Setelah hampir seminggu menunggu akhirnya hari pertama pendaftaran di Smk Bandaraya 2 Elly berasa sangat gembira dan Elly berpakaian sungguh cantik serba ungu pakaian Elly pada hari ini. Jam menunjukkan jam 9:00 pagi dengan terburu-buru Elly mengejutkan abangnya yang tengah tidur.
"Abangggggg...bangunnnn cepat Elly sudah lambat untuk pendaftaran ini..bangunnnn" dengan nada yang sangat lantang.
"Hari ini abang hantar Elly sebab abang tiada kelaskan ini hari..?" Elly menanya abangnya.
"Hishhh,kau ini ganggu sahaja abang mahu tidur..yalahhh..abnag hantar tunggu sekejap abang pergi mandi dulu" jawapan abang Elly.
Sementera menunggu abangnya siap dia turun ke bawah untuk membuat sarapan yang mudah memandangkan ibu sibuk mengemaskan biliknya. Setiba sahaja Elly di dapur dia mencari roti di kabniet bahagian atas untuk mencari roti dan kaya dia juga mencari milo untuk membuat minuman.
"Emmm aku buat roti bakar dengan milo sahajalah,lagi pun aku sudah lewat ini." Bisik hati Elly. Tiba-tiba telefon bimbit Elly berbunyi. Lalu Elly pun mengangkat telefon itu "Assalamulaikum, hantu cupcake ku..apa khabar kau sayang ku..aku rindu kau ini" pertanyaan Elysa kepada Elly. Elly pun membalas "Walaikumsalam princess purple ku sayang..aku sini sihat sahaja..aku pun rindu kau juga.."
"Apa kau buat sekarang ini Elly" Elysa menanya Elly. "Ohh,aku tengah buat sarapan nanti aku mahu pergi mendaftar untuk tingkatan Enam tu".. "ohhhh begitu good luck yah princess purple ku sayang". Jawapan Elysa dengan ringkas.
"okayyyy..hantu cup cakeku sayang,kau pun good luck yah..bye miss you always takw care" Elly membalas pertanyaan Elysa.
Perbualan mereka pun terhenti sampai disana sahaja setelah itu Elly menyiapkan sarapan untuk dia dan abangnya sebelum mereka bertolak pergi ke SMK Bandaraya 2. Lalu dia memanggil abangnya yang masih berada didalam biliknya yang sangat lambat bersiap
"Abanggg,sarapan sudah siap cepat sikitlah.." Elly memanggil abangnya.
"okayyyyy..abang sudah siap ini..sabar sikit okayyy.." Abang membalas panggilan adiknya.
Tidak lama kemudian abangnya pun muncul menuruni tangga dengan langkah santai dan pergi ke dapur untuk memakan sarapan yang dibuat oleh adiknya. Ketika adiknya Elly memakan sarapannya tiba-tiba abangnya bertanya. "adikkk.. hari ini kamu daftarkan..mahu abang tunggu atau adik pulang sendiri.." Pertanyaan itu diajukkan kepada Elly. Lalu adiknya pun menjawab "emmmm..abang tunngu akulah nanti adik bincang dengan ayah malam nanti..okay..cepatlah makan itu adik sudah lambat ini."dengan nada yang terburu-buru.
"Okay,sudah salam ibukah.?..kalau sudah pergi naik kereta abang mahu pergi salam ibu dulu." Abang Elly pun naik mencari ibunya.
"Sudahhh...abang yang belum lagi ini.." Elly menjawab.
"Ibuuu,abang mahu jalan ini hantar adik pergi sekolah dulu.." abang minta izin dengan sopan. Lalu ibu Elly membalas "okay,abang hantar adik itu jangan bawa kereta laju-laju sangat..pergilah adik sudah lama tunggu itu.." pesanan ibu kepada abang.
"okayyy,ibuuu..muahh sayang ibu jaga diri jangan paksa buat kerja nanti sakit pula jadinya.." abang pula menasihati ibu.
