الفصل الاول

2 1 0
                                    

الايام ستجبر كل كسر في قلبك المهشم.. الايام ستجبر كل جرح... هل فعلا الايام هي الحل؟! ام اننا فقط نقول ذلك لاننا نحتاج الي امل او الي حجه تقنعنا ان يوما ما سنكون بخير..!
في منزل كبير اقل مايقال عنه انه قصر الا ان (الحلو مبيكملش) كما يقال فهو باهت ومظلم والاطفال يقولون عنه انه مسكون وفيه فقط روح هائمه فيه امامه حديقه لا لا ليست حديقه بل جذوع شجر وارض سمراء باهته ان صح القول... فهو ما عباره الا بيت رعب!
لا يوجد فيه الوان كل شيئ باللون الاسود! سواء الجدران او المقاعد او حتي الفراش!
تجد فتاه تنظر من النافذة علي العالم الخارج عن عالمها كما قالت!.... تنظر للماره تنظر الي من يظنون انها روح الي من يظنون ان بيتها مسكون تنظر الي ملامحهم لعلها تتذكر اي شخص اي شيئ!
روح: الناس بتتغير او هما هما وانا مش فاكره غير اسمي! امتي هتغلب ع خوفي ونفسي واطلع من هنا!
تتجول في عالمها وقصرها الذي شاهد الكثير معها. ان كانت الجدران تتحدث لكانت شهدت ببكائها المستمر بصريخها الذي اصبح عاده كل يوم بتدميرها اي شئ وكل شيئ تجلس امام المرآه المكسورة وتلمسها
روح: انتي ليه كدا مكسوره!؟ انتي اكيد موجوعه من الكسور دي زي منا فيا كسور وموجوعه.. حبه وهتبقي كويسه هههههههههههههههه هتبقي كويسة هههههههههههههههه انا بكدب عليكي! انتي هتفضلي كدا!
مر اليوم ببكائها وتدميرها للاشياء وتنام كما لو انها ترمي كل شيئ حدث في اليوم في القمامة!
روح: بكره هصحي هنسي كل حاجه بتاعت النهارده انا لازم اتغير انا تعبت لازم اطلع بره لازم اتغلب ع خوفي دا لو بكره صحيت و افتكرت انا عاوزه اي!
(صباح اليوم التالي)
تستيقظ وكالعادة اول سؤال: انا فين!؟ انا بعمل اي هنا؟!
تدور بعينها ع كل حاجه في الاوضه وتلاقي ورقه كبيره ع الحيطه كانت كتباها مكتوب (انتي في بيتك)  تقوم تستكشف بيتها كالعاده وتبص ع الحجات اللي كسرتها كانها هي معملتش حاجه!
روح: اي دا؟. هو دا بيتي؟!! هو كان في اعصار حصل؟!
وتعود الي بكائها المستمر وفجأه...
روح: انا جعانه
(بعد فتره من البحث)
روح: دا مفيش اكل طب اعمل اي! انا خايفه! انا مش فاكره حاجه انا اي اللي بيحصلي! انا جعانه اوووي انا لازم اجيب فلوس من اي مكان!
فضلت تدور ع افكار تجيب منها فلوس وفي الاخر....
روح: بس! لاقيتها!
اخدت يافطه وقلم وكتبت (بيت للسكن) وطلعت علقتها ع باب القصر من برا
وهي واقفه اصادها جه راجل كبير
الراجل: انتي واقفه كدا ليه يابنتي! ابعدي عن البيت المسكون دا!
روح بخوف: مسكون! فين! فين!
الراجل: اهو... وشاور ع بيتها
روح: هو دا البيت المسكون؟! اتكل ع الله بدل ما اخلي وشك شوارع! وانت رجل في الدنيا ورجل في الاخره كدا مش ناقص!
الراجل: انتي بنت قليله الادب.. انا ماشي انا غلطان اني بنبهك!
روح: دنا لسه حاطه اليافطه يا راجل يا فقر!.. خوفني الغبي ادخل البيت تاني.!

(في مكان تاني في محافظه تانيه)
احمد: يابني والله بقولك القصر مع انو قديم بس كبير وكان عاوز ناس تسكن فيه!
معتز: انت غبي يابني بتقولي ملبوس وعاوز اسكن فيه!؟
احمد:  والله تخاريف! انت بتصدق بالحاجات دي بردو؟! امال انت دكتور نفسي و متعلم ازاي! وكمان عشان قديم ف سعره اكيد هيبقي حلو.
معتز: انا بعد مابقيت لوحدي وكل حاجه بقيت ساده في وشي بقيت بعالج الناس ومشاكلهم وانا محتاج اللي يعالجني! ع العموم هروح اشوف بكره القصر دا واشوف صاحبه هياخد كام واسكن وافتح العياده بقي انا زهقت!
Made by: Nada Hussein
اكملها 🌙🔥؟

روححيث تعيش القصص. اكتشف الآن