Cerita Baru Hidupku

35 0 0
                                    

     Setelah hampir tujuh belas tahun menetap di Selangor Elly terpaksa berpindah ke Sabah kerana mengikuti ayahnya Encik Jamin yang menerima tawaran kenaikan pangkat di sebuah syarikat di KK. Elly membesar dan menetap di Alor Ster,Selangor sebelum berpindah ke sabah. Banyak kenangan Elly  bersama dengan sahabat karibnya Putri Mellyssa Balqis.Elly amat merindui negeri kelahirannya Selangor. Elly sebenarnya berasa berat hati untuk berpindah ke Sabah. Ketika pertama kali menjejakkan kaki ke Sabah terutama di KK dia berasa janggal dan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan suasana  persekitaran dia.
     Abang Elly iaitu Erul merupakan seorang yang mudah mesra berbanding Elly, Erul mudah mendapat rakan baru di kawasan perumahan mereka. Elly juga mempunyai seorang adik yang selalu menghiburkan Elly dan  ceria  iaitu Ewan. Puan Aminah  ibu Elly melihat raut  wajah kesedihan anaknya jelas terpancar kerana terpaksa berpindah ke Sabah. Untuk pertama kalinya,Elly berasa amat sedih, Ibunya berusaha memujuk Elly namun tidak berhasil.
     Ewan tidak tersengaja lalu di hadapan bilik kakaknya,lalu dia membuka pintu itu lalu melihat kakaknya yang menangis. Ewan dengan manja mendekati kakaknya dan berkata agar jangan bersedih.Adiknya ialah pengubat hatinya.

      Lalu adik Elly bertanya “Kenapa kakak menangis..?”. “Tidaklah dik,mana ada akak menangis"
“Macam tulah akak adik selalu senyum..jangan nangis lagi yah nanti akak nampak macam nenek..”.
 
Elly pun turun untuk membantu ibunya mengemaskan rumah itu bersama adiknya malah abangnya pula berjumpa kawan-kawan barunya di taman.
    Selesai membantu Elly pun naik ke biliknya untuk mengemaskan biliknya,Setelah selesai Elly pun  melayari Internet untuk melihat FBnya. Kemudian dia melihat status terkini yang di upload oleh Elysa bahawa dia telah menyambung pengajian ke Tingkatan 6 di Smk Petaling Jaya di Selangor.
      Elly pun berminat untuk menyambung pengajian di pun mencari Pusat Tingkatan 6 yang berdekatan dengan rumahnya lalu dia melihat ada tawaran ke Pusat Tingkatan 6 di Smk Bandaraya Dua lalu mencetak borang kemasukan ke Smk Bandaraya Dua.
     Pada malamnya,dia mula berbincang dengan keluarganya mengenai keinginanya melanjutkan pelajarannya memandangkan keputusan Elly sangat baik dia mendapat 7A dalam SPM.Kebenaran diberikan oleh keluarganya perasaan yang gembira dia berlari masuk ke biliknya kemudiannya menelefon Elysa dengan hati yang sangat gembira.

     “Elysa,I udah memohon untuk memasuki Form 6 dekat sini,tapi I rindu sangat U Elysa.”
“Tahniah my miss purple study betul-betul.I pun rindu U( ˘ ³˘)♥.”
“Ok,hantu cupcake.U pun kasih kurang makan itu cupcake”.
“Tak mahu..U carilah BF dekat sana supaya U tak kesepian.”.
“Ehhhh..malaslah nak cari BF ni..nak focus belajar STPM U mesti dah ada BFkah dekat sana".

Cerita mereka berdua semakin rancak setelah babak percintaan.Elly cuba mengetahui siapakah BF kawannya itu.

Siapa nama insan bertuah itu.?”.
“Biarlah rahsia..”
“Allaaaahhhhh..U kitakan kawan  please..”.
“okeeyylah,Mohd Ikhwan satu sekolah kita tu dia kelas 5 Permata.kau bila lagi Elly”.

Elly pun menjawap dengan santai jawapan kawannya itu.

“bila masa hati I dah terbuka untuk bercinta”.
 “U,macamana kamu boleh jadi “couple”.?”
“Emmm..entahlah dia yang ajak I“couple” I on .