Tiba-tiba abang terdengar bunyi hon kereta yang sangat kuat..
"Tuuuutttt...Tuuuuuttttt...abang cepat sikit nanti jalan sesak." Terdengar suara Elly yang sangat lantang. Lalu abang Elly pun turun sepantas yang boleh.
Mereka pun menerusikan perjalanan ke sekolah baru Elly jam menunjukkan jam 9:20 pagi "Adikkk jam berapa adik start pendaftaran tu.."tanya abang Elly.."Emmm,kalau ikutkan jadual jam 10 pagi ini.." jawab Elly kepada abangnya. Tiba-tiba mereka tersangkut didalam kesesakan lalu lintas.. "Naahhh kan Elly sudah cakap tadi nanti jam..." dengan nada mengeluh. "Sabarlah sikit.." abangnya mencuba menenteramkan adiknya.
"ohhh..kita ikut jalan rampayan lah..shortcut..cepat sikit sampai" abang Elly membuat keputusan. "Baiklahhhh.."dengan nada merajuk.
Mereka pun menggunakan jalan pintas supaya cepat sampai. Jam tangan yang Elly pakai yang berwarna ungu itu menunjukkan jam 9:45 tinggal beberapa minit lagi bermula oritensi itu. Lalu abang Elly pun memasang radio kerana dia merasa bosan.
"emmmm..patutlah sunyi sahaja..hahaha..lupa pasang radio rupanya.." sambil tersenyum. "Hahahah..itulah..abang nanti bangunkan Elly kalau sudah sampai disana". Dengan senyum manjanya.
Abang Elly pun hanya mengangguk kepala tanda setuju dan dia meneruskan perjalanannya.Tidak sampai beberapa minit kemudian dia sampai di jalan besar menuju Kota Kinabalu dan menerusikan perjalanan pergi ke CKS untuk membeli barang yang ibunya pesan. Setiba sahaja mereka sampai di CKS abang Elly membangunkan Elly agar dia tidak bersendirian didalam kereta.
"Adikkk..ada apa-apa yang adik mahu belikah.." pertanyaan abang Elly. "Kenapa,abang belanjakahhh..hahaha" sambil tersengih-sengih. "Ya,abang belanja" dengan tersenyum.
Kemudian Elly mencari coklat yang digemarinya. "Adikk,cepat sikit mahu dekat jam 10 sudah ini" dia memanggil adiknya sambil melihat jam ditangannya. Kemudian Elly pun berkata "sekejap bang.." sambil berlari menuju ke abangnya. Setelah abang Elly membeli barang yang dipesan oleh ibunya serta coklat adiknya dibayar mereka pun meneruskan perjalanan ke sekolah baru Elly setelah beberapa minit perjalanan dari CKS mereka pun sampai di sekolah baru Elly. Kemudian Elly pun turun dari kereta tetapi tiba-tiba abang Elly menghon Elly lalu Elly pun menolehkan kepalanya kearah kereta abangnya itu.
"Adikkk,kau lupa handphone dengan dompet kau..kau ada duit daftar untuk yuran tu kah..?".. "Emmmm..cukup rasanya..nanti pulang aku call abang..okayy" sambil tersenyum..
Tiba-tiba abangnya mengeluarkan dompetnya lalu menarik duit RM250 untuk adiknya "nahh..buat tambah kalau tidak cukup..one more jangan membazir jimat cermat sikit" pesan abangnya. "Okayyy.. nanti adik call kalau habis sudah..and thank you..bye take care.."dengan nada gembira.
Elly pun melambaikan tangannya kepada abangnya dan pergi kearah dewan.setiba sahaja di dewan semua junior mencari nama mereka di helaian kertas yang ditampal di papan kenyataan di luar dewan.
"Emmm...Nur Elyana Alysa..mana nama aku ini..??.." bisik hatinya. Dia pun terus mencari namanya dan akhirnya dia menjumpai namanya.. "ohhh aku dikumpulan 3.."sambil tersenyum.
