6•

10 2 4
                                    

"Apadia?!" Shafilla meletakkan telefon lalu terus ke hospital.

>Hospital<
"Macam mana dengan keadaan mama?" Soal Shafilla kepada ayahnya.

"Mama okay saja.. Cuma dia kena banyakkan berehat." Balas ayahnya.

"Oo" Jawab Shafilla pendek. "Shafilla dah makan? Kalau belum, pergi lah makan dekat bawah. Ayah boleh jaga mama." Kata Encik Fitri.

"Okay!" Balas Shafilla.

Shafilla POV
Aku menuruni anak tangga untuk ke bawah.

Aik, macam kenal je. Macam.. Aunty Maria. Kenapa dia ada dekat sini?

Aku mencuri dengar perbualan antara aunty Maria dan doktor.

"Doktor, berapa lama lagi Husna boleh bertahan?" Soal Aunty Maria.

Aku mula tercengang. Husna? Kenapa?

"Peluang Husna untuk meneruskan hidupnya sudah tidak terang lagi." Kata doktor itu. Aunty Maria berlalu pergi.

Aku mengekori aunty Maria lalu memegang tangannya. "Apa yang aunty sorokkan tentang Husna daripada Fil?" Soalku.

Tanpa disedari, air mataku telah mengalir ke pipi. Aunty Maria tetap mendiamkan diri.

"Aunty, jawablah soalan Fil. Please.." Aku menggoncang bahunya dan memegang erat tangannya.

"Sebenarnya.. Husna mengahadapi penyakit kanser.. Sudah tahap 4.." Aunty Maria menundukkan kepalanya.

"Meh aunty tunjukkan bilik Husna, Fil." Ajak aunty Maria. Kami berdua berjalan ke sana.

>bilik 406<
"Husna!!" Aku menghampiri tubuh lemah Husna yang terlentang dia atas katil.

"Ya Allah! Rindunya aku dekat kau Husna!" Aku tidak mampu menahan tangisan ini lagi lalu memeluk Husna dengan erat.

End pov
"Fil, aku nak mintak maaf.." Husna menangis teresak-esak. "Maafkan aku sebab aku tak dapat jadi kawan kau yang baik... Yang selalu ada dengan kau.." Sambung Husna lagi.

"Husna, kau dah terlebih baik bagi aku." Kata Shafilla sambil tersenyum.

>malam<
"Mama.. Boleh tak Husna nak main telefon?" Soal Husna meminta izin ibunya. Ibunya menghulurkan telefon pinta Husna kepadanya.

Assalamualaikum Danial :)

Mylove❤
Waalaikumussalam

Saya ada permintaan untuk awak.

Mylove❤
Apadia?

Tolong jaga diri awak. Jangan nakal-nakal. Jaga kesihatan awak. Hiasi peribadi awak..

Mylove❤
Awak cakap apa ni?

Saya nak awak tahu, cinta saya terhadap awak, tak pernah berganjak walaupun sedikit :)

Mylove❤
Saya tak faham.

Dan saya nak awak tahu, saya amat mencintai awak. Saya bersyukut sangat sebab Allah kirimkan seorang lelaki macam awak. Walaupun hanya sementara :')

Mylove❤
Kenapa emo sangat ni?

Saya ada satu soalan untuk awak.

Mylove❤
??

Dimanakah awak, ketika saya memerlukan awak?

Telefon Husna jatuh dari pegangannya. Tangannya mula bergetar dan pernafasannya tidak stabil.

"Husna!" Jerit Puan Maria memanggil anak kesayangannya. Air mata Husna jatuh dengan deras membasahi pipinya.

"M-mama, papa.. H- husna..husna n-nak mintak ma-maaf.. Terima kasih.. A-atas s-segalanya.." Tergagap-gagap Husna mengeluarkan isi hatinya.

Shafilla datang lalu terus mendekati Husna dan menangis.

Husna memberi satu senyuman lemah kepada kawan baiknya. Husna mengucapkan dua kalimah syahadah lalu matanya tertutup rapat.

√\___________________

Danial POV
Kenapa dengan aku ni? Duduk tak selesa, berdiri tak selesa.. Baring tak selesa.. Rasa macam serba salah saja.

Sudah berapa minit aku ke hulur dam kehilir. Aku mengeluarkan telefon bimbitku lalu mesej Husna. Tetapi, tiada respon.

Aku mula menelefon Husna. Beberapa kali kemudian barulah panggilanku diangkat.

Husna! Kenapa dengan awak ni?

Danial.. Aunty ni.. Husna..

Kenapa dengan Husna?

H-husna.. Dah tiada, Danial.

Tangisan aunty Maria didengari. Aku segera mencapai kunci keretaku lalu terus ke hospital.

>bilik 406<
Aku terus mendekati Husna yang sudahpun pucat. Aku terus terduduk. "Husna !!!!!!!!!" Aku menjerit sekuat hati.

"Maafkan Danial uncle. Maafkan Danial. Danial tak dapat nak bahagiakan Husna selama ni uncle. Maafkan Danial.." Aku menangis lalu memeluk uncle Faris.

"Tak apa Danial.. Tak apa.." Uncle Faris turut menangis dan membalas pelukan ku.

°°°°°°°setahun kemudian°°°°°°°°°

"Husna.. Danial ni.. Saya rindu sangat dekat awak.. Sanggup awak tinggalkan saya?.. Awak.. Saya menyesal sangat atas sikap saya terhadap awak selama ini.. Saya langsung tak jenguk awak.. Saya langsung tak ambil berat tentang awak.. Awak.. Saya nak mintak maaf ni.. Kenapa awak tak pernah bagitahu saya yang You'll Be There?"

••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

The End

Thanks for reading!
Please Vote!

Chap 1,2,3&4 : chxnhemo

Afz

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 11, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

She'll Be ThereWhere stories live. Discover now