 Elysa pun ketawa juga bersama dengan Elly.
Selama satu jam mereka berbual.Tiba-tiba Elly terdengar pintu biliknya diketuk oleh seseorang lalu Elly pun membuka pintu.
   
“Elly,sudah malam ini cepat pergi tidur nak..”.
“baiklah ibu.”
 “Okeyylah,U ibu I suruh I  tidur sudah..so gudnite my hantu cupcake swetdream kalau jatuh katil bangun sendiri".
“Baiklah miss purple U to okeyy aku bangun sendiri juga.”

Perbualan mereka pun telah berakhir kemudian Elly pun mengecas telefonnya dan menutup lampu biliknya lalu Elly pun tidur untuk merehatkan dirinya setelah seharian membantu ibunya mengemaskan rumah baru pada pagi tadi.
     Tiba-tiba telefon Elly berbunyi ketika dia cuba menutup mata.. “hissshh..siapa lagi ini sms aku malam-malam ini,emmmm..”nada marah ringan.
      Ohhh..Elysa pula.. “Hby,dah mkn kah?”…Elly tersenyum dan kemudian membalas “dah bby,tapi harap maaf kau salah sent ini..hahaha”.
      Elysa “opsss,sorry Elly salah sent sms..hahah..sorry yah..pergilah tidur”
      Elly membalas “ok bby”
Pada awal pagi Sabtu ibu mengajak Elly untuk membeli-belah di 1B yang berhampiran dengan Alam Mesra. Jam 9:30 pagi ibu serta adik Elly pergi ke 1B untuk membeli-belah. Elly berpakaian serba ungu dan kelihatan cantik sekali. Kemudian adiknya bersuara “Ibu,adik nak beli mainan bolehkah ibu.” Ibu menjawab “ok”. dengan ringkasnya.
     “Elly,nak beli apa-apa kah.?..Untuk sambung Form 6 tu Elly belum ada bajukan”..Ibu Elly bertanya.
      “Tidaklah,ibu Elly pakai apa sahaja yang ada sahaja ibu..”Jawab Elly dengan nada yang sopan.
       “Betul ini,Ibu nak belanja anak dara ibu seorang ini”. Jawaban ibu bersama dengan tersenyum.
Perjalanan untuk ke 1B mengambil masa selama 2 minit menaiki kereta ibu Elly pun mencari tempat meletak kenderaan di dalam bangunan 1B. Setelah ibu meletakkan kereta mereka dan mula memasuki 1B,mereka menentukan hala tuju pertama mereka untuk mencari pakaian untuk abang,adik dan untuk Elly. Ibu Elly terlihat sebuah kedai pakaian yang ada menjual pakaian yang cantik. Maklumlah abang Elly memohon untuk memasuki Cosmopoint jurusan Perhotelan kerana minat abang Elly dalam bidang pelancongan.
     Secara tiba-tiba suara Ewan terdengar “Ibuuu,,Ewan nak beli beg baru Ibu..Bolehkah ibu..”dengan suara yang manja. Kemudian ibu pun menjawab “Boleh…”dengan ringkas dan manja sambil tersenyum.
       Ibu pun memilih baju tanpa corak yang berwarna biru kerana abang Elly sangat suka akan warna biru.Lalu ibu pergi ke kaunter untuk membayar baju yang telah dipilih tadi.
       Setiba di kaunter pekerja itu pun mengira harga kemudian Elly terkejut dengan harga baju itu “Ibuuuu,Rm 39.90 mahalnya ibu..membazir sahaja ibu..” Ibu terdiam dan hanya tersenyum lalu mengeluarkan kad kreditnya dan berkata “inikan ada” dengan ringkasnya.Lalu setelah baju itu dibayar menggunakan kad kredit mereka keluar dari kedai itu dan pergi mencari beg yang diinginkan oleh adik Elly.Setelah puas berjalan kemudian adik menarik tangan ibunya kerana sebuah kedai menarik perhatian adik Elly.
     “Ibuuuuu,sini ibu sini” dengan gembiranya.
Ibu pun hanya mengikut langkah adik..Kemudian sampai ke kedai yang hendak dituju.Setelah sampai di kedai itu ibu pun membiarkan adik memilih beg kesukaannya.Elly pun mencelah “Ibuuuu..Elly pun nak cari beg sekolah  jugalah,bolehkah ibu?”..nada Elly dengan sopan.
