"Kau ni kenapa ha?" Syakir menggaru kepalanya walaupun kepalanya itu tidak gatal.
"Kenapa apanya?" Dengan lantang Syasya menjawab soalan si Syakir tu.
"Kau ni betul betul bodoh ke buat buat bodoh?" Syakir bangun kemudian mengatur langkahnya menuju ke hati Syasya. Eh!! Bukan bukan. Syakir menuju ke arah Syasya lah. Hohoho.
"Alah kau ni.Dah kau tanya,aku jawabla. And one more thing,i'm not stupid eh..Sorry sikit Spm aku dapat straight A tau.. Kau apa tahu?"
Baru je Syakir nak buka mulutnya,laju Syasya memintas "Lagipun aku tak tahu kau tanya aku soalan 'kenapa' tu.. So aku jawabla 'apa' sebab aku tak tahu. FAHAM?" Sengaja ditekankan perkataan faham tu.
"Kenapa engkau selalu muncul depan aku?" Kini Syakir betul betul di hadapan Syasya sambil bercekak pinggang.
"Mana aku tahu? Dah aku nak temu duga kat sini memangla jumpa kau. Dah kau CEO syarikat ni kan. Takkan aku nak jumpa si Fendy Bakri pulak. Sapa suruh kau jadi CEO sangat. Kalau kau tak jadi CEO tak de la jumpa aku. Blurhh. Apa la! tu pun tak boleh pikir. Dah la aku nak balik. ASSALAAAMUALAIKUMM" Syasya bangun dari kerusi empuk tu untuk pulang ke rumah sewanya. Pada mulanya dia sayang nak tinggal kerusi tu sebab empuk sangat.. Huhuhu. Sengal la Syasya ni.
Syakir mula terfikir apa kata kalau aku terima dia kerja ni pastu senangla dia nak buli Syasya ni..hmm.
"Woi..tunggu jap." Syasya yang baru pegang tombol pintu office Syakir tu membuat muka bosannya. "Kau nak apa lagi? Tadi bukan main mempersoalkan kenapa aku ni asyik muncul depan kau je.. Ni aku nak balik,kau panggil aku pulak.. Aduiilaa aku tak paham la perangai kau ni." Syasya membuat gaya menepuk dahi.
"Aku terima kau kerja kat sini." Dengan sekali lafaz,Syakir berjaya memberitahu Syasya yg dia diterima manjadi PA si Syakir pembawa kereta kura kura itu.
Syasya berjalan ke arah Syakir. Dia menyentuh dahi Syakir menggunakan belakang tapak tangan nya.
"Kau ni kenapa?" soal Syakir yang dilanda kepelikan sambil menyentuh dahinya kot kotla ada lalat ke lipas ke yang lalu atas dahinya itu.
"Kau ni demam ke? Aku sentuh dahi kau tak panas pun. Ke kau demam sejuk? Eh jap ada ke demam sejuk. Aku pernah dengar pasal demam panas je.hmm. mistik ni kes kau." Syasya buat muka slenganya.
"Aku rasa kau ni memang betul betul bodoh la" Syakir menaikkan bebola matanya.
"Ya la, kau tu yang peliknya. Tadi tak suka aku ni muncul depan kau. Pastu yang kau ambik aku kerja ngan kau ni kau tak muak ke tengok muka aku tiap hari?" Syasya berlalu ke meja Syakir dan tanpa dipelawa,dia merebahkan punggungnya ke atas kerusi empuk tadi.
Tapi, betul la orang kata malang memang tak berbau, dengan tidak semena mena,punggung Syasya tidak rebah pun atas kerusi empuk tu tapi rebah ke atas lantai jubin yang keras.
Bunyi gedebuk mematikan lamunan Syakir.Syakir dengan segera memusingkan kepalanya yang tadi memandang dinding kosong office nya itu. Apabila dia terpandang Syasya yang jatuh terlentang di atas lantai office nya ketawa yang ditahan akhirnya tersembur jua.
"Hahahahahahahahaha. Kau kenapa? Aku dah sediakan kerusi tu yang kau duduk atas lantai tu buat apa." Syakir makin kuat membahan Syasya.
