'Ik kan me nog herinneren toen ik 15 jaar oud was. Alles was anders, alles was zo ... abnormaal!' Vertelde Venissa in zijn laatste verhaal voor dat ze ging.
In de krant stond een laatste foto van haar. Glimlachend zat ze op een stoel, het zag er heel vredig uit, alsof ze geen spijt had van de keuzes die ze in haar leven heeft gemaakt.
Ik zucht. Venissa Koopman, een echte held in het tweede wereldoorlog, is officieel overleden. Ze is ... was de dapperste vrouw die ik ooit gekend heeft. In het oorlog was ze nog maar 18 jaar, maar toch weet ze voor 43 joodse mensen een onderduikplek te regelen.
Terwijl ik rustig mijn thee opdrinkt, denk ik na over mijn leven. Ik ben 15 jaar en ik heb nog bijna niks bereikt met mijn leven. Ik zit op het Erasmus, mijn vader is een uitvinder en mijn moeder...is 4 jaar geleden overleden. Ik mis haar elke dag, zij was degene die mij kwam troosten als ik gepest werd op school, zij was degene die mij elke avond een verhaaltje voorlas, zij was degene die ......
'DiE dIe DIE die' Plotseling word ik ruw onderbroken door de ringtone van mijn vader's telefoon. Ik zucht, sta op en loop naar de telefoon toe. Typisch mijn vader, die zijn telefoon vergeet. Toen ik het net wil opnemen, stopte de ringtone opeens. Op het scherm verscheen een kort berichtje: 'Vanavond om 20:00 uur, ouwe plek. Gr. Professor SpyT.'
Verwarrend staar ik naar het schermpje, waarom heeft mijn vader me niks vertelt over een professor genaamd "SpyT"? 'Spyt, Spyt.' mompelde ik. Opeens brandt het lampje bij mij, "SpyT" lijkt wel erg op "spijt"! Maar waarom heet deze professor spijt? Net toen ik met mijn gedachten worstelde hoorde ik de deur langzaam opengaan. Vlucht leg ik mijn vader's telefoon weg en doet alsof er niks gebeurt is.
Wordt vervolgd ...
JE LEEST
Keuzes
ActionIedereen weet wat een oorlog inhoud. onschuldige mensen worden zonder pardon vermoord, economie wordt slechter en overal kan je angst voelen. Een van de bekendste oorlogen is de tweede wereldoorlog. En Ja, dit verhaal gaat over de tweede wereldoorlo...