Bab 1

16 1 2
                                    

                           

   

   
   Jam loceng di sisi meja mengejutkan lena nur. Terpisat - pisat dia membuka mata sambil tangannya meraba menekan butang 'off' pada jam loceng digital berwana biru. Suasana kembali sunyi. Nur menggosok matanya yang masih terasa berat. Ah, malasnya nak bangun!
   
    Nur menggeliat kecil sambil menguap. Terasa amat indah kalau dapat kembali menyambung lenanya beberapa jam lagi. Dia perlu bangun dan memulakan rutin harianya yang tak boleh tidak.
  
    Nur mengeluh perlahan."Izyan, bangun nanti lambat ke sekolah!" nur mengejutkan adik bongsunya yang masih lena dibuai mimpi. Langsung tidak terganggu dengan bunyi jam loceng yang nyaring tadi.
 
   Dengan malas nur melangkah ke bilik air yang jaraknya hanya beberapa langkah untuk membersihkan diri dan bersiap-siap untuk ke kelas. Sejadah dibentang serta doa dipohon agar kehidupan diredhai ilahi.

    "Nur,Izyan Turun cepat! Sarapan dah siap." panggil cik ros dari bawah. Tidak sampai sepuluh minit, nur dan izyan sudah berada di bawah untuk bersarapan. Masing-masing mengambil tempat di meja makan. Nur pantas menyenduk nasi goreng ke dalam pinggannya lalu menuangkan segelas jus oren di dalam gelas.
  
     "umi, abi harini nur ada kelas pagi dan petang, jadi mungkin tak sempat nak balik," saja dia memberitahu umi dan abinya supaya tak menunggunya untuk makan tengahari nanti."nur pergi kelas dulu ya," katanya sambil bersalaman dengan umi dan abi. "hati-hati bawa kereta tu, jangan bawa laju-laju" pesan cik ros.
     
     Sedang asyik mendengar nyayian ziana zain, tiba-tiba kereta yang dipandu nur hilang kawalan. Mujur ianya dapat dikawal dan berhenti di tepi jalan. "ya allah, kenapa dengan kereta aku ni?" katanya sendirian. "aku dah lambat ni nak ke kelas pagi ni". Pantas saja tangannya mengambil telefon di dalam handbag. "dian! Kau kene tolong aku, kereta rosak kat tepi jalan ni,".katanya sambil dibalas, "wei,,aku dekat kampung lah sekarang ni, bukan tak nak tolong kau, tapi... " talian dimatikan. Apa lah nasibnya hari ini. Tiada siapa yang peduli.

       "cik, are you okay ? Boleh saya tolong?" nur menoleh dan kelihatan seorang lelaki berbaju kemeja hijau dan berkaca mata. Segak! Tidak pernah dilihat lelaki itu sebelum ini. "arhh,kereta saya rosak, boleh encik tengokkan apa masalahnya?"

         "kereta cik ni bateri kong!" kata lelaki itu. "kene hantar bengkel ni" sambungnya lagi. " lama tak agak-agaknya nak siap sebab saya dah lambat ke kelas pagi ni," balas nur.

        
       "kalau macamtu tak mengapa, saya boleh hantarkan, kat mana cik belajar?" soalnya. "UIA, erb tak menyusahkan encik ker?" tanya nur berbalas. "erh tak lah, kebetulan sangat , saya pun nak kesana juga ada kerja yang perlu diselesaikan!" balasnya.

      Tidak kurang setengah jam, mereka sudah tiba di sana. " terima kasih encik" katanya sebelum keluar dari kereta. Baru saja beberapa langkah, "cik!cik!" panggil lelaki tersebut. "boleh saya tahu siapa nama cik, manalah tahu kalau ada jodoh boleh kita berjumpa lagi." soalnya sambil tesenyum.

     "Nur Raisya Wardina !" balas nur. "owh, cik nur ni kad saya kalau ada apa-apa boleh terus call" katanya sambil memberikan kepadaku. Khairul Ikhwan Bin Mohd Fauzi. Nama yang tertulis di dalam kad tersebut.

      
      

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 13, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Seindah Takdir SummayyahWhere stories live. Discover now