"Ehh.. Hang join jer group tu.. Nanti cheq habaq pada admin.. Masukkan nombor hang.. " bebel Danial pada aku.. Sambil mengenyitkan mata, nakal..
"wehh... Hang jangan macam2 ler.. Cheq malaihh ehh nak campoq dengan orang yang cheq tak kenai.. " aku memberi alasan.
Tetiba fon aku memberi isyarat menandakan ada notifications yang masuk.
"adoii... " keluh ku sendirian.. Danial sendiri yang invite aku dalam group.. Ntah group apa,aku sendiri tak pasti..
Setiap hari.. Banyak whatsapp.. Berduyun2.. Berjemaah.. Menerjah fon aku..
Terkadang.. Aku gelak sendiri.. Membaca celoteh sesama mereka.. De yang aku kenal.. De jugak yang aku tak pasti siapa. Masing2 sudah berubah wajah.. Akibat faktor usia yang makin meningkat.
De jugak yang tertarik dengan nama pena baru aku.. Orkid Marissa..
De yang memuji... De jugak yang berminat untuk mengenali aku.. Lebih dekat.
Satu hari.. Tetiba je rasa nak post gambar aku dengan anak..
Ku buat caption... "kenal tak budak kecik yang sedang memegang 'bow' tepi saya ni? "
Alie Muhammad Dayyan,anak kecil ku selalu temankan aku tiap kali ada latihan memanah bersama coach Team Al-Quddus.
Nawaitu cuma satu.. Ingin perkenalkan anak aku untuk kesekian kalinya.. Sebab aku tahu ramai yang dah lupakan Alie.. Waktu pertama kali Alie dilihat kenalan.. Ketika berumur 4 bulan.
Tapi sebaliknya yang terjadi... De suara2 nakal.. Bertanya..
"kenapa dengan budak yang dok pegang bow tu..?Dia nak cari 'stand target' or nak cari 'ayah baru ' ke?
"ooo... Rupanya de yang dah 'khatam' tentang kisah kami.. Kisah Alie tanpa ayah.." bisik hati ku...
Bagi aku..pertanyaan gitu dah cukup buat hati aku tersentuh... Sedikit terguris.Aku tersenyum dalam tangisan.
Mungkin pertanyaan itu satu gurauan dari mereka..
Tapi bagi aku.. Itu tak ubah juga penghinaan... Cabaran...
"ok, fine.... Aku akan anggap itu satu cabaran... Yess, akan ku sahut.. Kau tunggu yer... " aku berazam.. Penuh semangat.
Hari demi hari.. Berlalu.. Dia masih lagi mengusik..
"Usik ler.. Apa aku kesahh.. " seakan memberinya kata semangat..
Hari terus berlalu.. Berlalu dan terus berlalu... Bersama usikan dari dia...
"Orkid.... " Dia memanggil ku pada suatu hari... Dan aku cuba menjawab dalam keterpaksaan... segan dan malu bersatu.. "ye, saya...... "
Hati bertanya... "sape lah mamat ni... " ku cuba stalk dp whatsapp nya... Sah2 aku tak kenal... Ku pm sorang kenalan untuk bertanya... "saper yer mr clown ni.... ?" merujuk pada nama yang tertulis di whatsapp nya.... dapat pula kenalan jenis baik ati... Panjang lebar dia describe pasal mr clown. ..
"Shah Al-Bari'... ... Single... And available.. ".. Kata Danial pada ku.
"oooooo..... " tanpa ayat... Aku mengiyakan.. Tanda faham... .
Bila dapat tahu tentang identiti mamat tu.. Aku rasa kami dalam comfort zone.. Sama2 single. Kami mula 'berchatt'..
Mmm.. Not bad.. Life style lagak cam retis hahh gitu... A bit romantic... Got a lots sense of humour..
Yang paling aku hangin ngan mamat ni.. Dia suka panggil aku ninja.. Rasa cam nak baling 'bintang' ninja je pada mamat ni...Baling..baling dan baling.. Biar luka habis badan2 nya.. Padan muka!!
"baling la... Biar je bintang ninja Orked melekat di hati abang... Chia chia chia... " dia buat lawak lagi..
I'm falling in love... "Again? And with him?how could... " aku membebel sendiri..
"dear hati, boleh tak jangan terlalu cair dengan Shah.... " aku memujuk diri sendiri.
Bila bersama Shah.. Aku dapat rasa sesuatu.. Yess.. Aku bahagia.. Adakah ini bahagia yang sebentar cuma.. Or mungkin akan menjadi kebahagian untuk aku selamanya... Dalam meraih redha Allah.
"seandainya takdir.... " itu tagline kami..
Setiap kali membicarakan pasal masa depan.. Kami banyak merancang.. Tapi dalam masa yang sama kami didik hati..agar tidak kecewa seandainya takdir bukan milik kami.
"dear hati, mana rasa 'tercabar' mu dulu.. Kenapa sebegini mudah kau jatuh cinta?"aku mengeluh...
Yang paling tak best ngan mamat ni.. Dia jenis yang kuat cemburu.. Sedikit laser dalam tutur kata.. Dan yang aku rasa kami ni tak ngam.. Bila tengok gaya dia.. Cam retiss wehh.. Dia punya dress up..'have2' la aku rasa mamat ni... Adoii,jauh beza dengan aku.. Simple, gaya kampung dan miskin.. Beza kami cam langit dengan bumi!
Satu petang, aku ajak Ros.. Kawan baik ku keluar makan2.. Maklum ler si Ros ni.. Nak pe2 ngan dia.. Mesti rasuah dia dulu.. Bukan dengan wang ringgit.. Tapi dengan juadah yang best2! Tu ler pasal body nya.. Cam hot ballon.
Aku dok bersembang dengan Ros.. Sambil menimati juadah omputih di Millenia Cafe.. Request dari Ros.. Kononnya nak makan ala2 barat giteww.. Tak kuasa mak nak layan.. Mmmm....
"Ros.. Cheq ghasa kannnn.... Cheq dah mula suka Shah... "aku berkongsi rahsia hati with my bestie..
"hang kawen je la kalau hang dah ghasa lagu tu.. Tak dakk salahnya bagi hangpa.. Kan sama2 single.. " ujar ros..
Aku tau.. Ros cepat2 jawab gitu sebab tak nak aku ganggu masa makannya.. Bab makan memang nombor 1...tak dihirau kan aku dah bila dapat makan.Nyampah!!
"tapi.. Hang tengok la mamat tu dengan aku..dia cam retis.. Aku minah kampung dowhhh... " ...bukan ke merendah diri.. Tapi aku dah mula sedar diri. Sedar diri ni tak setaraf Shah.
"dakk aihhhh... Hangpa berdua memang ngam la.. Kan jodoh tu saling melengkapi.. " jawab Ros sambil mengelap mulutnya yang comot dengan black pepper sause...
"seandainya takdir..... "
"shah... Adakah kisah kita ini sekadar gurauan... Atau sebaliknya.. "
Dan aku cuba melangkah.. Dan terus melangkah... Tanpa berpaling..
Ku tunggu Ar Rahman dari mu.....
Orkid marissa
#akuNiqabis
1 mei 2018
8:13 am
.
.
YOU ARE READING
Orkid ku, ninja! 🏹
RomanceHati yang tercabar tapi kini bagai diusik rasa cinta.... 💘