RM POV' Argh! Hujan pulaaakkkk..... payung tak bawak.. '
Aku mendongak ke langit.. titisan hujan kelihatan turun ke bumi.
seakan bahagia melihat aku terperangkap di hadapan kedai ramyeon ni.
'Redah je la.. bukan demam pun, '
Genggaman bungkusan plastik yang berisi ramen aku dakap. Risau andai terkena hujan.
Aku mengorak langkah besar meredah hujan renyai renyai yang membasahi bandar daegu.
Seketika, langkahku terhenti ketika mataku menangkap susuk tubuh seorang gadis--
-yang sedang berdiri 'menikmati' hujan.
Dia membelakangiku.
Jelas kelihatan tubuhnya kerana baju putihnya yang sudah lencun.
dia nampak macam tak betul....
"Maaflah.. bukan aku taknak tolong kau wahai stranger. Tapi aku nii takut hujan. Rimas. Sorry ye." gumamku perlahan dan terus melangkah ke apartmentku.
Untuk pengetahuan, aku ni baru je berpindah ke Daegu minggu lepas kerana lebih dekat dengan tempat kerjaku.
saje je nk inform.
____________
Aku ingatkan tu kali pertama dan terakhir aku terserempak dengan dia.
Tapi tu semua silap.
Tiap kali hujan, mesti dia ada.
Kadangnya aku sengaja keluar time hujan, untuk tengok dia.dan lindung dari jauh.
Entah kenapa. Aku rasa....... kesian.
"Ahjumma, boleh saya tnya sesuatu?" soalku pada makcik kedai ramyeon ketika mahu membuat pembayaran.
"Ah, apedia? "
"Gadis kat taman depan kedai ahjumma ni... memang suka berhujan ke? "
Ahjumma melemparkan pandangannya keluar cermin.
Ye, dia masih disitu sejak tadi. Hujan sudah berhenti namun dia masih tidak berganjak.
"Ohhh budak tuuu"
budak tu?
" Dia tu memang suka berhujan. Sejak keluarga dia mati kena langgar kat depan taman tu. Ahjumma takpasti sangat sebab kejadian tu dah lama. "
oh, kesian.
" Kena langgar? "
"Ye. Dia terselamat. Tapi penduduk sini tak suka berkawan dengan dia. Kata mereka, Ahjin tu pelik. "
"Ahjin ke namanya? "
hidup yang menyedihkan.
" Choi Ah Jin. "
_________________________
tbc
*
notes:
ni short story je yee.. akan dihabiskan dalam 1,2 chapter lagi..
:)
happy reading ❤
YOU ARE READING
Gadis Pluviophile || RM
FanfictionAku selalu tengok dia duduk kat taman tu... dalam hujan tanpa payung. Kadangnya hingga hujan berhenti, baru dia pergi... Dia- gila ke?