" mak along gi dulu" ucapku seraya mencium tangan ibuku. Bak kata orang tua tua ambil berkat.Kaki menapak keluar dari perkarangan rumah.
kakiku terhenti.
Yess!!sampai jugak aku kat sini .. hmmm sebenarnya ni universiti idaman aku yg digelar "um". Langkah terus ku ayun menuju ke class . "Ahhh ... indahnya dunia bila kita bersama..." tanpa aku sedar bait bait lagu meluncur keluar dari bibirku.Mulut terus menyanyi sampai tak sedar keadaan sekeliling. Sesuatu melanggarku.
"Eh eeh"aku cuba stabilkan diri yang kian tidak seimbang akibat dirempuh lelaki ni.ya Allah selamatkan lah aku ..."hei jalan tak pakai mata ke?" Lelaki tadi menegur . Memang lah jalan pakai mata takkan jalan pakai buntut pedih buntut aku.
"Oo.. lupa patut lah kau tak nampak ada empat rupanya mesti pening nak tengok mana satu jalan kan, meh aku tolong" lelaki tadi menghampiriku.
Mukanya didekatkan.Terasa hembusan nafasnya mengenai wajah ku . Sesuatu ditanggalkan. spect , ye spect aku! mamat ni rembat ke apa? " hmm... baru cantik!" Pujinya.
Satu penampar hinggap di mukanya. Semua mata memerhatikan tingkah laku ku. Apa? Dia student jugak kan? kan?kan?
Aku terus berlari meninggalakan lelaki tadi . Hanya renungan tajam menemani ku pergi . haish ana ana, apa kau buat ni !
**************
Kelihatan seorang lelaki berjalan masuk ke class ku...jatungku berdegup laju. lelaki itu , lelaki yang sama aku langgar!
"Bangun assalamualaikum sir," suara bergema meriuhkan suasana kelas. "Okay class hari ni sir nak kenalkan sir iewan walaupun lelaki dia pandai tau dalam pastry ni , sama macam sir jugak" sempat memuji diri sendiri.
"Friends say hye !" Ketua berucap "hye!" What what the?? Kenapa dengan classmate aku ni?
****
"Agaknya semua dah tahu kan nama saya, saya muhammad ridhuan a.k.a iewan. Umur 28 ." Mulut semua students perempuan kat sini ternganga.. bip bip bip masuk lalat. Sereh lar 28 bapak muda ! Handsome pulak tu Aura kejakunan memenuhi dewan .."waaa""K who want to start intro dulu?"kening sebelah dijenggketkan."me! me !" Sudah budak gedik ni lagi. "Emmm.. nama saya shamimi you can call me mimi !" gedik nak mampus. "Oo... mimi nice name" suara serak serak basah."aw!". ... "so whoes next?"
Krik krik krik krik bunyi cengkerik. Tah telefon sapa bunyi.
"Takde sape? okay " lelaki itu menyelak senarai nama .. god please not me "nur dayana !" Belum sempat nak berdoa namaku dipanggil.
Lambat lambat aku bangun . Lelaki tadi tercengang . Kenapa kenapa kau ajar kelas ni jugak??😭 "saya saya nur dayana panggil dayana je" suaraku gugup .Ooo nama budak ni dayana nice name but bad luck! "Can you explain to me bahan nak buat chiffon cake?" Chiffon ? Kek? "Dayana dayana are you still here ?" Lelaki tadi menggerakkan tangan seolah olah di awan dengan mimik muka mintak pelempang.
YOU ARE READING
mr.CUPCAKE
General FictionIewan seorang lelaki yang sangat meminati cupcake. pernah dia mencuba untuk membuatnya ( sumpah sedap) dan menyambung pelajaran ke luar negara hanya untuk cupcake. pertemuan antara iewan dan Dayana seorang pelajar yang begitu dikenali ramai sebagai...