chapter 01

42 5 4
                                    

Satu pesanan ringkas masuk ke dalam peti inbox telefon bimbit Syaheerah . Tanpa berlengah , dia menekan punat 'open' untuk membaca mesej yang diterima .

Dini : Date kita hari ni cancel . Danish call ajak keluar , dia baru sampai dari Amerika Syarikat . Rindulah , dah seminggu tak jumpa . Sorry Syaheerah , take care yourself !

Dia melepaskan keluhan .

Dini : Tak ada hal . Lain kali aje kita date .

Mesej sahabatnya dibalas . Dia termangu di sofa . Fikirannya buntu .

Apa aku nak buat hari ni ? Ah , bosannya , keluh Syaheerah sendirian .

Dalam kebosanan itu , matanya menangkap novel - novel yang tersusun elok . Lama matanya terpaku disitu . Tangannya mula membelek satu per satu novel yang menjadi koleksinya dan kemudian menarik salah sebuah novel yang tersusun . Bibirnya tersenyum .

Duduk di rumah sambil maraton dengan novel pun best jugak , getus hatinya .

Dia akhirnya membuat keputusan . Membaca novel merupakan hobinya pada waktu lapang . Sekiranya tidak ada aktiviti luar , dia lebih suka menghabiskan masa hari cuti bekerjanya dan menghadap semua novel .

Minat membaca novel sebenarnya bermula daripada temannya , Maira . Pada mulanya , dia pelik dengan perangai Maira yang asyik kehulur kehilir dengan novel banyak banyak tu tapi yang lagi peliknya setiap kali exam , Maira jugak salah seorang pelajar terbaik dekat sekolah . Selalu jugak dia tanya macam mana Maira boleh jadi top students even dengan baca novel .

" weh Maira , tak bosan ke asyik baca novel setiap masa ? pelikla aku , buku yang tebal gila macam buku kamus tu senang je kau habiskan dalam 1 hari . kau pakai ilmu natang apa weh ? " ujar Syaheerah .

Itulah benda yang selalu cakap dekat Irene .

" sebab minatla , aku suka baca . sebab minat jugak , boleh buat aku habiskan buku ni dalam sehari . kau  . selagi kau tak collect all your bias pcs , selagi tu kau asyik push nak cari duit kan ? so macam tu jugakla dengan photocard bias kau . selagi kau tak habis collect all pcs dia , selagi tu rasa nak push diri untuk cari duit , cari kerja semata untuk photocards bias kau kan . dia dah jadi macam ketagih . kau nampak je mana mana photocard bias kau , kau memang tak boleh nak stop . bak kata pepatah , macam photocard ni berhantu " jelas Maira .

itulah jawapan yang Maira bagi dekat Syaheerah . Syaheerah ingat lagi hadiah hari jadi yang Maira bagi dekat dia .

" nah birthday gift special untuk kau ! " ujar Maira sambil bagi birthday gift .

" wah thanks sangat sangat do Maira , aku sayang kau banyak banyak hehe . " ucap Syaheerah dengan happynya and peluk Maira . Tetapi dia tak tahu lagi yang Maira bagi novel dekat dia .

Sebab Syaheerah terlalu happy apa yang Maira bagi , Syaheerah cepat cepat buka birthday gift dia and ddanng ! dahi si Syaheerah pun berkerut . Syaheerah memandang Maira . Syaheerah fikir Maira mamai sebab salah bagi birthday gift agaknya padahal Syaheerah dah terbayang - bayangkan mungkin ada nya album hello future nct dream sebab dia pernah luah pada Maira yang dia mahukan sangat Album Hello Future . Dah terbayang - bayang juga jaemin balik ke rumah tapi harapan punah sebab member dah bagi novel je so Syaheerah redha je .

Maira tersenyum dan gelak dengan muka Syaheerah bila tengok muka Syaheerah  yang extra blur tu . Terus hilang muka comel si Hana .

" aku nak kau baca novel yang tebal maca kamus tu in 1 days . Itu novel favourite aku tau tapi aku saja je nak bagi kau ! " ujar Maira .

" haish kau ni , aku rasa tak sampai 1 chapter pun aku dah mimpi pasal Kun nak ngorat aku tau . silap silap hanyut dengan mimpi tu je . " balas Syaheerah macam nak nak protes Si Maira

" kau cuba baca dulu , kalau kau dapat habiskan . nanti aku belanja nct album ft lightstick . album dari zaman unit dorang debut sampai sekarang . dengan aku tambah lagi belanja kau tteokbokki and kfood tau . ha nak ke taknak ? " tanya Maira sambil sambil wink dekat Syaheerah

Tiba tiba Syaheerah rasa nak muntah sebab Maira bagi wink HAHAHHAHA tiber sungguh seketul Maira ni

" okay Maira okay . " jawab Syaheerah

eleh setakat baca novel senang kacang je , Maira pun tersenyum je tengok member dia nak baca novel sampai habis .

" aku tahu kau mesti suka dengan storyline dalam ni . " punya yakin betul si Maira nak Syaheerah baca novel sampai habis

Syaheerah mampu muncungkan mulut . don't judge a book by its cover . antara ayat ayat si Maira yang selalu cakap dekat minah tu . tahu tahu je Syaheerah dah tak boleh berhenti baca novel dan dia mengakuinya .

hanya sebab dia sahut cabaran because of nak nct merch and kfood tu , alang alang tu dia dapat habiskan novel tu dan habiskan dalam masa 12 jam je . Lepas je dia baca , Syaheerah tak boleh nak stop , now baru Syaheerah tahu kenapa Maira suka sangat baca novel . Betul la cakap Maira . Baca novel ni macam berhantu dan boleh buat orang ketagih .

sejak tu la dia dan Maira start kongsi minat yang sama . Congratulations to Maira sebab dapat pengaruh diri Syaheerah ikut jejak langkah Maira untuk jadi hantu novel . Tapi dia mengeluh sebab kali terakhir dia jumpa Maira pun masa nak ambil results SPM .

haih bilalah aku dapat jumpa si Maira eh . rindu nya aku dengan si Maira ni , bisik Syaheerah .

TO BE CONTINUED  

PLEASE VOTES AND COMMENTS ^^
SEE YOU ON CHAPTER 02 ^^

meraih cintaWhere stories live. Discover now