روحنا مسكت مذكراتي وكتبت حاجات انا حسه بيها فكتبت هو ليـّۓ انا بكره مصطفي ليـّۓ مش بطيقه مع انه انسان لطيف وعمر ماعمل حاجة تزعجني. لَـگِنْ انا بكره م̷ـــِْن الثانوي كان دايما في كل الدروس المنافس ليـّۓ بنفق لبعض عليـّۓ الوحدة. لَـگِنْ دلوقتي مش عارفة شعوري نحيته اي وبكرة اليامام توضح. كل حاجة سبت المزكرة ورحت نامت لان الًيَوُمًِ كان مرهق نامت وصحيت. علي صوت التلفون لقيت لسه ساعتين. علي الفجر استغربت واقعدت اشتمت في المتخلف للي بيرن دلوقتي ردت الو رد قالي يخربيت صوتك قالت افندم سمعته بيضحك قامت قفلت السكة في وشه رجع يرن تاني وتالت لحد مازهقت وقالت انا هرد وهزقه هزقة مخدهش حرامي غسيل. ردت الووو يامتخلف وياحيوان واقعدت اشتمه. اماهو ردد يعني في واحدة متربية. تكلم جوزها بشكل ده مكنش عيش وسلطات. ردت مصطفى. اناااا انا لقيته بيضحك وبيفول علي فكرة انا عوزك اي رقم غريب تردي بنفس الطريق. دي ماشي يا عسل قالت ټمـٱمـ ياكابتن قالي كابتن متجوزة سواقة توتكتوك قالت عندك مانع قال لٱ ياشبح هو انا اطوال وسالته هو انت. متصل ليـّۓ قالي لقيت نفسي فاضي قولت. اكلمك عطلتك علي حاجة ضحكت وردت لٱ يارجل حد يتصل الساعة 2 في عز النوم. والناس ڱڵـه. بتكل رز بالبن ومكسرات. .ههه. انت. عطلتني عن احل احلامي مـڼـڱ لله
قال يا. ستي. الايام كتير. ابقي نام. اه بكرة هجيلك 12. علشان نروح اسكندرية. تعالي بقا ام احكليك وقعد يحكي في مواضيع كتير لحد مالفجر اذان
قفلنا ورحت صليت ونامت وصحيت. علي صووت. ست الكل قووومي ياهند بصت في الساعة لقيتها 10. نزلت زاي مانا بالببجامة وشعري المنكوش ولقيت بابا قولته. ينفع ياحج القوة الامن المركزي دي. هو انا اخلص من. مصطفي. علشان اعرف انام تيجي مراتك. تصحيني. انا خلاص لآزٍمٍ اهج م̷ـــِْن البلد. هلشان اعرف انام لقيت للي ببضحك. اتصدمت واتكسفت لما لفيت. لقيت مصطفي وقال لٱ ياعمي انا عوز مراتي بتاعت امبارح م̷ـــِْن دي انا خلاص هرجع بنتك بابا رد البضاعة لاترد ولا تستبدل. وقعدوا يهزروا. وانا طلعت جري علشان اضبط. شكلي وخلصت ونزلت فطرنا ورحنا اسكندرية. متكلمنش كتير. وصلنا ولقيت. سناء هناك وجوزها واخوه وكل واحد خد مفتاح الاوضة بناعت ودخل نام شوية لقيت للي رن عليا قولت ڼـعمًـْ انت. مابتزهقش كلام انا كنت مخدوعة في منظرك الهادي اللطيف. ضحك وقالي دانت متبع منظري بقا معرفتش ارد واتكسفت قالي يلا علشان نزل البحر ياكسولة هانم. وقولت طيب يارغي باشا. ونزلت كنت لابسة اسدال ابيض. شكل حلوة فِيَھ. اول مامصطفي شافني قالي اطلعي غيره قولته ليـّۓ مهو حلوة قالي علشان حلوة لآزٍمٍ تغيره. قولت لٱ قالي خلاص يلا علي اوضتك ردت انت. مالك وباي حق تمنعني رد بحق اني جوزك وزعق وانا خفت منه بصراحة فطلعت وغيرت لبست بنطلون اسود وعلي فيست واسع لحد الركبة لونه اسود بردو ونزلت بصلي وقال كده. مقبول مع انه انا معترض علي البنطلون. لَـگِنْ هعدها المرداي يلا وانا سالته. ليه خليتني اغير مع ان الاسدال احسن بصلي وقال احنا في بحر يعني في مايه وهوا حبة هوا هنا يترفع الاسدال والكل يتفرج صّـْْ(☑)ـْْحّ ولا شوية ماية ويبقي منظرك كيووت صّـْْ(☑)ـْْحّ اقنعني. ورحنا وقعدت انا وهايدي. وفي شباب كانوا ورا اقعدوا يغلسوا علينا لَـگِنْ فجاء. عمر ومصطفي قاموا مزعقين. ولشباب واتشكلو معهم وبعدين روحنا الاوتيل م̷ـــِْن غير حد مصاب وجاي وقت العشا نزل الكل ومصطفي منزليش وفضلنا مستنين منزليش بدات اقلق عليه استئذانت ورحت الاوضة. جيت اخبط لقيت الباب مفتوح دخلت ويارتني مادخلت لقيته قعد علب الكنبة م̷ـــِْن غير تيشرت. بصلي وانا بقيت عاملة زاي اللي قطع مية ونور. قام م̷ـــِْن. مكانه ولبس تيشرت وقالي اتفضلي اقعدي اقعدت قولت. منزلتيش ليـّۓ قال يهمك اوي. فانا ردت طبعا مش رغي باشا. لكي معزة وكلب عِنـ.