🎀 العناية بالمنطقة الحساسة 👇👌 إهمال العناية و الاهتمام بالمنطقة الحساسة يسببلك رائحه كريهه و مشاكل انتي في غنا عنها ...
😍 و اهتمامك بيها مش بس اذا كنتي متزوجة او مقبله على الزواج ❌ اهتمامك 👈 لنفسك قبل كل شي .
🌸 ضروري تهويه المنطقة يوميا حتى لو ساعتين اهم شي ماتبقى مكتومه لان ممكن يسببلك رائحه كريهه او فطريات .
🌸 تجفيف المنطقه ضروري بعد دخولك للحمام يا بمنشفه خاصه لك او بمناديل عشان تتفادي السمار لان من اهم اسباب السمار عدم تجفيفك لها . ❌ و اللي يقول ان المناديل مضره و يمكن تتقطع و يبقى غلط انتي راح تمسحي عن طريق الطبطبه مو سحب و جر ✋🏼 . .
🌸 ازالة الشعر اسبوعياً ... ضروري تزيلي الشعر و ماتخليه اكثر من اسبوع لان المنطقة مكتومه و مع وجود الشعر بتطلع رائحه و تكثر البكتيريا و تجيكي التهابات و تبتلشي في علاجها 💔 ..
🌸 قبل ازالة الشعر ادهني المنطقة بزيت زيتون كثري شوي و انتظري شوي بعدين زيلي الشعر هذه الطريقه تخفف الاسمرار و لما يطلع الشعر يطلع ناعم .. و لا تخافي الموس مايسمر اللي يسمر هو الجفاف . .
🌸 التقشير ضروري لهذه المنطقة لازاله الاوساخ و الجلد الميت و يفضل تقشريها قبل ازاله الشعر ...
💫 عندك مقشر سكر زيت الزيتون 👌 يقشر من قلب و يفتح كمان مع الاستمرار و ينعم البشرة قبل لاتزيلي الشعر قشري لمده دقيقتين و غسليه و حطي الزيت بعدين زيلي الشعر . .
🌸 ترطيب المنطقة طبعا معروف الترطيب هو الحل الاساسي لعلاج الاسمرار ...
💫 الترطيب بعد ازاله الشعر مهم جدا 👌
🌸 رطبي بزيت الورد هذا الزيت يفتح المنطقة و ريحته حلوه مثل مايه الورد و رطبي يوميا بيه قبل النوم ... و لما تصحي اغسلي المنطقة بالصابونيه اللي عندك لازم يكون صابون طبيعي عشان الصابون الديتول و غيره ينشف المنطقة ✋...
🌸 تغيير الٲندر يوميا 👌لازم تغيري الٲندر يوميا عشان لا تجيكي فطريات و بكتيريا و تطلع رائحه كريه 😷 . .
🌸 مرتين في الاسبوع استخدمي ماسك للمنطقة لتفتيحها ➸ ملعقة كبيره نشا و ملعقة كبيره زيت اللوز او زيت زيتون و ملعقة حليب سايل قوام الماسك يكون مثل الكريم و ادهنيه على المنطقة لحد ماينشف و غسليه ...
👌 اتبعي هذه الخطوات و ح تشوفين ☺