4.: Depresszió? Öngyilkosság!

277 17 6
                                    

(Fontosnak tartom leszögezni, hogy erre nem létezik pontos módszer, minden ember más, valamint a depresszió egy nagyon instabil állapot, így nem biztos hogy az itt leírtak mindenkire jók, én csak nagy általánosságban beszélek. - Mellesleg ez az egész könyvre igaz.)

Kezdjük az elején, egy nagyon fontos információval, amit sok mindenki elfelejt: a depresszió nem egyenlő az öngyilkossággal, ahogyan az öngyilkosság sem egyenlő a depresszióval. Csak nagyjából 70-80%-ban okozza depresszió az öngyilkosságot. (Funfact: a nők között sokkal több az öngyilkossági kísérlet, azonban százalék arányban nézve, több férfi az akinek sikerül, mint nő. - Ez természetesen nem azt jelenti hogy ha fiú vagy menj felkötni magad de azonnal.)

Itt wattyn ugyebár elég sok a depressziós, vagy olyan aki gondolkodott, vagy próbálkozott már öngyilkossággal.

De hogyan is kell egy ilyen embert megfelelően kezelni?

Nos, semmiféleképp se mondj olyat egy öngyilkosságra készülő/mély depresszióban lévő embernek hogy "dehát annyi embernek hiányoznál", meg "ne tedd meg". Ezekkel leginkább az ellenkezőjét érjük el. Egy ilyen ember nem reális mércével látja ezeket, és vagy azt gondolja hogy majd ők is megértik és elfelejtenek, vagy azt hogy úgyis jobb lesz nélküle, vagy hasonló dolgok. Gondoljatok csak bele milyen hosszú utat járhat be valaki hogy arra a döntésre jusson hogy mindent eldob. Nem fogja egy ilyen mondat megállítani. (Vagy csak ritka esetben.)

De akkor mit is tegyünk pontosan?

Kezdjünk el vele beszélgetni, tartsuk szóval, próbáljuk terelni a gondolatait. Semmiféleképp se kezdjük el letámadni hirtelen hogy "Szia mi történt?" "Nincs kedved beszélni róla?" "Segíthetek?" Ezzel is szóval lehet tartani, de nem szerencsés. Az első és legfontosabb dolog az ilyen beszélgetések kezdésénél, hogy meleg, biztonságos légkört teremtsünk, amit így nem tudsz elérni. Kérdezgesd, próbáld terelgetni, kérdezd meg hogy mit fog csinálni holnap, mik a hobbijai, mit csinál mostanság, szeret-e ezt meg azt csinálni, esetleg mond meg neki hogy menjen enni, vagy igyon valamit, (igen, egész jól jöhet ki ha azt mondod hogy igyál egy pohár vizet vagy egyél valamit) kérdezd meg hogy mennyit szokott inni, (bármilyen hihetetlen, ez is elő tudja segíteni a depressziót mert ingerlékennyé válsz ha nem iszol) érd el hogy biztonságban érezze magát, de még mindig ne kérdezz tőle semmi komoly dolgot. Ha már megvan az eléggé meleg légkör, akkor lehet burkolt kérdéseket feltenni, amiből máris következtethetsz a problémára. Kérdezd a családjáról, hogy vannak-e testvérei, vagy hogy hogy vannak, szüleivel mi van, nagyszülők, hasonlók. (Fontos, hogy csak nagyon finoman kérdezz rá, mert ha rosszul teszed akár ronthatsz is a helyzeten) Esetleg barátok, pár, iskola, milyen osztálya van, kikkel van jóban, ők miket szeretnek, fontos hogy ne tegyél fel semmi konkrétat amitől rosszabbul érezheti magát. Ha esetleg érzed hogy kezd szorulni a hurok se pánikolj, tartsd szóval! Kezd el terelni megint a gondolatait; szokott-e kajálni járni, rendel-e kaját, milyet szeret, mekibe vagy bárhova jár-e, vagy bármi semleges téma.

Legyél rámenős! Mindenféleképp tartsd szóval, ha kell harapófogóval húzd ki belőle hogy maradjon, de ne legyél erőszakos! Ne feledd, nem az a célod hogy emlékeztesd a problémáira, hanem hogy tereld a gondolatait! Nem a problémát kell megtalálnod, hanem annak a megoldását. Mivel a depresszió egyik legmélyebb szakasza éjjel következik be, így ha lehetséges egészen elalvásig tartsd szóval az illetőt, és csak akkor engedd el, amikor egészen biztos hogy aludni megy.

Hogyha pedig valamilyen kérdésre olyat mond ami azt a gyanút kelti benned hogy innen fújhat a szél, semmiféleképp se kérdezz rá hogy "ez a baj?" vagy hasonló. Kérdezd meg tőle hogy "miért?" Fontos hogy olyanokat kérdezz, amitől nem érez kényszert, vagy hogy valamit el kell mondania, hanem hagyj lehetőséget, mert ezzel elvesztheted a kellemes, biztonsagos légkört. Ha úgy érzi hogy valamit el kell mondania, onnantól összedől a kártyavár, mivel nem érzi magát biztonságban, úgy fogja érezni mintha bizonytalan lenne a beszélgetés, és pillanatok alatt bezár.

Remélem sikerült segítenem, ha kérdésetek van kommenteljetek! ;) (Kezdek elbizonytalanodni hogy mit gondoltok erről a könyvről mivel eddig még egy komment se érkezett, de sebaj. xD Olvassátok, ez a lényeg. :))

Manipuláció mesterfokonWhere stories live. Discover now