Bab 1

31 7 0
                                    

Pagi itu indah dengan kedengaran sekawan burung berkicawan tapi tidak pada indah bagi pasangan suami isteri itu.

"Awak sayang saya tak?" soal lelaki atau lebih dikenali sebagai Faris Daniel kepada isterinya yang dikenali sebagai Mia Adrianna.

"Saya sayang awak, tapi kenapa awak tanya macamtu, awak tak percayakan saya ke?" Mia Adrianna berasa pelik apabila Faris Daniel menayakan soalan begitu kepada dia

"Kalau awak sayang saya, kenapa awak asik abaikan saya, awak tak peduli pasal saya,awak dah berubah awak pergi kerja pagi, awak balik tengah malam, saya tahulah awak sibuk dengan kerja, syarikat tapi janganlah selalu abaikan saya, awak asik dengan syarikat awak tu je. Saya pun ada syarikat juga tapi saya tak pernah abaikan awak, sekurang-kurangnya telifonlah saya,saya dah fedup dengan awak, walau apapun yang terjadi saya nak bercerai" ujar Faris Daniel.

Mia Adrianna terkedu mendengar ucapan Faris tapi segera dikawal riak wajahnya

"Tak ,saya cintakan awak, saya taknak bercerai dengan awak" Mia Adrianna terus meninggalkan Faris Daniel dan menuju ke kereta untuk ke syarikatnya dengan perasaan sedih.'awak tak pernah nak faham saya, saya buat semua ni untuk atuk, saya kesiankan dia, dia tak de pewaris' ye Datuknya atau lebih dikenali sebagai Encik Kamal bukanlah datuk sebenarnya malah mereka pun berjumpa secara tak sengaja,mula daripada situ dia dan Encik Kamal mula rapat dan Encik Kamal sudah menganggap Mia sebagai cucu sendiri, Encik Kamal memberitahunya bahawa dia tiada anak untuk mewarisi syarikatnya dan meminta Mia untuk menjadi pewaris. Mia mula-mula pun tak terima tapi disebabkan pujukan emaknya dia bersetuju. Mia pun dulu bukanlah macam sekarang dulu dia seorang yang miskin.

Mia Adrianna terus bergerak ke syarikat Encik Kamal. Setibanya di syarikat ,Mia tarus bergerak ke biliknya dan memulakan kerja yang ditangguhkan semalam.

...............................................................

"Wei, Mia jom lunch dengan aku" ujar kawan Mia Adrianna iaitu Layla.

"Taknak aku ada banyak kerja lagi ni."Mia membalas. Dia ada banyak lagi kerja nak kena tanda tangan dokumen pengesahan lepastu ada pekerja yang kena temuduga. Dia pun sebernanya teringin juga nak balik awal nak bermanja dengan Faris tapi disebabkan dia ingin membanggakan Encik Kamal dan emaknya dia sanggup menahan semua tu.

"alah jomlah, dah lama kau tak keluar dengan aku, kau kan dah janji yang kau nak teman aku makan, kita pergi ke tempat yang kau suka tu" Layla masih lagi cuba untuk memujuk Mia.

"Fine kau tunggu kat kereta dulu, aku nak kemas meja dulu, nanti aku datang" akhirnya Mia Adrianna mengalah.

"ok" Layla terus meninggalkan Mia Adrianna dan menunggu Mia di kereta. Setelah Mia Adrianna selesai mengemas dia terus bergerak ke tempat letak kereta. Mereka pun bergerak meninggalkan syarikat itu dan terus ke restauran kegemaran Mia iaitu Restauran Sedap. Setibanya di Restauran itu Mia ternampak suaminya Faris. Mia hendak berjalan ke arah suaminya terhenti apabila melihat ada perempuan lain dengan suaminya. Mia cuba bersangka baik dengan mengfikir bahawa perempuam itu mungkin client suaminya.

Mia Adrianna terus membatalkan niat untuk berjumpa suaminya kerana taknak mengganggu urusan suaminya itu. Dia terus masuk ke cafe itu dan mengambil tempat di belakang meja suaminya itu kerana meja lain dah penuh. Mia Adrianna dan Layla didatangi oleh pelayan untukengambil pesanan mereka.

"Cik nak order apa? " Mia membelek menu yang diberikan pelayan itu. Setelah puas membelek Mia mula mengorder.

"Saya nak air fresh orange je, Layla kau nak makan apa?"

"saya nak air fresh orange juga makan saya nak spaggetti carbonara" Setelah mencatat pelayan itu terus meninggalkan merekan berdua.

"wei, mia itu bukan suami kau ke? Dia  dengan siapa tu?"Layla menanyakan soalan apabila ternampak Faris dengan perempuan lain.

"Entahlah, client dia kot"

______________________________________

Mia Adrianna terus mencampakkan beg yang berada ditangannya di atas meja rumahnya. Aku terus balik selepas lunch dengan perasaan marah apabila dia terdengar perbualan suaminya dengan perempuan yang dia ingatkan 'client' tadi.

Flashback

"Entahlah client dia kot" aku terus memulakan suapannya apabila makanannya telah sampai ke meja mereka. Tapi suapanku terhenti apabila terdengar perbualan suaminya dengan perempuan itu.

"Bie, awak cakap nak ceraikan isteri awak tu. Tapi kenapa awak tak ceraikan dia lagi. Bila kita nak kahwin?" perempuan itu bercakap atau lebih dikenali sebagai Intan Nur Shazira.

"nanti saya ceraikan dialah, sekarang kita makan dulu eh, sayang." Faris membalas.

Aku yang dengar perbualan itu berasa terkedu lalu bangun dari meja dan terus beredar meninggalkan cafe itu diikuti dengan Layla

"wei Mia, kau sabar eh" Layla memberikan kata2 semangat kepada Mia. Dia pun rasa bersimpati dengan Mia. Sanggup Faris curang dengan Mia padahal dulu si Faris yang terkejar-kejarkan Mia.

"Aku balik dulu lah" seusai kata begitu kepada Layla aku  terus menuju ke kereta dan pulang ke rumah.

End Flashback
______________________________________

" Adam, aku nak kau cari maklumat tentang perempuan yang dengan faris tu"

Aku terus menelifon dan meminta orang kananku untuk mencari maklumat tentang perempuan tu.

" Baik puan. Nak saya cari semuanya pasal perempuan tu?" Tanya Adam.

" Cari semua, termasuk mana dia tinggal, lepastu kat mana dia selalu jumpa suami aku. Senang cari semuanya. Jangan tertinggal satu pun" Seusai beri arahan kepada Adam  aku terus matikan talifon dan masuk ke dalam rumah. Aku terus masuk ke bilik dan langsung tidur untuk melupakan semua yang terjadi hari ini.

----------------------------------

Faris P.O.V

Tbc..

Maaf kalau ada typo btw jangan lupa vote dan komen.
Bye jumpa next chap

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 09, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

I Love You (Hiatus)Where stories live. Discover now