     “ok,pergilah pilih beg yang Elly suka..”dengan senyuman dibibir ibu.
Elly pun berjalan-jalan  didalam kedai itu malahan ibu menemani adik Elly agar tidak hilang dari pandangan mata ibu. Tidak lama kemudian perhatian Elly tertarik,lalu Elly berkata dalam hatinya “Yessss,ada juga beg warna purple dekat sini” dengan nada gembira sekali.
     “Mana satu yang aku nak ini yah.?”nada keliru..Emmm..semuanya cantik. Lalu Elly tertarik dengan beg yang berwarna ungu bercorak petak itu.Kemudian dia mengambil beg itu dengan gembira sekali.Elly mengambil beg itu dan membawanya ke ibunya.Elly cuba mencari ibunya lalu Elly menjumpai ibu dan adiknya.
     “Ibuuu,ini beg yang Elly mahu ibu..”sambil tersenyum manja.
“Ungu lagi Elly” jawab ibunya,Kemudian Elly tersenyum dan ketawa. “Hahahaha,mestilah ibu Ellykan suka purple…kan Elly ini Miss Purple”…Elly menjawab dengan sopan.
      “Jomlah bayar ibu nak cari tudung lagi ini.” Ibu berkata dengan lembut dan tersenyum.Elly lalu berkata “okay ibu”..sambil tersenyum.Setibanya mereka di kaunter secara mengejut telefon Elly berbunyi.
       “Soorryy ibu,Elly angkat dulu yah ada orang call” Jawab Elly dengan kelam-kabut. “Assalamulaikum Elly bercakap,siapa ini,,?” Elly berkata lagi.
      “Walaikumsalam,ini akulah Elysa..sedihnya aku kau sudah lupa aku” dengan nada sedih.Elly pun terkejut kerana number ini masih baru dan dia tidak kenal number telefon itu. “Soorrryyyyy..soorry aku tidak kenal number ini,number barukah ini..?” Jawap Elly dengan nada ketakutan.Elysa pun menjawab “yalah..hahaha..eyah number baru aku ini,kau dekat mana sekarang”.. “Aku dekat shopping mall teman ibu shopping ini..hahaha”. Elly menjawab pertanyaan Elysa sebentar tadi.
     Elysa menyindir Elly “ohhhh,dengan boyfriend yah.?”..Elysa ketawa kerana reaksi Elly yang kelam-kabut menjawap persoalan Elysa.. “Ehhhh,mana adalah kau ini aku dengan ibu aku ini..”. Elysa pun berkata lagi “hahahha,aku gurau sahajalah..”
      Elly pun dipanggil oleh ibunya untuk pergi ke kedai lain pula agar Elly tidak sesat kerana dia masih baru di kawasan ini,Elly pun menamatkan perbualan dengan Elysa “oklah elysa aku kena panggil oleh ibu..sorry nanti kita bercerita lagi..bye take care hantu cupcake..” Elly berkata dengan nada yang sedikit sedih.
     “Okkayyy miss purple nanti kita sembang lagi..muahhh take care too..hahaha”. Elysa membalas percakapan Elly.
Elly kemudiannya bertanya kepada ibunya “Ibuuu,lepas ini kita nak pergi mana.?” Lalu ibu Elly pun membalas “Emmmm ibu rasa kita pergi sarapan dulu.”
     Elly dan adiknya pun tersenyum dan berkata “okkayy ibu,tapi dimana ibu,?”dalam senyum dan kebingungan.
Ibu mengajak Elly dan adiknya untuk memasuki sebuah kedai makan di tingkat tiga “Jommm,kita makan dekat sini sahajalah..lepas ini kita sambung shopping lagi.” Ibu berkata kepada Elly dan adiknya.
Mereka pergi untuk mengambil makanan kerana perkhidmatan mereka ialah “Layan Diri”..Ibu mengambil nasi goreng kampung berlaukkan ikan goreng dengan sayur kacang,Elly pula mengambil nasi goreng kampung berlaukkan sosej,tempe dan sayur terung dan adik Elly pula mengambil mi goreng berlaukkan ayam goreng dan mereka semua memesan minuman milo sejuk.
