"Mai jangan lupa call aku balik ye",kata Mimi."Baiklah..",kata Mai sambil melambai kereta rakan karibnya yang berlalu pergi. "Ya Allah..dah lambat rupanye", kata Mai dlm hatinya.
Rupanye Mai sudah terlambat ke kelas..
Oklah..Writer nk citer sikit sebenarnya..Aisyah Humaira yang berumur 24 tahun sudah bergelar seorang ustazah di SMK Sungai Jernih.Bedebukk.."Aduh..",kata Mai."Maaf yer..saya cari jalan ke pejabat sebenarnya..maaf yer terlanggar.. mari saya tolong..awak tak apa-apa kan?",kata seorang lelaki menghulur tangan utk membantu Mai bangun. Mai menolak dan cuba bangun sendiri."Ohh..takpe..saya okay je..",kata Mai membetulkan buku dan kertas yang masih tak tersusun. "Ohh..ok..perkenalkan saya Tengku Haikal...awak..siapa ye",kata Haikal menghulurkan tangan. "Aha..ehh..maaf ya dah lambat ni",kata Mai."Ohhh..okay",kata Haikal tersenyum.
Kedengaran kelas Tingkatan 5 Al-Khawarizmi(kelas yg terakhir drpd 5 kelas)...riuh rendah.kerana mendapat berita bahawa mereka mempunyai guru baharu..dalam subjek Pendidikan Agama Islam.
"Wei..korang betul ke ade ustazah baru ni korang jangan tipu",kata Salmah a.k.a budak yang agak kasar.
"Ehh..betul lah Sal..ko ni takkan nk tipu..",kata Saidatul."Ish..aku tak minat lh..lagi2 subjek Pendidikan Islam ni boring..lah..lain lah kau..budak rajin study tapi tetap tak pandai..ha...ha..ha",kata Salmah gelak terbahak-bahak."Kau..ni kn mulut..aku rase nk cili kan je tau..hish..tak baik lah ckp camtu..itukan subjek yg ajar kita mengenali dan menghayati Islam",kata Saidatul geram."Yelah weih..ape2 jelah..aku bukan tak suka langsung",kata Salmah."Weih korang ustzh baru tu dh dtg",kata salah seorang pelajar yg selalu berdiri di koridor luar tingkat tiga.
"Bismillah..permudahkan Ya Tuhanku",kata Mai dalam hati.
Dia pun masuk ke kelas..semua pelajar terkedu dgn rupa paras Mai..yg sungguh rupawan.
"Baiklah..bangun kelas..",kata Mai. "Bangun kelas assalamualaikum..ya ustzh...",kata ketua kelas."Baca doa",kata Mai.Semua murid membaca doa dgn teliti.
........................
"Semua boleh duduk",kata Mai tersenyum yg menampakkan lesung pipitnya.Murid2 mula berbisik-bisik..mengatakan Mai cantik dan comel."Baiklh harini saya nk berkenalan dgn semua pelajar dlm kelas..ni",kata Mai.
Selepas semua pelajar memperkenalkan diri Mai pun bersuara."Baiklah..perkenalkan saya pula..nama Ustzh Aisyah Humaira..study dekat UIA..ahh lagi nk tahu apa?
......................
"Ustzh..nk tnye..ustzh ni ade kacukan ke..sbb muka ustzh ni cantik sgt",tanya salah seorang murid yg kelihatan teruja dgn wajah Mai."Oh..knp ke situ pulak soalannya...ok baiklah..ustzh ada darah kacukan sebenarnya",kata Mai..menerangkan."Wah..",semua murid ternganga.
"Ok..baiklah boleh buka buku sekarang...semua dh belajar sampai tajuk mana ye?",kata Mai tersenyum.
"Tajuk kedua..ustazah..Iman Fitrah Manusia..",salah seorang murid yang sudah membuka buku teks..PAI."Ok, semua mungkin esok baru kita akn start belajar..jdi saya nak semua bersedia sebab esok..saya akn tanye beberapa soalan utk tajuk iman fitrah manusia..sbb dh nak habis waktu",kata Mai dgn tegas.Baik Ustzh..",kata mereka dgn muka yang agak malas."Adui..dia ni nk buat soalan pulak..aku baru nk lek2",kata Salmah agak geram."Ala..leklah Sal..bukan susah pon...bace jelah buku tu..",kata Sai."Masalahnye..
sekarang..aku malas nk buka buku,",kata Salmah."Erm..yg dibelakang tu ada masalah ke..siapa nama kamu ye?",kata Mai sedikit terganggu krn terdengar bisikan dri barisan belakang."Alamak..habislah lah aku Sai..ustzh dengar ke",kata Sal kecut."Tulah..kau..ckp kalau boleh nk bagi satu kelas dengar..ahh jawab je apa dia tanya tu",kata Sai sedikit tertawa."Ish..kau ni aku bukan ckp kuat pon bukan nk backup aku..",kata Sal lagi."Saya..ke..ustzh",kata Salmah tergagap."Ya..Kamulah",kata Mai."Nama saya Nur Salmah Asyikin binti Zainal."Oh..sedap nama kamu..baik duduk..",kata Mai..
tersenyum.Tiba-tiba loceng sekolah berbunyi menandakan kelas sudah tamat.
"Baik..ok.. terima kasih ustazah..Assalamualaikum",kata semua murid tersenyum dan melambai kepada Mai. "Waalaikumussalam..",kata Mai lalu berlalu keluar dri kelasnya.
Dlm perjalanan menuju ke bilik guru..Tiba-tiba telefonnya berdering..
"Asklm..ye Mimi awal lagi ko call saya ni..ada ape ni..",kata Mai tertanya. "Ehh..Mai aku ada kat depan pagar sekolah kau ni..cepatlah",kata Mimi..cemas."La..ada apa sebenarnye ni",kata Mai..yg rase tak sedap hati."Ummi kau masuk hospital",kata Mimi cemas."Ya Allah..betul ke ni..ok aku kedepan sekarang tpi aku nk minta cuti sehari kat pengetua jap",kata Mai..berlari ke pejabat."Eh..kau ni ingat aku main2 ke..hah ok jgn lama sangat",kata Mimi matikan talian mereka.
Sesampainya Mai di depan pagar sekolah..dia melambai tangan ke arah rakannya utk berhenti di depan pagar sekolah tersebut."Ha..mimi betulke Ummi masuk hospital ni..",kata Mai cemas."La..betul lah takkan nak tipu..hospital takde call kee",kata Mimi sambil memusing stereng kereta utk masuk simpang ke kiri."Ehh kejap..aku check..Ya Allah aku dpt 3 missed call dri no. tak kenal ni..takkan hospital",kata Mai."Ha..try lah call balik",kata Mimi.Mai terus menekan punat telpon di skrin. Sementara menunggu jawapan..Mai hairan. "Ehh..Mimi..kejap,mcm mne kau boleh tahu yg Ummi masuk hospital ni",kata Mai hairan."Adik kau call lah",kata Mimi."Ha..maksudnya betul lah tu",kata Mai sambil matikan talian tdi.
YOU ARE READING
Mr.Innoncent
RandomKau ni memang kan..takde..hati dan perasaan..kau ingat aku kayu tunggul diam je..aku manusia kau tahu-Ahmad Faqih Adam. Wow..itu kata-kata yg paling sengat hati aku..tapi apapun dia akan jadi milik aku..so kau jgn pernah dekat dgn dia..faham-Tengku...