Dia pun masuk kedalam dewan dan melihat banyak sekali orang yang tidak dia kenali. Elly pun duduk di bangku paling belakang untuk mengelakkan kesesakan nanti,setelah dia mendapatkan tempat duduk dia pun melangkah pergi kearah kantin. Semasa Elly ingin menuju ke kantin dia bertembung dengan seorang perempuan dan menyebabkan perempuan itu terjatuh.
"Sorryy,aku tidak sengaja..mari aku bantu" suara Elly dengan nada lembut.
Lalu Elly pun menhulurkan tangannya untuk membantu perempuan yang terjatuh tadi.
"Siapa nama kau..kau kumpulan berapa..?"..Elly menanya perempun itu.
"Emmm..takpa aku ok sahaja..nama aku Irah Azilah tapi panggil aku Baby sahaja..aku kumpulan 3.." perempuan itu menjawap pertanyaan Elly.
"Ohhh..samalah aku pun kumpulan 3,kau mahu pergi kantinkah..jomlah sama-sam kita pergi kantin..hahaha"dengan nada gembira.
Mereka berdua pun telah menjadi kawan baik setelah berjumpa secara tidak sengaja dihadapan koperasi. Mereka pun pergi ke kantin untuk makan dan mereka mula berkongsi minat masing-masing. Tiba-tiba Elly menanya Baby tentang warna kesukaannya.
"Baby,kau suka warna apa..?" tanya Elly.
"Aku suka warna ungu..haha.. macam kau" dengan nada gembira.
"Ohhh..samalah aku pun minat purple sangat-sangat.."sambil tersenyum. "So kita ini kira genglah kan..hahaha?"ketawa ringan sambil tersenyum.
Selesai sahaja mereka membeli makan mereka pun pergi ke foyer untuk makan makanan yang telah dibeli tadi. Dalam perjalanan ke foyer Baby terjumpa dua orang kawan lamanya yang lambat ke sekolah.
"Terrrr...Syahhh...kenapa kamu lambat..kami tunggu kamu di foyer..okayy.."
"Okayy..sekejap kami beli makanan dulu..lapar tidak sempat sarapan tadi..hahah" Jawap Terena dan Farisyah.
Elly dan Baby pun pergi ke foyer. Setiba sahaja mereka difoyer mereka berdua pun mencari kerusi kosong untuk mereka duduk sambil menunggu Terena dan Farisyah yang sedang membeli makanan di kantin. Selama seminit menunggu mereka berdua akhirnya mereka pun datang juga.
"kenapa lama betul..Ter..Syah..kamu kumpalan berapa..?"tanya Baby.
"Ramai orang dikantin tadi..emmm..kumpulan 3..kenapa"jawab Terena.
"Betulll bah,samalah kita ini..hahah"dengan perasaan gembira.
Tidak lama kemudian pengumuman pun telah dibuat.. "Perhatian kepada semua pelajar Junior sesi 2016/2017 sila berkumpul didalam dewan sekarang.."..Elly dan rakan-rakan barunya pun bergerak pergi ke dewan. "Baby..botol air kau lupa" jerit Terena kepada Irah..
Secara tidak sengaja Elly terlanggar dengan seorang remaja lelaki yang tampan dan bergaya serta mempunyai banyak kawan-kawan lelaki dan diminati oleh semua perempuan. Elly pun meminta maaf dan terus berlalu pergi dengan kawan-kawan barunya.Tetapi Terena yang mengenali lelaki itu dari sekolah menengah terus memandang dia tanpa melihat jalannya dan terlanggar tiang.
"Adduuhhhhh,sakitnya kepala aku tiang nie kacau jak lah..hissshh" dengan nada kesakitan.
"Kau dah kenapa Ter..dan gilakah langgar tiang..hahaha" Syah mengetawakan Ter.
"Terlampau tengok si Arren lah tu syah..macam kau tidak kenal si Terena kita ini..kalau part lelaki handsome number 1..hahaha"Baby menyindir Ter.