     Selesai mereka sarapan ibu pergi ke kaunter untuk membayar makanan tadi “Berapa harga makanan tadi semua.”. Penjaga kaunter pun membuat pengiraan dan kemudian dia berkata “Semuanya RM 12.50.” Lalu ibu Elly pun mengeluarkan wang daripada dompetnya. “Terima kasih,datang lagi” penjaga kaunter itu berkata kemudian ibu Elly pun membalas “okay,sama-sama” dengan senyuman dibibir ibu Elly.
Selepas mereka beredar dari kedai makan itu mereka meneruskan perjalanan mereka untuk membeli-belah,secara tiba-tiba ibu Elly tertarik dengan sebuah butik yang menjual baju kurung dan tudung separuh harga sempena pembukaan butik baharu itu.
     “Wahhhh..cantiknya baju kurung itu kan Elly,Ibu rasa nak beli sepasang dua pasang baju kurung lah..hahaha”. dengan nada gembira. Lalu Elly pun menbalas “okaayy ibu.” sambil tersenyum.
      Tidak lama kemudian ibu menyuruh Elly mencari tudung baru. “Elly,pergilah cari tudung yang kamu suka..”
     “okay,ibu” ringkas jawapan Elly.
Elly pun mencari tudung yang disukainya seperti yang disuruh oleh ibunya.Elly berjalan-jalan didalam kedai itu dan Elly tertarik dengan sehelai tudung berwarna ungu bercorak bunga-bungan itu. Lalu dia pun mengambil tudung itu untuk dibawah kepada ibunya membawa enam helai tudung  tetapi diterlihat terdapat tiga helai tudung berwarna ungu  yang sangat cantik sekali.
     “Wahhh..cantiknya tudung yang ibu pilih..Elly suka sangat..” dengan nada sangat gembira.
Ibu pun tersenyum dan berkata “yakah..?? ibu main pilih sahaja yang ibu rasa cantik..” Ibu Elly pun telah memilih tiga helai tudung yang berwarna merah jambu,jingga dan biru. Lalu ibu pun membawa tudung itu pergi ke kaunter untuk membayar tudung itu. Pekerja itu pun mengira harga barang-barang itu. “Semuanya RM35.50 puan” dengan nada yang lembut. Ibu Elly pun memgeluarkan wang bernilai RM 50.00 untuk membayar harga barang itu.
Pekerja itu pun meletakkan tudung itu ke dalam sebuah bakul,Ibu dengan senyum membalas “Terima kasih.”
      Elly secara tiba-tiba bersuara “Ibuuu,lepas ini kita nak pergi mana.?”.. “Emmm,kita pergi beli barang dapurlah lepas itu kita balik rumah.” Jawap ibu kepada pertanyaan Elly sebentar tadi. Kemudian mereka pun berjalan ke lif dan turun ke kedai untuk membeli barang dapur di Giant.
Setiba sahaja mereka didepan Giant mereka menyimpan barang yang telah dibeli tadi di kaunter menyimpan barang. Lalu itu pun mengeluarkan sehelai kertas di poketnya. “Ibuuu..kertas apa itu bu…??” Ewan bertanya kepada ibunya.
     “ohhh..ini senarai barang yang ibu hendak beli,sayang” ibu membalas pertanyaan Ewan.
“Banyaknya ibu..ada siapa-siapakah yang hendak datang ke rumah ibu” Elly menanya ibunya kerana dia kebingungan. “Tiada siapa pun yang hendak datang cuma ibu mahu semuanya lengkap kan kita baru pindah rumah..banyak lagi kita nak cari ini Elly”
        “Okkayyy,jomlah shopping..” dengan nada sangat gembira sekali.
Mereka kemudiannya pergi ke bahagian barangan kering. Suara Elly tiba-tiba sahaja muncul “Ibuuu,boleh Elly tolong ibu cari barang dapur bu..” permintaan Elly. “Boleh anakku,rajin anak ibu mahu tolong ibu..” dengan senyuman dibibir ibu Elly. Kemudian ibu mengoyakkan kertas itu kepada dua helai sebahagian kertas itu diberikan kepada Elly..
   