"Diam ah kau. Bukannya nak tolong aku tak. Ketawa pulak tu. Ni kalau aku dah nyawa nyawa ikan ni mahu terus melayang nyawa aku tu kalau nak menunggu kau tolong aku." Syasya membalikkan bebola matanya.
"Ala ala..bahahahahh..aku tak boleh la." Syakir menghulurkan tangannya kepada Syasya sambil ketawa lagi. Syasya menyambut huluran itu untuk bangun.Dia berjalan sedikit slow kerana punggungnya sakit. Syakir tidak habis habis lagi mengetawakan Syasya.
Syasya duduk di atas kerusi sambil membetulkan rambutnya yang dah tak terurus tu.
Syakir bersuara " Pasal soalan kau tadi,bila difikirkan balik apa salahnya kalau aku ambik kau bekerja dengan aku.Senanglah sikit aku nak buli kau. And one more thing, i don't think that we'll meet everyday. Well Ahad and Sabtu kan cuti. so tak de lah sampai hari hari aku jumpa kau. Kalau tak memang muak aku pun nak hadap muka kau tiap hari.." Syakir membuat muka loya nak muntah.
"Eleh" Syasya membuat memek muka yang menempah pelempang Syakir. Ya la cuba korang bayang, Syasya mengemekkan hidungnya sambil senyum. Cuba korang buat depan cermin. Confirm korang nak tampar muka korang sendiri.
"So kau nak ke tak ni? Kalau tak nak aku tak heran pun. Ramai lagi yang beratur nak jadi PA aku ni ha. Ye la sape je yang tak nak jadi PA kepada jejaka yang terhangat di pasaran ni." Syakir menyapu hidungnya menggunakan ibu jarinya sambil keningnya dijongketkan sedikit.
Berlagak😏.'hmmm,kalau aku tak terima, aku nak makan apa nanti. Aku dah la perlukan kerja ni. Tapi kalau aku terima kan apa pulak jadi nya pasni.hmm susah la.'
"Hoi!" "Oh mak kau terbang" lamunan Syasya sengal terhenti apabila si Syakir kura kura menepuk meja dengan kuat. Haa kan dah kena sape suruh termenung kan. Padan muka Syasya.
"Nak ke tak?" "Hmmm, ok saya setuju." "Ok bagus" "Whatever. Dahla aku nak balik" Amboi Syasya, bos kau tu wei. Yang kau cakap aku kau dengan dia kenapa weh? Adui tak habis habis lagi sengal dia ni. Author menepuk dahi. Eh..
Syasya bangun menuju ke pintu. Tiba tiba.... Tak de apa pun sebenarnya, dia berhenti kejap sebab nak ucap thank you dekat bos baru dia tu.😜
Keluar je dari office Syakir si pembawa kereta kura kura tu,dia pergi ke bilik Kak Nisa."Assalamualaikum kak. Kakkkkkk!!"
"Waalaikumussalam. Kenapa Syasya oi.. Hang nak aku mati terkejut ka Syasyaaaa.."
"Sorry kak. Over pulak. Tak de la, saya nak cakap yang saya diterima kerja kat siniiii!!" Sekali lagi Syasya menjerit.
"Hang kalau aku sumpah ternganga ja mulut tu baru hang tau.Syukur la kalau hang diterima. Ni bila start ni?"
"Uishh jangan kak. Nanti bos garang akak tu terus buang saya kalau asyik ternganga je. Sya start kerja esok. Ok la kak , Sya nak balik dah ni. Nak prepare untuk esok.. Assalaamualaikummmmmmmm." Syasya tersengih lalu menyalam tangan akauntan Syarikat seterusnya melagakan pipi mereka kiri kanan kiri.
Eh tapi,apa kena mengena akauntan dengan pengurusan PA Encik Syakir..hmm entahlah. Eh biarlah aku nak buat akauntan ke pengerusi ke ,ni cerita aku suka hati aku la.. Korang baca sudah la. Menyibuk ajee.
Syasya start enjin kereta nya lalu terus ke rumah sewanya.. Dia tak sabar nak bagitahu housematenya pasal kerja yang dia dapat ni.hmm excitednya si Syasya ni kan.