part one

21 0 0
                                    

" Dina , aku  tak nak kongsi mama dengan orang lain," Luah Dhiya dalam nada suara perlahan. Wajahnya ditundukkan. Hampir seminggu lebih dia menahan rasa sendirian. Mama dah nak kahwin! Rupa-rupanya dalam diam mama masih berhubung dengan bekas kekasih lamanya dan sekarang mereka hendak mengikat semula kasih sayang yang terhenti beberapa puluh tahun dahulu. Entah kenapa selama ini dia tak dapat menghidu semua itu biarpun di antara dia dengan kak long, dia lebih rapat dengan mama.

Hurmmmm.... bagaimanalah agaknya gerangan bakal bapa tirinya itu ya? Biasanya, bapa tiri ni garang, perengus! Itu belum lagi diambil kira dengan sikap bakal adik-beradik tirinya! Argh.. Memikirkan semua itu hatinya rasa nak meletup. Rasa hati itu perlu segera diluahkannya . Tapi tidak tahu kepada siapa dia hendak meluahkan rasa hatinya itu. Kepada Aunty Mastura? Tak mungkin! Dia kan sekutu utama mama, malahan bakal pengapit mama . Aunty Farah ? Dia pun sama! sekutu kedua mama! awal-awal lagi sudah tersenarai !

"Hidup kita ni Dhiya , mana-mana pun perlu berkongsi. Contohnya kalau kita pergi shopping complex, tandas awam kat situ kita kena kongsi dengan orang lain juga,kan? " pujuk Dina , kawan rapat Dhiya .
"Itu soal tandas awam . Sekarang ni weh aku tengah bercakap pasal mama! Kau tak rasa , lepas ni, aku  terpaksa kongsi mama dengan bakal suami dia dan juga bakal anak-anak tiri dia" Dhiya menarik muka .  Dina cuba memahami apa yang dirasakan Dhiya pada saat itu.

" Aku faham , Dhiya . Aku faham apa yang kau rasa. Tapi kau pun kena faham perasaan mama kau tuh . Dah perpuluh-puluh tahun dia korbankan segalanya untuk membesarkankau seorang diri. Tak salahkan kalau kali ni kau pulak berkorban untuk dia? Kalau kau rasa kau perlukan dia dalam hidup kau , dia pun perlukan seseorang waktu kau tak ada disisi dia." Dhiya Damia terdiam. Hatinya sedikit terusik dengan kata-kata itu.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 24, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Musuh Aku  , Suami Aku Where stories live. Discover now