Kapitel 22

2.5K 89 32
                                    

Nu till alla er som mår dåligt:

Jag ber jag er att prata med någon.

Att vara deprimerad är otroligt tufft och rent ut sagt förjävligt. Jag vet om det, för jag har själv vart med om det.

Även fast det i början kan kännas jobbigt, så ber jag dig att snälla försök att prata med någon. Försök för min, din familjs och många andras skull, men framför allt för din egen skull.

Kanske är det så att du inte vågar be om hjälp?

Då lovar jag dig att det är mer läskigt att må dåligt än vad det är att prata med någon.

Kanske funderar du på om du verkligen vill ha hjälp?

Och även om det inte alltid känns så, så är svaret ja.

Innerst inne vill vi ha hjälp även om man ibland förnekar det för en själv.

En annan fråga som många ställer till sig själva är om man egentligen mår tillräckligt dåligt för att få hjälp. Svaret är JA.

Så länge du känner att du mår dåligt, mår du tillräckligt dåligt för att få hjälp och stöd. Du är värd att må bra. Du är värd att få den hjälp du behöver för att få må bra.

Personligen kan jag inte prata med folk jag inte har förtroende för. Därför kändes det bättre för mig att prata med min lärare istället för en psykolog.

Men bara för att det för mig kändes bättre med en lärare, kanske det för dig känns bäst att prata med någon du inte känner alls.

Testa dig fram och se vad som känns bäst för dig.

Sorgligt nog hamnar de flesta även i ett självskadebeteende under tiden de mår dåligt. Och om du inte gjort det än, men kanske är på väg in i, ber jag att hålla dig borta från det.

Att skada sig själv på något sätt är aldrig bra, och hjälper gör det inte heller. Kanske känns det bättre för stunden, men inte länge till.

Gångerna du är på ditt icke-bra humör, försök att skriva eller måla ner dina känslor på ett papper istället för att skada dig själv.

Det brukade jag göra.

Jag brukade även skriva en hel del under perioden jag mådde dåligt. Nu har jag ju även postat en del av mina texter här på Wattpad och hjälpt andra via det, vilket har hjälp mig själv också. Att för mig hjälpa andra hjälper mig själv också. Kanske gör det detsamma för dig också.

Men som sagt, den bästa "medicinen" du kan få är att prata med någon. Tro mig.

Det är så himla viktigt att just DU får må bra!

DU är viktig och DU spelar roll!

Ha fokus på att ha människor runt om kring dig som får dig att må bra,

och vänd ryggen till dom som får dig att må dåligt.

Du är stark som över huvud taget sitter här idag och läser detta.

Du lever, och det gör mig stolt.

Fyfan vad du är bra.

-

Alla ni, och då menar jag alla vare sig man mår dåligt eller ej,

ni är så otroligt värdefulla.

Ni alla har något unikt som gör er till fantastiska människor.

Hur dåligt det än går för en i livet, kommer det någon gång gå uppför.

Men oftast för att det ska göra det kan man behöva be om hjälp, så var inte rädda för att göra det.

Du är värd att få må bra och Du är värd hjälp! Glöm inte det.

Tack för ni läst min berättelse och följt den under detta år.

Stort tack för alla fina kommentarer ni givit!

Ta hand om er!

VAR INTE RÄDD ATT BE OM HJÄLP.

Glöm inte att jag finns här om ni behöver prata. Jag älskar att försöka hjälpa, så mig stör ni aldrig.

Kram,
Nathalie

Kik: NattaAndersson

I'm FineWhere stories live. Discover now