Bab2

10 2 0
                                    

             Tiba- tiba, trolley Zulaikha terlanggar seorang jejaka. Semua barang yang berada di tangan jejaka itu terjatuh ke lantai. Tanpa berfikir panjang, Zulaikha menolong jejaka itu mengangkat barangnya yang terjatuh. "I'm sorry."
             Dengan perlahan-perlahan Zulaikha berdiri dan melihat jejaka itu. Macam aku kenal jejaka ni. Tapi siapa? Zualikha berasa hairan.
             Lelaki itu terkejut apabila terlihat wajah Zulaikha. Ika? Bukan dia ni ika kah? Rupa-rupanya lelaki itu mengenali Zulaikha. "Ika?"Tanya lelaki itu. " No, my name is not Ika"Zulaikha sedikit pelik apabila lelaki itu memanggilnya Ika. "Apa nama awak?" Tanya lelaki itu.
            " My name is Patricia Zulaikha." Jawab Zulaikha. "My name is Alex Zulkifli. Nice to meet you, Patricia." "Nice to meet you Alex." " No, no. Just call me Zul" kata lelaki itu. Dia masih mengingti saat kali terakhir Zulikha memanggil dirinya dengan gelaran Zul. Kemudian, mereka berjabat tangan. Ketika itu, memori Ika datang secara tiba-tiba. Mengingati tentang zaman kanak-kanaknya yang penuh dengan kisah manis dan pahit.
           Setelah membayar, Patricia keluar dari kedai itu bersama Zulkifil. Apabila diluar, Zulaikha ternampak seorang remaja umur dalam 15 tahun menaik basikal sewanya. " Oii, that was my bike" jerit Zulaikha sambil menunding jari ke arah basikal itu. Remaja itu terkejut lalu membawa lari basikal itu. Tanpa berfikir panjang, Zulkifil serta-merta mengejar remaja itu. Zulaikha turut mengikuti Zulkifli dari belakang.
           "Kid, please stop. That not your bike" jerit Zulkifli kepada remaja itu. Remaja itu mengayuh sekuat hati. Setelah beberapa minit mengejar, remaja itu berhenti di sebuah pejabat polis. "Help me, Sir." Remaja itu berkata pada polis yang berada di situ.
            "What happen, kid?" Soal polis itu. Ketika itu, Zulaikha dan Zulkifli tiba di situ. " Sir, he chase me" kata remaja itu. "No, Sir....... This kid steal my bike" Zualikha berkata sambil tercungap-cungap kerana kepenatan. "Relax, miss. You and your husband can sit at there"kata polis itu. Zulaikha dan Zulkifli saling memandang "No,Sir. We are not married" kata mereka berdua hampir serentak. " Ohh, you and your boyfriend can sit there" Zulaikha dan Zulkifli hanya mengikut arahan.
            " Pssttt...... Zulaikha, kenapa budak tu kata kita kejar dia?" Bisik Zulkifli kepada Zulikha. "Entahlah" Zulikha juga berasa pelik terhadap tindakan remaja itu yang membawa mereka ke pejabat polis. " Zulaikha" Zulkifli berbisik kepada Zulaikha. "Ya?" " Can I call you Ika?" Soal Zulkifli. "Ok" jawab Zulaikha ringkas. " Ika, awak sure ke yang basikal itu milik awak?" "Sebenarnya basikal tu milik resort yang saya diami. Saya hanya menyewa nya saja."
             "Miss, this kid tell me that the bike is his." Kata polis itu selepas menyoal siasat remaja tadi. " Really? Then, where is my bike?" Soal Zulaikha kehairanan. "I have check the CCTV at the stall. Your bike is been taken by a man that using a white t-shirt." Kata polis itu lagi " Dont worry, give me your phone nunber. If that was any important thing, I will report to you" "Alright, sir" Zulaikha hanya dapat mengangguk.
              Zulaikha keluar dari pejabat polis itu dengan hati yang sedih. Zulkifil menanya " Ika, kenapa awak bersedih?" " Sekarang aaya kena jalan kaki untuk balik ke resort tu." Kata Zulaikha. "Ika, dont worry. I have my bike at there. Awak boleh tumpang kalau awak nak." Pelawa Zulkifli. "Tak apa lah. Saya boleh berjalan kaki sahaja" Zulaikha berasa malu untuk menaiki basikal Zulkifli "Mesti awak penat tu. Biar lah saya hantar awak balik." Zulkifli begitu mengambil berat dengan Zulaikha. " ok lah" Zulaikha terpaksa bersetuju kerana resort itu jauh dari tempat mereka berada sekarang. Jika berjalan kaki, pasti esok subuh baru sampai.

Cinta ku di matahari terbenamWhere stories live. Discover now