Hermelien is een Griffoendor-studente die beste vrienden wordt met Harry Potter en Ron Wemel. J.K. Rowling vermeldde dat Hermelien geboren is op 19 september 1979 en dus bijna twaalf jaar was toen ze begon op Zweinstein. Hermelien wordt vaak geplaagd omdat ze een warrige bos krulhaar heeft en een beetje te grote voortanden. Veel studenten bewonderen haar echter om haar intelligentie. Ze haalt tijdens de S.L.I.J.M.B.A.L.-examens voor al haar vakken de hoogste cijfers, behalve bij Verweer Tegen De Zwarte Kunsten waarvoor ze de één-na-hoogste score behaalt. Marcel, Harry en Ron zijn vaak afhankelijk van Hermelien voor hulp bij hun huiswerk en bij examens. In haar zesde jaar op Zweinstein wordt ze algemeen genoemd als de beste leerling van haar klas. Ze lijkt een groeiende (romantische) interesse te hebben in Ron Wemel. Hermelien heeft dreuzel-ouders: geen van beide heeft magische vermogens, ze zijn allebei tandarts. Hermeliens ouders lijken haar magische vermogens te accepteren, maar ze worden niet vaak in de boeken genoemd. Volgens J.K. Rowling zijn haar ouders wat onrustig over hun "vreemde" dochter, maar desalniettemin heel erg trots op haar. Ze zijn goed op de hoogte van de magische wereld en hebben de Wegisweg al bezocht. J.K. Rowling, de schrijfster van de Harry Potter-boeken, heeft ooit verteld dat ze in eerste instantie van plan was om Hermelien een jonger zusje te geven, maar omdat deze niet voorkwam of vermeld was in het eerste boek besloot de schrijfster dat het te laat leek om het zusje dan nog te introduceren. Hierdoor wordt algemeen aangenomen dat Hermelien enig kind is, en in 2004 werd dat bevestigd door J.K. Rowling. Hermelien groeide op tussen Dreuzels en was zich niet bewust van haar verborgen toverkrachten tot ze op haar elfde een brief kreeg van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Nog voordat het schooljaar begonnen was kende Hermelien haar schoolboeken uit haar hoofd (citaat uit het boek: "Hermelien maakte weer de indruk alsof ze haar schoolboeken had ingeslikt"). Vanaf dat moment is ze leerling aan zweinstein. Zij en Ron Wemel zijn de beste vrienden van Harry Potter en ze speelt regelmatig de moeder over het stel. Ze is een beetje bazig en een echte studiebol. Haar dorst naar kennis blijkt ook reuze handig te zijn in veel van de avonturen die ze beleeft, maar haar onzekerheid en angst om fouten te maken zorgen er soms ook voor dat de zenuwen de overhand krijgen wanneer ze op de proef gesteld wordt.
JE LEEST
Harry potter
FantasyVoor wie de films en boeken nog niet hebben gezien/ gelezen. Spoiler alert!