* شناخت ژانر *

6.4K 504 50
                                    


گونه، یا ژانر (به فرانسوی: ‎genre‏)‏ به معیارها ی مختلفی که به دسته بندی انواع هنر گفته میشه. بیشتر اثر ها فقط یک ژانر ندارن و بیشتر مخلوطی از ژانر عاشقانه با ژانرهای دیگه ان... یا در کل چندین ژانر باهم میتونن تشکیل دهنده ی داستان باشن اما یکی شون همیشه اصلیه.

تقسیم بندی های رایج:

1. حادثه ای (Action): جنگ، درگیری و هرج و مرج و گاها استفاده از انواع صلاح رو توی این ژانر داریم.
2. ماجراجویانه (Adventure): شخصیت داستان به سفری می رود و یا مسیری را برای هدفی دنبال می کنه.

3. کمدی یا طنز (Comedy): به موضوعات خنده دار می پردازد و داستان موضوعی شاد داره.

4. درام (Drama): به موضوعات غمگین می پردازه و داستان موضوعی حزن انگیز و غمگین داره. به واقعیت های زندگی هم نزدیک تره.


5. حارم (Harem): این واژه از «حرم سرا» در عربی گرفته شده و شامل یک شخصیت مذکر و تعداد زیادی شخصیت مونث ( یا در مورد فیک های ما –پسرهای باتم - ) که اشخاص مونث جذب شخصیت مذکر داستان می شوند. (بیشتر در انیمه های ژاپنی و یا فیلم های ترکیه ای یا عربی دیده میشه.)

6. فانتزی (Fantasy): داستان آن به جادو، سرزمین رویا و افسانه های جن و پری می پردازه.

7. تاریخی (History): داستان آن در دوران قدیم و باستانی سیر میکنه.


8. ترسناک (Horror): باعث احساسی رنج آور، از ترس، وحشت میشه. در این ژانر فضایی ترسناک موج می زنه. در بعضی موارد بهش thriller یا دلهره آور هم گفته میشه. اما در کل دلهره آور ژانر جداگونه ایه.

9. لالیکن (Lolicon): به علایق جنسی دختران جوان و یا خردسال نسبت به هم می پردازد. این ژانر شامل داستان های کوتاهی است که توسط افراد تازه کار طراحی می شود. (بیشتر در انیمه یا انیمیشن های ژاپنی) مثل:

When Marnie was there

البته اون علاقه بین شون چندان جنسی نبود... اما بهرحال... عمق حسشون زیاد بود.

10. هنرهای رزمی (Martial arts): داستان در هنرهای رزمی سیر میکنه.
11. معمایی (Mystery): اتفاقی مرموز رخ می ده و شخصیت اصلی داستان دنبال پیدا کردن علت اون میره.

12. روانشناسی (Psychological): فلسفه ذهنی و انحرافات از حالت عادی روان شناسی محور اصلی داستانه.

13. عاشقانه (Romance): داستان های عاشقانه که این عشق و محبت بین یک جنس مذکر با یک جنس مونث است و عشق های جنس های موافق در این ژانر نمی گنجه.

( هرچند، این تعریفیه که بطور رسمی براش ارائه شده و برای عشق های همجنس ژانر رسمی ای معرفی نکردن اما بنظر من، عاشقانه عاشقانه س حالا میخواد یائویی باشه یا یوری یا هر چیز دیگه ای) برای شناختن بهتر به کتاب آموزشی LGBT مراجعه شود.

14. زندگی مدرسه (School life): داستان در یک مدرسه یه کمپ یا همچین جایی در حال اتفاقه.

15. علمی تخیلیScience fiction یا Sci-fi : داستان درگیر تکنولوژی و علوم مربوط به پدیده ها در مورد علوم مدرن روز هستش.

16. برشی از زندگی (Slice of life): عذاب و رنج روزانه یک یا چند شخصیت را نشون میده.

17. هزل (Smut): داستان آن کفرآمیز یا اهانت آمیز است و می تواند به مقدسات هر دین و هر طبقة انسانی بپردازد. و در مورد نوشته ها یا فیلم هایی که دارای محتوی جنسی از نوع گسترده ش هستن هم بکار میره.

18. ورزشی (Sport) : به ورزش پرداخته می شه.

19. ماوراالطبیعه (Supernatural): قدرت های شگفت انگیز و رویدادهایی رو نشون می ده که خلاف قوانین فیزیک و طبیعی هستن.

20. تراژدی (Tragedy): شامل رویدادهایی است که نتیجه آن شکست ها و تلفات عظیم هستن و در آن بدبختی های زیادی دیده میشه.

21. زندگینامه (Biography): داستان هایی که به تمام یا بخشی از معرفی زندگی یک شخصیت داستانی می پردازن. محوریت داستان زندگینامه همان شخصیه.
22. جنایی (Crime): این نوع به تاریخچه جنایت ها، و یا اقتباس از داستان های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا و... هستن می پردازه.

23. خانوادگی (Family): داستان در مورد یک خانواده و با محوریت اون اتفاق می افته.

24. هیجان انگیز یا دلهره آور (Thriller): در آن از کشش و هیجان به عنوان عناصر اصلی استفاده شده است. این ژانر در زیر ردة ژانرهای رازآلود و جنایی محسوب می شود. درخشان ترین نمونه های این فیلم ها ساخته های آلفرد هیچکاک هستن. مثل فیلم "طناب"


25. جنگی (War): در مورد موضوعات مربوط به جنگ ساخته می شه. این فیلمها بیشتر مربوط به جنگ های ارتش ها توسط نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی و گاه در مورد اسیران جنگی، عملیات های مخفی نظامی و آموزش نظامیه.

سعی کردم ساده بگم...    ژانرهای خیلی بیشتری وجود دارن اما برای فیک نویس های عزیزمون تا همینجاکافیه. 

تعدادی تون در مورد "اَنگِست" سوال داشتید، این نوع داستان ها به مواردی گفته میشه که شخصیت ها توی داستان با سختی های زیادی رو برو میشن و اذیت میشن اما لزوما پایانش هم غمگین نیست. میتونه پایان خوش هم داشته باشه خیلی راحت. شاید مثل اکثر دراما های کره ای.    

فلاف و وانیلا هم نوعی رمنس های کیوت و بامزه هستن که تقریبا همه چیز توشون خوب و دوست داشتنی و نرم پیش میره

راهنمای شناخت ژانر ها و رده بندی سنیWhere stories live. Discover now