 Dia berlari untuk mendapat troley untuk menyimpan barang setelah mendapatkan troley dia pun mengeluarkan sehelai kertas dari poketnya yang
diberikan oleh ibunya untuk dicari.Emmm,kebanyaknya bahan kering didalam senarai kertas dia dan banyak lagi dalam senarai barangan yang hendak dibeli.Tak lama kemudian semua barang yang dicari Elly telah dijumpainya lalu dia mencari ibunya. Tiba-tiba telefon bimbit Elly berbunyi.

“Emm,ibu rupanya yang sms.” bisik hati Elly.
“Ibu dekat bahagian daging” ringkas sms itu.
“Ibuuu,Elly dah jumpa barang yang ibu mahu..?”.
“Terima kasih"

Elly melihat di troley ibunya  lebih kepada barang basah,produk tenusu dan banyak lagi.

“Elly pergi ambil barang kita bawa pergi kereta simpan di kereta dulu supaya kita tidak payah bawa banyak sangat”.

Lalu dia pun membuat apa yang ibunya suruh setelah beberapa minit Elly kembali kepada ibunya.
 
“Wahhh,lajunya Elly simpan barang”

Mereka pun pergi membayar barangan yang telah diambil. Setelah sampai di kaunter pekerja itu pun mengira harga barangan mereka.

“Semuanya RM 456.90 puan”

Ibunya mengeluarkan ka debitnya untuk membayar semua barang mereka.Setelah selesai membayar Elly dan ibunya membawa barang itu ke kereta mereka.
    
“ibuuu..Ewan nak beli aiskrim bolehkah ibu..”.

Lalu ibu pun menyuruh Elly menemankan adiknya untuk membeli aiskrim setelah diberikan wang,mereka pun mencari tempat yang menjual aiskrim. Setelah membeli aiskrim mereka pun mencari ibunya di kereta,tiba-tiba mereka terdengar bunyi hon kereta
“ Tutttt..tuttt..Elly sinilah”

Ibu memanggil mereka berdua. Mereka pun naik ke kereta dan balik ke rumah setelah sampai di rumah mereka mengangkat barang itu ke dapur.Dia menyusun barangan kering di tempat yang disediakan dan ibunya pun menyimpan semua barangan basah ke dalam peti sejuk selesai sahaja mereka menyimpan barangan untuk memasak mereka naik ke untuk menyimpan barangan yang dibeli.
 
Didalam bilik Elly dia mencuba tudung yang dibelinya tadi..

“Wahhh,cantiknya tudung ini”

dengan nada gembira. Tidak lama kemudian ibu memanggil Elly ke dapur untuk membantu
memasak. Lalu dia pun turun untuk membantu ibunya.

“Kita mahu masak apa ini hari ibu”.
“Emmm,kita masak ayam masak merah,gulai ikan masin,sayur tumis dan nasi goreng..”.
“okaayy ibu..”.

Mereka pun memasak untuk makan malam sambil menunggu ahli keluarga yang lain. Selesai memasak Elly pun pergi ke biliknya dan membuat kerja rumah yang diberikan  oleh gurunya. Beberapa minit berlalu kerja rumah yang Elly buat pun telah selesai semuanya dan dia pun berehat sebentar.

“Elly turun makan ..Ayah sudah pulang".

Lalu dia pun bergegas turun untuk menyediakan makanan di meja makan.

“Elly tolong ibu angkat kari ayam tu..”.
 “Okay ibu..”.

Elly pun menghidangkan makanan yang telah dia dan ibunya masak.Mereka semua menjamu selera setelah ayahnya selesai mandi dan abangnya meyiapkan kerja krususnya didalam biliknya. Selesai makan Elly membasuh pinggan yang telah digunakan. Tidak lama kemudian Elly pun pergi di ruang tamu bersama ahli keluarganya setelah selesai menjamu selera. Mereka berkumpul bersama untuk menonton rancangan kesukaan mereka semua. Tiba-tiba Elly mula bersuara.

“Ibuuuu..Elly mengantuk sangat boleh Elly naik bilik Elly mahu tidur”.
“Okay sayang..selamat malam”.
     
“Selamat malam semua”

Lalu dia pun beredar memasuki biliknya untuk tidur akibat terlalu penat pada paginya.

Sekuntum Mawar UnguWhere stories live. Discover now