Lato, Anno Domini 1080, Królestwo Polskie za króla Władysława I Hermana z dynastii Piastów.
Przed zaczęciem powieści owej chciałbym opowiedzieć, czy też objaśnić kim jest nasz główny bohater. Jest on hrabią osady grodowej zwanej Zalew. Nazywa się Lambert z Zalewa, to rzecz jasna. Nie wiemy dokładnie w jakim wieku jest, lecz wiadomo, że jest bardzo młody. Można założyć zatem, żeś on w wieku lat dwudziestu. Jego ojcem zaś był Świętej Pamięci Czcibor z Zalewa, ale o nim wiadomo tyle, że był ojcem naszego bohatera. Samemu Lambertowi bardzo dobrze układa się z okolicznymi możnymi, jak i klerem. A dlaczego tak jest? Może to przez jego życzliwość, czy też retorykę. Sam Lambert jest na pewno osobą rosłą, silną i wytrzymałą, czego dowodem jest jego ciągła aktywność w walce i możliwość powalenia większości wrogich wojów. Wydaje się być osobą inteligentną. Rzeczywiście tak jest, pojmuje większość nauk ścisłych, czy też filozofię. Niedzielami lubi poucztować, lecz nie z samymi okolicznymi możnymi, ale też z prostymi chłopami! Nigdy za to nie przesadza, ponieważ twierdzi, że to grzech, co świadczy o jego pobożności. Z samego wyglądu, ma bystre oczy dumnie spoglądające w dal i charakterystyczny zadarty nos. Jego fryzura jest zrobiona na "średniowiecznego grzybka", lecz samego zarostu mu brak. Na co dzień nosi szlachecki tabard i skórzane buty, generalnie strój nierzucający się w oczy. Na wojnę (a wojuje dość często z wrogo nastawionym hrabią Januszem z Mirosławca) ubiera rycerską koszulę i buty kolcze, hełm typu normandzkiego. Ujeżdża za to piękną klacz, Bursztynkę. Walczy używając lancy rycerskiej z chorągwią herbową, szczególnie wyglądającym mieczem, z wygrawerowanym napisem "Maleo hostium", co oznacza "Młot na wroga" i używa także podłużnej migdałowej tarczy, także herbowej.
A oto jego herb:
CZYTASZ
Drużyna Zalewska
Historical FictionPowieść prawdopodobna historycznie, rozgrywające się w latach 80 XI wieku, opowiadająca o życiu pewnego młodego możnowładcy imieniem Lambert z Zalewa, władającym niewielką osadą grodową w okolicach Poznania.