KBTC

8.2K 354 61
                                    

"Eeee. Bodoh la Balkish ni!"

Bantal ditumbuk. Emosi sungguh dia hari ni.

"Kan dah cakap... Kalau tak emo, tak boleh ke?"

Dia menjeling sekilas pada si dia yang menegur. Itu bukan tegur, tapi mengejek.

"Cuba cerita sikit apa yang buat awak emo sangat ni?" Si dia ambil tempat di sebelah. Lebih pada menyempit di ruangan sofa di depan tv.

"Geram la. Tak pasal Buya dengan Sera bergaduh. Dah la malam pertama diorang bergelar suami isteri. Isteri mana yang boleh terima bila dengar suami dia kawin sebab nak dapatkan harta milik dia dengan adik dia. Cuba cakap." Matanya bulat. Geram. Kalau la Balkish tu ada depan mata, dah lama dia lanyak.

Suka hati je nak tak suka dekat Sera. Eh, tu kakak ipar dia kot. Dah Buya sayang, kau terima je la. Alaaa, cakap aje la yang dia sebenarnya jeles. Sebab dia rasa nanti Buya dah tak sayang dia. Heh!

"Wait... Tadi Balkish. Ni Sera? Buya? Asal nama aneh sangat ni?" Si dia gelak kuat. Namun dibalas dengan tamparan pada lengannya.

"Awak ni PMS ni. Tu yang emo semacam..."

"Banyak la PMS."

"Tapi tiap kali awak baca novel pun awak emo kan... Kadang sampai tersedu-sedu mengangis. Pulak tu, sanggup bersengkang mata tak tidur malam sebab nak habiskan." Si dia terus memerli.

Dia betulkan duduk. Saja je nak menambahkan emo orang.

"Macam la baru semalam awak kenal saya kan."

"Dah kenal lama pun saya still tak faham lagi sayang..." Kepala dijatuhkan atas peha yang tersayang. Remote ditekan. Mencari siaran yang best. Alik-alik kartun juga yang menjadi pilihan.

"Awak rasa Sera akan maafkan Buya tak?" Si dia beralih pandangan.

"Kalau Sera nampak bertapa ikhlasnya Buya, dia akan maafkan. Percaya la..." Pandai je bercakap. Padahal jalan cerita bagaimana pun dia tak tahu.

"Tapi saya geram dengan adik Buya ni..." Dia cubit pipi si dia di pangkuan.

"Ya Allah, yangggg.. Sebab ni la saya malas nak layan awak time awak baca novel. Tak pasal saya yang jadi mangsa." Pipi dikembungkan. Rasa pedih sikit.

"Saya geram ni."

"Ya, tahu..." Dicapai jemari yang seronok melepaskan geram ke tubuhnya. Haih la... Rasa nak ikat je.

"Apa ending dia?" Saja tanya. Kot la dah habis baca.

"Belum ada. Karehan belum update. Ada sampai bab tiga puluh dua je.." Rambut si dia dimainkan. Macam dah panjang je.

"Rugi la awak emo kemain dari tadi. Ingatkan dah habis..." Mata dipejamkan. Menikmati urutan dari jari halus itu.

"Saya harap Karehan bukukan cerita ni. Saya nak beli." Semangat!

"Iya la yang..." Tahu sangat dah isteri dia tu. Habis semua novel Rehan Makhtar dikumpul. Siap dia yang jadi tukang tadah telinga mendengar celoteh si isteri.

"Apa tajuk ceritanya yang. Kemain dari tadi dok geram dengan si Balkish tu..."

"Kau Bicara Tentang Cinta."

Dahi si dia berkerut. "Bukan lagu ke tu?"

"Lagu?"

"Kau bicara tentang cinta, sedang aku hilang arah... Tinggal hanya, sandiwara..." Dinyanyikan perlahan.

"Aah la. Lagu!" Tak sedar dada suami ditepuk kuat.

"Yanggg..."

"Sorry... Excited kejap. Memang ngam habis la lagu tu dengan ceritanya.."

Si dia hanya diam. Kembali memandang tepat pada television. Sambil tengok tv, sambil dengar bini berceloteh. Yang mana satu nak fokus pun tak tahu la.


_______________

Agak-agak Karehan bukukan ke cerita tu? Saya rasa ya 😂.



Random The SeriesWhere stories live. Discover now