Disinilah aku. Di bumi Italy. Aku ke sini untuk berjumpa dengan tunang kesayangan aku. Daniel namanya. Dah dua tahun dia tinggal di Italy. Dan kami akan kahwin tak lama lagi. Dia suruh aku datang sini sebab ada benda penting yang dia nak bagitahu. Jadi aku guna duit yang aku kumpul untuk datang sini.
Untuk pengetahuan semua, aku ni anak yatim. Aku dibesarkan dirumah anak yatim. Dan aku tak pernah tahu siapa ibu bapa aku. Aku redha. Mungkin ini takdir hidup aku. Sekarang ni aku tinggal sorang lepas aku dapat kerja. Sekali sekala aku akan melawat rumah anak yatim.
"Hai sayang. Kenapa ajak saya jumpa sini. Nak hujan ni"
Aku melihat awan diatas yang menunjukkan sekejap lagi akan hujan. Sekarang tengah musim hujan di Italy.
"Sampai juga awak disini. Selamat datang" kata Daniel.
Tapi aku perasan muka dia macam tak happy tengok aku ada depan mata dia.
"Awak nak cakap apa?" soalku.
Tak sabar nak tahu. Mesti dia nak melamar aku untuk jadi isteri dia. Tempat pun cantik dah. Taman yang dikelilingi pokok pokok yang boleh tahan besar di sepanjang jalan.
"Kita putus tunang"
Tiga perkataan ringkas. Tak susah untuk menyebutnya tapi susah untuk menerima.
Jadi dia suruh aku datang sini semata mata untuk cakap benda ni. Kenapa tak hantar mesej aje ataupun call.
"But why? Saya ada buat salah dengan awak ke? Kalau ada salah awak boleh cakap terus dengan saya. Saya akan cuba per..."
"No stop!"
Daniel memotong percakapan aku.
"Awak tak ada buat salah pun dengan saya. Cuma saya tak boleh teruskan pertunangan ni dengan awak. Sejujurnya selama kita bertunang, saya tak ada rasa cinta mahupun sayang sedikitpun dengan awak. Saya betul betul minta maaf"
Wah! Lawak apa ni. Oh gad! Menyesalnya aku datang sini. Jadi selama ni cinta aku bertepuk sebelah tangan. Kenapa dia tak pernah cakap yang dia tak cintakan aku. Kalau dia cakap awal awal, tak payahlah aku nak berharap boleh kahwin dengan dia.
Huh! Ada juga rupanya manusia macam Kang Daniel ni.
"I have someone who I love with all my heart. We are going to get married. Soon"
Wah! Agaknya kalau aku pergi ambil pisau sempat tak nak bunuh lelaki tak tahu diri ni. God. Dugaan apakah ini.
"Fine. Saya tak kan ganggu awak lagi lepas ni. Thanks sebab pernah hadir dalam hidup saya walaupun sekejap"
Bodohnya aku menangis depan lelaki ni.
"Saya balik dulu"
Hayoung melihat Daniel sudah melangkah pergi. Begitulah pengakhiran hubungan dia dan Daniel. Dia dah tiada siapa siapa lagi di dunia ni. Untuk jadi lebih cliche, time ni jugak hujan turun. Sadis betul hidup aku. Sekarang ni mana aku nak pergi.
"He don't deserve you"
Seorang lelaki meletakkan jaket kulitnya di atas bahu aku. Dari wajah dia, aku dapat tafsir yang dia bukan orang sini.
"Pardon?"
Aku dengan lelaki ini sama sama basah. Hujan semakin lebat.
"I'm sorry but saya dah dengar semua antara awak dan lelaki tadi a.k.a tunang eh bekas tunang"
Hayoung tak jadi marah. Nak marah pun tak guna sebab Sehun dah dengar semua.
Baju t-shirt hitam yang dipakai oleh lelaki ini sudah basah. Aku boleh nampak enam kotak kecil di bahagian perutnya.
YOU ARE READING
ONESHOT 2 | Sehun Hayoung
FanfictionBook 2 [Book 1 ada di acc @Mashieapink] Sehun Hayoung short story collection. Not too short and not too long. © MASHIE에이핑크 | 2018 © princessrachella | 2018