"First time laki buat macam tu dekat cek. Happy waya cek, "kata Haryani. Banyak senyum Si Haryani ni.
"Aku pun happy gak. Dulu Munir lamar aku bukan face to face. Dia lamar aku dekat whatsapp der. Tak romantik, "terang aku. Aku cuba menbandingkan Aiman dan Munir. Persamaan mereka tak ketara langsung.
"Munir tu tak tahu malu. Suka cari pasal. Suka sangat buat kes.Kalau ceq dah lama tampaq n then viralkan dia tu.Awat dia perlu masuk kolej ni kalau dia dah jadiq gitu?"balas Haryani.
"Yelah. Macam mana hang ngan Khai tadi? Ok dok?"tanya aku. Aku menukar topik. Aku dah malas nak ceritakan hal Munir tu. Suruh sakit hati lagi.
"Aih, terlampau okay bak hang tau! Khai ni tere main gitar, futsal, selalui bagi ayat power, pikupline banyak gak lah, "jawab Haryani.
"Samalah kita dua, "
"Eh, awat boleh sama? Cinta kita berdua berbeza. Tapi cek rasaq cinta hati cek lagi special, "
"Eleh, aku punya cinta limited edition lagi tu, "
"Eh, suka hati hang lah. Malas cek nak dengaq, " dengus Haryani.
"Eybah, "
"Btw, hang betuih ka nak balik kampunq masa cuti semester, na? " soal Haryani.
"..."aku membelek buku.
"Oit, pekak!! " jerit Haryani."Waya ka apa? Sakit telinga aku, "
"Kalau orang tanya jawaq lah, " marah Haryani.
"Belum confirm gik eik, " balas aku.
"Awat hang tiba² habaq pasai cuti semester ni? Nak jumpa ex ka? " usik aku.
"Amboi, belum lagi kepala hang cek sepak, "marah Haryani. Aku ketawa terkehek-kehek.
"Cek bukan apa. Cek takut cek alone balik kampung nanti. Tak ada kenduri kesyukuran, "
"Cehh! Pasal tu je. Kat sini pun boleh kita buat, " jawab aku.
"Duit hang mana? Dahlah ramai orang hat diajak. Duit pun baru RM 1900 je, "
"Hang tahu pun. Hang tak patut harapkan orang kampung buat kenduri. Kesian mereka. Hang pikiaq diorang da duit banyaq ka?"tegur aku.
"Hang ingat cek bodoh ka? Kalau diorang nak buat jugak. Hang jangan ikut makan sekali. Cek kurunq hang dalam tandas, na. Biar hang makan taik orang, "
"Oh, baru tahu, "
Haryani memukul ku dengan menggunakan buku kamus yang tebal.
"Sakitlah, beb, "aku ketawa.
****************
"Zarith, " aku berpaling ke belakang. Munir again? Shit ar.."Oit, pakcik pasaipa hang mai sini? Bawa tong sampah hang lagi tu, "perli Haryani.
"Pedasnya mulut hang tu. Belum ku sepuk mulut hang tu, "kata Izzat.
"Kau nak apa lagi? Tak cukul ke apa yang aku kata? Pleaselah jangan kacau life aku, " kata aku.
"Sorry, kalau I ada buat silap dengan U, "balas Munir.
"Baru sekarang nak minta maaf? Hah? Aku tak tahu nak menangis ke nak happy. Kau dengan perempuan useless tu terlampau bahagia. Cukuplah, journey kita. Now, are U happy what you have do? "
"U tolong dengar apa yang I nak cakap, please, "rayu Munir. Mukanya yang ala Haqiem Rusli membuat aku merelakan Munir untuk sambung kata² nya.
"Ok, fine. Teruskan, "
"Bukan I sengaja buat macam tu. Perempuan tu yang nak sangat kat I jugak. I cuba tak nak bersemuka dengan perempuan tu tapi malangnya dia asyik muncul depan I. I still sayang U. I still like U. Please getback kat I, "terang Munir.
"Zarith, jangan percayaq sangat cakap Munir. Semua tu pembohong, "bisik Haryani.
Aku fikir sejenak. Fikiran ku bercelaru. Ku hembus nafas panjang.
"Aku tak tahu nak kata apa lgi, Munir. Keputusan aku dah muktamad. Jangan kacau aku lagi. Please!! Aku dah terlampau sa...sa, "
Kepalaku mulai merasa sakit. Jantung ku berdegup dengan laju. Aku ingin pitam.
BUSHHH!!
"ZARITH!! ZARITH!, " jerit Haryani.
"Zarith, "panggil Munir. Munir bergitu takut yang akan berlaku kepada ku. Heh, rasakan...
"Please call ambulan! Faster!!"teriak Haryani.
YOU ARE READING
Tabah
RomantikZarith yang mencari pasangan hidup mula kucar-kacir apabila pelbagai masalah berlaku kepadanya. Zarith tak lama lagi akan temui ajal disebabkan kansernya. Apakah kesudahannya?