"Kulin... Kulin..." saya kasi goyang badan dia... Tapi tidak bergerak...
"Kulin.... Bangun... Adik.... Adik..." saya bilang... Sebak suara saya...
Si Mar peluk saya.. Saya ingin menangis tapi airmata saya tidak mengalir....
"Kulin!!!!!!!!!" saya teriak...
Si Mar turun pigi bawah.. Dia pigi panggil orang kampung..
Saya tidak mau percaya semua ni... Kulin!!! bangun!!!!! Tolong buka mata Kulin... Tolong!!!... Saya angkat si Kulin.. Saya cium dahi dia... Dahi dia mulai sejuk...
Ada sisa air mata di hujung mata dia... Saya lap...
"Jangan kasi tinggal kakak!!!!!" saya kasi guyang badan dia.. Tapi dia tidak bagi respon...
Orang kampung mulai datang dirumah... Saya benci dengan dorang semua termasuk lah si angkol Burinos.. Waktu saya pigi minta pertolongan dia, dia maki dan tertawakan saya... Saya cuma mahu dia antar si Kulin pigi hospital.... Nanti tu tambang saya bayar palan-palan.. Masih segar diingatan saya dua hari lepas...
Pagi tu saya pigi rumah si Angkol Burinos, saya nampak dia sedang memberi ayam dia makan..
"Angkol.. Nah Rm5..."
"Buat apa ni??" si angkol tengok saya dengan hairan tapi dia ambil juga tu duit...
"Angkol.. Ni saya mau deposit tambang... Saya mau bawa si Kulin pigi hospital bah.. Dia demam.."
Si angkol ketawa sambil buang tu duit..
"Kau fikir saya ni pawong ka??? lagi satu kalau pun saya pawong, kau fikir tu kereta isi guna air... Ni Rm5 mana cukup ni.."
"Ya saya tau tidak cukup angkol tapi saya tiada duit suda.. Ini pun hasil jualan pisang berangan saya.."
"Kau balik lah.. Kau ada Rm50 baru saya hantar kau.."
"Tapi.... Si Kulin betul-betul sakit..."
"Saya peduli apa... Mungkin kamu salah makan baitu.." bilang si angkol terus dia dukung tu ayam dia.. Dia tidak suda peduli saya.. Saya pungut tu duit yang dia campak di tanah...
"Kau si putut bah kan???" saya tunduk..
Si Wanda anak si angkol Burinos tarik rambut saya sampaikan saya terbaring di tanah.. Terasa kehangatan tu tahi ayam melekat di lutut serta badan saya...
"Kau datang sini buat apa???"
Belum sempat saya cakap apa-apa, si Wanda mula meneka yang tidak bagus terhadap diri saya...
"Jangan kau pigi besundal sama abang saya, abang saya tu mana pandang perempuan macam kau!!!" bilang si Wanda.. Saya diam sahaja.. Malas mau bgaduh.. Saya bediri dengan badan yang berbau tahi ayam.. Si Wanda ketawa berdekah-dekah...
Sekarang si angkol Burinos datang di rumah pula.. Saya pigi di tempat dia...
"Angkol... Kenapa kau datang sini!! puas hati kau si Kulin suda mati!!!!" saya bilang.. Si angkol Burinos pura-pura buat tidak tau apa yang saya cakap...
"Putut... Kau sabar... Jangan begini..." si Mar menyabarkan saya... Semua orang yang datang sana semua saya benci ketika ini kecuali si Mar...
Saya peluk si Mar...
"Mar saya tidak dapat bayang kan hidup tanpa si Kulin... Baru tadi dia tersenyum sama saya.. Kalau saya tau dia akan pergi, saya tidak kasi biar dia berseorangan di bilik..." waktu ni air mata saya mengalir mencurah-curah...
"Sabar...."si Mar bilang...
"Kamu pigi angkat tu mayat pigi kereta... Kita hantar pigi hospital..." si angkol Burinos menyuruh beberapa orang...
YOU ARE READING
My Romeo
FantasyStory Fantasi mengisahkan si Putut yang setelah kematian adiknya telah memiliki mata ketiga iaitu dapat melihat roh orang yg telah mati. Putut juga bertemu dengan Alfa dan Dominic iaitu cucu kepada seorang nenek yang memiliki mata ketiga. Dapatkah s...