Kapitel 1

5 0 0
                                    

Åhus är en liten by i Skåne med mycket charm. Där finns ett torg, en kyrka, ett museum, en hamn, en glasskiosk och såklart stranden. På sommaren är stranden full av liv. Folk badar, barn leker och vuxna solar. Men just idag skulle det hända annat på stranden.

Dagen hade börjat som vilken dag som helst. Jag och min lillasyster hade vaknat någon gång runt åtta, gått till frallvagnen vid bron, köpt nybakade frallor och sedan gått tillbaka till den lilla stugan som vi hyrde i närheten.
Vid den tiden hade Mamma och Pappa vaknat så vi började ta fram frukost.
Det var då jag kom på att det vore mysigt att äta frukost på stranden. Jag föreslog min idé för resten av familjen och det var flera som gillade förslaget. Vi packade ihop allt vi skulle kunna behöva för en picnic på stranden och gav oss av.

Det var en härlig morgon och havet brusade lugnt. Stranden var nästan tom bortsett från någon enstaka hundägare eller löpare. Vi slog oss ner i sanden och tog fram vår mat.
När vi ätit klart bytte jag och Vera om till badkläder och skulle ner till vattnet för att leka i sanden.

Igårkväll när vi tog en kvällspromenad hade vi sett en stor träpinne som stack upp ur vattnet vid strandkanten. Vi bestämde oss för att undersöka pinnen närmare och försöka gräva upp den ur marken för att se vad det var för något.

Vi började gräva och insåg snabbt att den satt hårt i sanden. Under tiden vi grävde så fantiserade vi om vad det kunde vara; en gammal flaggstång, en bit trä som flutit iland från ett land i fjärran, ett piratträben, en föredetta stol från den närliggande bunkern eller kanske en mast på en stor segelbåt.

Såsmåningom kände jag något skrovligt mot min hand, och sedan kunde jag också skymta något brunt och rostigt nere i sanden. Men bara en halv sekund innan vågorna svepte igen öppningen.

FyndetWhere stories live. Discover now