̷̷̸̷̐ـديّ ضحك وقال لٱ كتر خيرك. بصراحة. وبصي ياهند احنا اه جوزانا كده وكده لَـگِنْ قدام الناس تسمع الكلام وتخرج باذاني. واللبس. برود علشان منظرنا وموقف انهردة مايتقررش. قولته ماشي. يلا بقا علشان انا جعانة وانت. منزلتيش هكول مع مين تَعاّإاّإلّ اعزمني علي اكلة حلوة كده يلا وضحك وقال يسلااام علي الحياء والكسوف البنات لَـگِنْ صصح كل يهون علشان البطون يلا يامفجوعة. ونزلنا واتعشنا وقعدنا شوي علي البحر. ورحنا الفندق. كل واحد دخل اوضة وزاي العادي رن مصطفي وقعدنا. نتكلم وخلص الاسبوع والكل مبسوط. ورجع كل واحد بيته وانا خالص اتاكدت جوية اني بحب مصطفى. لَـگِنْ جه في بالي هو بيحبني وهو لسه بيحب سناء ولا اي. واسئلة كتيرر في.دماغي. وقعدت افكر ومصطفي قعد يرن وانا مردش. مكنش عِنـ.̷̷̸̷̐ـديّ دماغ اكلمه. ونامت وصحيت الصبح غيرت هدومي ونزلت لقظت مصطفي عندنا. وكانت متوقعة يعمل كده قولت ♥♡صَبَاحَ الخِيرَ يَا. بابا. صباح. النور ياصاصا ضحك وقالي صاصا يوم مادلعني تقول صاصا رفعت حجبي وقولته في مانع قالي لٱ لٱ احنا بنهزر يارمضان. وقعدنا فطرنا وقالي يلا علشان اوصلك لسه هعترض لقيت ماما بتقول كويس علشان احنا محتاجين عربيتك لحد ماعربية بابك تتصلح. ركبت سالني مالك قولت شوية صداع. ونامت بدري امبارح معرفتيش اكلمك اسفة. قالي ولا يهمك. نزلت ونزل معي قولت ريح فين. انت. مواعيدك. مختلفة قالي انتي. مراقبني علي كده قولت لٱ دي سناء للي قاللتي. قالي ماشي. انا اغيرت مواعيدي علشان ابقي معكي قولته اه طويب وطلعت بسرعة لسناء. وسالتها سناء انَـỲǑŲـْتي. بتحبي مصطفي. هو لسه بيحبك ردت لٱ ليه. قولتلها متاكدة. قالت اه وبصي ياهند انا عوز اسالك انتي. بتحبي مصطفي قالتها اها. وخايفة يكون لسه بيحبك. ضحكت وقالتي بص انا هقولك الحقيقة قولتلها ڼـعمًـْ الحقيقة ردت اه. انا ومصطفي اخوات لَـگِنْ م̷ـــِْن الاب وهو معجب ولهون بكي. وحاول كتير يلفت نظرك. وفشل علشان كده قرر يعمل. كده. انا فضلت مصدومة وسبت العيادة واقعدت اتمشي علشان استوعب كل الكلام. ورحت البيت لقيت مصطفي عندنا بيحد. معاد الفرح. واتحدد بعد اسبوع. ويعدي الاسبوع وانا مابردش علي مصطفي. ولا بقابله لحد يوم الفرح كان يوم جميل. جداا وانا كنت مبسوطة اوووي لحد ماخلاص روحنا. البيت دخلت وانا بقدام رجل واخر رجل. وفجاء لقيت مصطفي شالني ودخلنا وغيرت هدوم ولبست اسدال وطلعت صلينا واحنا علي العشا سالته انت. بتحبني م̷ـــِْن امتي قالي. انتي. عوزة تعرفي قالته اكييد. وقعد جنبي وحكي ليـّۓ كل حاجة. وانا كنت مبسوطة وطايرة م̷ـــِْن الفرحة لقيته بيقول. انا بعشق حماتي. قولته. ليـّۓ. قاللي علشان جبتلي حيااتي. وفرحتيدي حكايتي انا مع الاخ صاصا والوقتي خلفت تؤام زاي العثل نور وسيف.
قد يطول الحلم وقد يقصر ... وقد يتحقق وقد لا يتحقق ..
ولكن يكفينا أننا حاولنا وحلمنا 💜💜بقلمي. Nada Mohammed