knpe tk rampas henpon dia?"
Cikgu Syamira hanya membiarkn soalan anak murid dia dan berlalu pergi ke bilik mesyuarat.

Waktu rehat
Semua murid berebut nak pegi kantin untuk membeli makanan,berjumpa kawan,melepak dan macam2 lagi tetapi tidak pada Afia.
Dia pergi berjalan2 satu sekolah sambil telinganya mendengar lagu yang ade di dalam telefonnya sambil itu juga mata dia meliar untuk mencari tempat yang sesuai untuk dia menenangkan diri tanpa dikacau.

Setibanya dia di padang dia ternampak sebatang pokok yang Agak besar dan bleh dibuat untuk menyorok lagipun tempat tu sunyi. Dia terus menuju ke arah pokok tu dan duduk smbil cuba menenangkan diri dan mencuba untuk tido kerana dia memhidapi penyakit insomnia iaitu penyakit yang sukar untuk tido.

KRING!!!!!
Bunyi loceng sekolah yang berjaya mengejutkan tido Afia yang singkat lalu Afia mendengus dengan kuat sbb bunyi loceng itu mengejutkn dia dri tido.Lalu Afia segera bergerak ke kelasnya.

Setibanya dia di kelas dia melihat ade guru yang sedang mengajar maklumlah dia dtg kelas lmbat 5 minit sbb tu cikgu dah mengajar.
Afia terus masuk tanpa menghiraukan pandangan semua orang terhadap dia.
Tetiba ade sorang budak lelaki masuk ke kelas dengan keadaan tercunggap cunggap sbb dia baru jer lepas berlari sbb mahu cepat masuk ke kelas takut cikgu marah dan denda dia.

"Knpe lambat?Awak tahukan yang masa rehat dah lama tamat?Awak pegi mane smpai lambat masuk kelas ni!!!?Awak pegi berdiri dekat luar sambil angkat tangan jangan sesekali awak turunkan tangan awak klau tk lagi teruk saya denda awak"marah cikgu Danny.
"Cikgu knpe cikgu tk denda budak baru tu dia kan lambat masuk kelas juga"Cikgu Danny hanya membiarkan kata2 salah sorang murid yg ade di dlam kelas itu.Lalu dia pon sambung mengajar.

Masa pon berjalan seperti biasa sehingga lh persekolahan mereka tamat...

Tbc
Harap korg enjoy baca cerita ni😙muahhh

AfDan[H]Where stories live. Discover now