Hari isnin,hari di mana guru-guru yang mengajar kelas 5 Bijak akan berkurangan.Hal ini demikian kerana para guru akan sibuk dengan kerja yang bertimbum- timbun.Oleh itu ,para pelajar dalam kelas 5 Bijak akan melakukan aktiviti masing- masing termaksuklah tiag orang pelajar nakal iaitu Cumi,Min,Kwang Soo.Kelihatan mereka tiga sedang " memeriksa" seorang pelajar baru yang agak nerd.
" Engkau jangan tipu la!Aku tau ini semua kerja kau kan!!Engkau yang beritahu Cikgu Azman yang kami ponteng kelas kan!!"Soal Cumi sambil memegang kolar baju pelajar baru itu.Pelajar itu hanya menundukkan kepala"Hoi!! baik kau cakap sekarang sebelum penumbuk aku hinggap kat muka kau "Hey mengaku jalah!!"giliran Min menyampuk.
" Sial betul budak ni!Ada mulut tapi tak nak cakap.Jangan sampai aku tumbuk kau" sampuk Kwang Soo lalu menendang kerusi plastik yang berdekatan denganya.Muka nya mula menunjukkan naik marah.Serentak itu ,muncullah tiga orang sahabat mereka iaitu Yon,Bad Haha.Mereka hanya tersenyih lebar lau beredar dari situ,malas la nak masuk campur urusan tiga orang sahabat mereka.Acah-acah gangster ja lebih. Sebelum meneruskan cerita ini,marilah kita memperkenalkan 6 orang pelajar yang boleh dikatakan hot di sekolah itu.First pelajar yang dikatakan hot ialah Cumi. Cumi merupakan pelajar yang suka membuli pelajar baru,kaki ponteng kelas dan seorang lelaki yang di sukai ramai perempuan. Selain itu,Kwang Soo merupakan pelajar yang tinggi lampai,sahabat kepada Cumi,seorang yang mudah marah dan sporting.Seterusnya,Min merupakan seorang yang pandai masak,bijak dan sado.Yon merupakan seorang yang bijak ,baik ,sporting dan periang Haha merupakan seorang kaki fesyen dan kaki shopping.Bad pula meruapakan seorang yang suka akan motorsikal kapcai . 6 sahabat ini sudah mengambil peperiksaan pertengahan tahun dan bermula cuti persekolah yang panjang.Pada hari pertama cuti sekolah,6 sahabat ini lepak di sebuah kedai mamak.Bad mencadangkan mereka semua untuk bercuti de sebuah pulau"Wei ...jom kita pergi holiday dekat sebuah pulau.Aku dah buat research tentang pulau tersebut dan memang pulau ni cantik." Menarik juga plan kau ni,boleh kita have fun" ujar yon."Kau boleh pergi holiday tak?tanya Yon kepada Min."Aku on je"jawab Min kepada yon . 3 hari selepas itu,mereka pergi ke pulau tersebut." Wah cantiknya pulau ni" kata Haha
Min,Kwang Soo,Cumi berjalan-jalan sambil melihat persekitaran pulau tersebut dan terjumpa dengan seorang nenek yang tidak di kenali.Lalu,nenek memberikan air misteri."Nenek ini siapa?tanya Cumi." Air apakah ini?tanya sekali lagi Cumi kepada nenek itu.Nenek itu menjawab" ini air yang sangat elok untuk tubuh badan"Tanpa membuang masa,Cumi Kwang Soo,Min terus minum tanpa berfikir panjang. Selepas itu,mereka berenam terus ke tempat penginapan . Tempat penginapan itu dilengkapi dengan katil yang bersaiz 'Queen' ,televisyen yang besar,dapur yang amat luas dan mempunyai aircond.Pada hari kedua holiday 6 sahabat itu,Min,Cumi dan Kwang Soo telah menjadi kecil apabila mereka bangun daripada tidur pada waktu pagi."Wei² tengok saiz badan kita" ujar Cumi kepada Kwang Sooo dan Min." Kita hanya tinggi 5 cm sahaja.." Cumi,Min,Kwang Soo tampak gelisah."Sebab apa kita menjadi kecil? Lalu Cumi menjawab"ini sebab kita minum air misteri yang diberikan oleh nenek itu." Tak guna punya nenek!! kita telah ditipu oleh nenek itu"
Setelah tersedar dari tidurnya yang lena,Bad mengambil keputusan menuju ke arah dapur.Yalah mana tau kekalau Min dah breakfeast.Bad mula berasa hairan apabila breakfeast tidak disediakan lagi.Selang beberapa minit kemudian,muncul Yon dan Haha .Jelas kelihatan riak mengantuk yang terpamer di wajah mereka berdua.
"breakfeast mana?Eh mana breakfeast aku ni!!Wei Min kenapa sarapan aku tak siap lagi?" Pekik Yon,Haha dan Bad laju menutup telinga.Pehal pepagi dohh!
Di atas katil kelihatan Kwang Soo,Cumi dan Min hanya tedduduk kaku.Nak turun daripada katil,katil pula tinggi cemacam.Apa ingat kita orang berani sangat ka lompat daripada katil.
" Min ! Min!! breakfeast aku mana !" kedangaran suara Yon diluar pintu bilik mereka.
Apabila pintu bilik dibuka,wajah Yon mula bingung begitu juga dengan Bad dan Haha
"Mana diorang?soal Bad pelik"
"Weh takkan diorang mandi pantai kut?Pepagi macam ni?"giliran Haha menyampuk
"mangkuk hang mandi pantai! Aku rasa diorang sembunyi daripada kita".Ujar Yon pula.Sesuka hati je fitnah kawan- kawanya.
"Hoi² kita orang kat sini !!!"Pekik mereka bertiga serentak tapi sayangnya suara mereka tidak didengari oleh tiga orang rakanya yang lain.
" Apa ni !! dahlah jadi kecil lepastu suara pula terbatas!ah buntu"
Tiba- tiba Kwang Soo berdiri lalu telefonya yang berada poket seluar diambil ." Weh pehal telefon aku jadi kecil ni!! Huwarrh aku kumpul duit 3 bulan nak beli telefon."Min dan Cumi hanya mengabai Kwang Soo .Tiba-tiba.........
" Weh korang ni bangang betullah!" pekik Cumi .Kwang Soo dan Cumi hanya menggaru kepala.Apa yang bangangnya!wehh apa yang bangang??
"Apa kata kau call ja Yon !! Aduh la nasib otak aku pandai." Lalu nombor telefon Yon segera didail
Tur...Turr..Turr...Turr
"Hello".Sapa Yon dalam talian.
"Yon.....tolong.....
"Hah korang pergi mana?Puas aku cari ni.Dahlah lapar ,aduh korang ni agak² la kalau nak main permainan hide & seek pun .Haihlah aku...........
"Weh kita orang jadi kecil".to be continued.......
YOU ARE READING
6 GUYS HOLIDAYS
FanfictionYon,Bad,Cumi ,Kwang Soo Haha dan Min merupakan sahabat karib dari bangku sekolah rendah lagi....