Pada satu hari di tengah2 hutan yg tidak begitu tabal tapi kalau tingu dari jauh nampak tabal debilang si Jack Bangau...ahahaha..ok2..ni hutan diberi nama hutan amazun adik kepada hutan amazon..di dalamnya terdapat berbagai-bagai jenis binatang..ada bakas (babi hutan),monyet,burung2 dan lain2 la..
Ada seekor monyet yg bernama Mangki sedang tidur di atas pokok..kesiokan dia tidur sampai kobihis..mimpi indah mangkali.
Jam menunjukkan tepat jam 3 petang dan si Mangki pun bangun..dia turun la dari pokok dengan muka yg masih menguap..time dia turun dari pokok kan..dia tepijak dahan noromuk..praakkkk!!! Dusshhh!!!
Tejatuh si mangki sambil memaki..Mangki: " k**a ko dahan!! S**l ko pokok!! "
Teriak2 si mangki memaki..satu hutan bulih dingar suara dia..kamu tau la ni munyit kan bising..kalau kamu inda tau..kamu munyit..hahahaha
Selepas ja si Mangki brenti teriak2 memaki..dia jalan la pigi sana anak sungai sambil garu2 kapala.. banyak kutu mangkali..macam yg tengah baca ni cerita (hahahaa just kidding)
Si mangki pun sampai di anak sungai yg sangat jernih dan cantik..dia mau mandi debilang..bukan macam kamu lambat mandi..hohoho
Tenampak ja si mangki tu pemandangan anak sungai..teruussss ni munyit terjun..ada skill lgi.. BACKFLIP BRUHH
Apa lagi ni munyit..kesiokan.. nyanyi2 tu lagu IKAN DUYUNG MANDI SUNGAI..Sambil mandi2 nyanyi2 kan.. tiba2 si mangki tediam..dia tehidu sesuatu sampai perut dia bebunyi mcam tu babi..dia kluar la dari air pigi mencari tu bau..dia follow tu bau..
Mangki: " walaweii..macam sy kenal ni bau ohh.. pisang panggang... nyum2 "
Sampai ja di satu tempat..besusun tu pisang kana lugu.. dengan perasaan yg happy..si mangki curi la tu pisang panggang...yg nosorob pun diambil.. kepanasan tangan si mangki pigang tu pisang panggang.. kotoh..siapa suruh mencuri..sy bilang jangan..
Si mangki pun sampai la di rumah dia (pokok yg tadi tu dia maki) senyum2 kambing si mangki..
Time dia panjat pokok smbil bawa tu pisang panggang..dia tepijak lgi tu dahan noromuk..praaakkkk!!!
Slow motion ba ni munyit jatuh..ala2 movie kunun.. pisang panggang duluan jatuh and then baru si mangki..dusssshhh!!
Palan2 tu pisang panggang kana himpit oleh p*nt*t si mangki..slow motion pun brenti..si mangki pun teriak2 lgi... berterbangan burung2 di hutan..dikejutkan oleh suara si mangki yg kuat..Mangki: "f*****!!!! L***** lu!!! P*****!!! Babi!!! "
Kotoh...ni la pengajaran dia klau mencuri..klau mau curi..tanya dulu tuannya..nahhh..kotoh kana karma
So..si mangki bediri kesakitan..memanjat pun inda dpat..
Dia menyesal la kunun tapi inda pa la..ni baru permulaan.. selepas ni dia akan menempuhi cabaran2 hutan amazun..selok belok liku kehidupan..gelak tawa dan sedih..dan kemunculan musuh utama si mangki.Pisang panggang tu sy inda tau sepa yg bikin.. misteri tatap misteri..
YOU ARE READING
MANGKI
AdventureCerita ni hanyalah rekaan semata-mata dan tiada kaitan sama yg masih hidup atau mati ;) Inilah kisah pengembaraan si Mangki dan kawan2nya di hutan amazun..si Mangki adalah seekor munyit yg jajal, pamalas dan kuat mencuri tetapi dia mempunyai impian...