Chapter 2

4 0 0
                                    

"Ocean, berani betul kan Asyriq tu? Every year dia lawan cakap pengetua time berkumpul. Merah muka pengetua tadi, " kata Nisya atau nama sebenarnya, Nik Anisya Addina.

"Hm, " balas Rose malas.

"Erm panjang umur dia. Rose. Tu diorang. Maybe tengah cari port nak lepak time PdP? Haih la. Tak buat hal sehari tak boleh." Dhia, Dhia Qasyriena pula berkata sambil jarinya menunjuk ke arah geng Asyriq yang sedang berjalan ke belakang blok B.

"Haih. Guys. Pergi la dulu. Aku kena 'jemput' diorang masuk kelas la jawabnya, " arah Rose malas.

"Stay strong baby. We love you." Drama Queen mari! Air mata 'halimunan' dikesat oleh Nisya dan Dhia.

"Oh God! Gedik la babi. Ops salah. Bebi. HAHAHAHA. Dah la ciao." Rose tergelak besar melihat wajah cemberut Nisya dan Dhia.

Dia mula melangkah ke belakang blok B.

Rose bercekak pinggang melihat ketiga-tiga pelajar itu.

"Get. Into. Your. Class. Now."
Setiap perkataan itu ditekan sedalam-dalamnya dengan wajah yang 'garang' namun ia tidak sedikit pun menakutkan pelajar-pelajar itu.

"Who are you and I think you don't have to take care about us, miss, " kata Asyriq sinis.

"Awww our vice headprefect is here la. You nak apa eh? Nak join kitorang ke? Meh sini meh, " kata seorang lagi pelajar lelaki yang duduk di sebelah Asyriq. Dia, Tengku Irfan Iskandar.

"Come on guys. Be gentle. Ocean right? Come to me sayang, sayang, sayang. I'll treat you like a princess if you wanna date me?" Emir Daniel pula berkata dengan senyuman nakal yang setia menghiasi bibirnya itu.

"I SAID, GET INTO YOUR CLASS NOW!" Suaranya mula meninggi setinggi-tingginya.

Asyriq mula bangun dan menapak ke arah Rose dengan senyuman sinis yang kekal diukir. Rose pula semakin melangkah kebelakangan apabila Asyriq makin mendekati.
Akhirnya, belakang badannya bertemu dengan dinding yang dipenuhi dengan mural yang 'lawa' bak kata pengetua itu.

Baru sahaja dia mahu melarikan diri, Asyriq terlebih dahulu mengepung Rose dengan lengannya sekali gus menghalang Rose daripada melarikan diri.

'Mati, ' getus hatinya.

"A- apa ka- kau nak?" tergagap-gagap dia menyoal Asyriq yang sedang merenung anak mata hazel milik Rose.

"Girl. I know how to take care of myself so you may just leave. I don't like to talk twice but with you, I do that. Something that I've never done before. So please. Mind your own business. I don't want something bad happen to you."

"But this is my job. I've to make sure students get into their class during PdP and don't skip their class. So please Asyriq. Get into your class, " balas Rose. Matanya menentang panahan mata milik Asyriq dan merenung anak mata biru itu tajam.

"Who. Are. You? Kenapa kau kena arahkan aku and why aku kena ikut cakap kau?" tanya Asyriq sinis. Again and again.

"I'm Ocean Iman Rose! Seorang pelajar yang sanggup korbankan waktu belajar dia hanya untuk pastikan semua pelajar tak ponteng kelas or sekolah! Penolong Ketua Pengawas SMK Canda Permai! Clear enough?! Dah la Asy! Aku penat. Setiap tahun macam ni! Lantak kau la. Back off!" Tangan kecil Rose mula menepis kasar tangan Asyriq. Lalu, dia melangkah laju meninggalkan 3 orang pelajar lelaki itu.

Asyriq yang tercengang itu hanya diam tidak berkutik.

Emir bangun lalu menepuk perlahan bahu Asyriq.

"Kau dah sakitkan hati dia bro. Aku tahu kau sayang dia kan? Just ego. Tak nak tunjuk. Jangan sampai dia benci kau Asy. Tak salah nak berkasar sebab personaliti dia tak nampak macam perempuan. But she's still a girl, " pesan Emir sambil tersenyum nipis.

Irfan mengambil gilirannya pula.

"Asy. Sayang mengaku please. If  kau tak nak, aku nak, " kata Irfan seraya mengorak senyuman yang penuh makna tersirat.

"Aku sayang dia? Nonsense. Dah la. Jom masuk kelas. " Asyriq meraup mukanya kasar. Beg sekolah digalas lalu dia melangkah laju untuk masuk ke dalam kelas.

'Serabut!'

◆◆◆◆
Asyriq's POV.

Tanpa menghiraukan cikgu yang ada di dalam kelas, aku terus masuk lalu mengambil tempat kosong di bahagian belakang kelas.

"Asyriq? Where are you from?" tanya Puan Badariah.

"Heaven maybe? And I just met an angel. She told me to get into the classroom so thank her please. Heh, " jawabku dalam nada memerli.

Rose dipandang lalu aku tertawa. Penuh sinis. Rose yang rasa diri dia di'mention' segera memandang ke belakang.

"What are you looking at dear? Huh?" Aku menjongketkan kening apabila Rose memandang tajam ke arahku.

"Can you just shut the fuck up and focus? Semak tahu semak?" Rose bertanya atau sebenarnya memberikan amaran dan arahan.

"Who the hell are you? Mind your own business please, dear"

"I really really want to mind my own business but your voice is so fuckin' annoying, you know? So please. Shut the fuck up, " jawab Rose dalam nada yang memang menunjukkan dia jelik.

"What th-"

Belum sempat aku menghabiskan ayatku, Puan Badariah terlebih dahulu memintas.

"Both of you, shut up! And Asyriq. Move. Sit beside Rose. This is an order and you have to follow it, " arah Puan Badariah.

"But-"

"And no but!"

"Okay fine!"

Aku 'berpindah' dan duduk di sebelah Rose. Dia langsung tidak memandangku.

'Aku ada buat dia marah teruk ke duh? Selama ni tak ada pula dia marah sampai macam ni, ' bisik hatiku.

Sepanjang sesi pelajaran, aku hanya termenung sambil menatap wajah Rose.

Cantik. Teramat cantik. Dengan anak mata berwarna hazel itu, menyerlahkan lagi kecantikan gadis itu. Kulit yang putih gebu dan juga senyuman yang sungguh manis itu memang mudah menambat hati jejaka. And tak silap aku dia ada mix. Half Asian and Half France. Hm patutlah lawa semacam.

Dannnnnn aku tersedar bila terasa kepala ku diketuk kuat.

"Auch! Sakitlah!" Baru sahaja ingin menghamburkan amarah, aku terus membatalkan niat apabila melihat orang yang mengetuk kepalaku tadi.

"Eh akak singa!"

"Shut up. Rehat. Blah" katanya mendatar.

"Kau ma-"

"I don't want to hear any word come out from your mouth. Keluar, " dan sebaik sahaja berkata, dia blah? Yes blah!

Again, aku tergamam.

"Pandai cari bala, pandai settle, Asyriq. Goodluck" 'pesanan' dari Irfan itu ergh! Ada aku lepuk karang!

Aku hanya menjeling dan berjalan meninggalkan kelas 5 Dinamik.














Hambar again! Oh god! Someone help me. Ketandusan idea sudah. Ayat pun tunggang langgang. So sorry but please comment so I can improve my writing. Vote too maybe? Thank u! ♡

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 06, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cinta Musim SaljuWhere stories live. Discover now