Lalu Elly bersuara kerana tertarik dengan perbualan mereka itu.
"Emmm,sorry tapi kamu kenal lelaki tadi tu..?" tanya Elly
"Eyah,kami kenal dia tu tapi Terena lagi lama kenal dialah kami dua ini baru dua tahun kenal dia..aku dengar dia tu famous.." Jawab Baby.
Elly pun terus terdiam. Lalu Syah mencelah "Ehhh kau suka dia kah Elly..ohhh"menyindir Elly. Terena pun terus memandang kearah lain setelah Arren terperasaan dia diperhatikan oleh Terena. Kelihatan muka Terena merah padam setelah Arren senyum kepada dia.
"Wahhh..dia senyum sama akulahhhh.." dengan nada gembira.
Kemudian Elly pun memandang kearah Arren dengan sepintas lalu dan dengan waktu yang sama Arren melambai tangan kepada Elly tapi Elly tidak membalasnya tetapi secara spontannya Terena yang melambaikan tangannya kepada Arren.
"Buuuu...Terennnaaa perasaaannn...hahhaha bukan dia lambai sama kau.." Syah mengejek Ter.
"Hahahahah...kau ini Syah kesian Terena kau kasih main-main dia.." Baby sambil tersenyum.
Terlampau bercerita tanpa disedari mereka telah sampai ke bangku masing-masing dan mereka berkumpul di dalam satu kumpulan sebelum sesi oritensi dimulakan. Mereka semua didalam satu kumpulan akan tetapi disebelah Elly ialah kumpulan 2 dan dia sangat terkejut apabila Arren yang duduk disebelah dia. Elly pun cuba mengelakkan dirinya daripada dekat dengan dia lalu dia duduk diantara Baby dan Syah.
"Kenapa Elly kau pindah tempat duduk..?" tanya Baby kepada Elly.
"Aku malaslah duduk dekat lelaki lebih-lebih lagi macam lelaki macam dia.." Jawab Elly kepada Baby.
"Hahaha..kau ini macam begitu pula.." Baby ketawa ringan. Selama sejam berlalu akhirnya mereka disuruh untuk pergi ke kelas untuk membuat perbayaraan yuran,mereka bertiga pergi ke kelas yang sama kerana mereka mengambil pakej 1 yang menawarkan subjek BM,SEJ,GEO dan P.AM. "Syah kelas apa kita tadi" tanya Ter.
"Emmm..BT 1 ..jomlah kita cari BT 1" Jawab Syah. Sampai sahaja di BT 1 mereka pun terkejut kerana melihat ramai orang yang memilih pakej 1 di dalam ramai-ramai orang disini perhatian Terena diganggu oleh tubuh badan seorang lelaki yang dikenalinya. "Syah,Arren sama kelas dengan kitalah.."Ter membisik kepada Syah dengan suara perlahan.
"Suka pula kau kan Ter..hahaha" Syah mengetawakan Ter.
Setelah giliran Elly tiba untuk membayar yuran dengan tak diduga Arren duduk disebelah meja kaunter membayar yuran itu. "Asalamulaikumm..nama aku Arren,kau pula" pertanyaan Arren kepada Elly.
"Walaikumsalam,aku Elly.."Jawab Elly dengan ringkas.
Selepas cikgu menunjukkan apa yang wajib dibayar Elly pun mengeluarkan duit di dompet yang berwarna ungu itu. "Berapa semua cikgu..?" Elly bertanya kepada guru tersebut. "Semua RM 200" Lalu Elly pun mengeluarkan duit dari dompetnya yang bernilai RM 200 dan membayar kepada cikgu itu selesai membayar yuran Elly pun pergi ke koperasi untuk membeli air berkarbonat sementara menunggu kawan-kawannya selesai membayar yuran. Elly pun pergi ke koperasi selepas memberitahu kawan-kawannya.
"Babbyyy,aku pergi koperasi dulu nanti aku datang balik sini..okk" Elly memberitahu Baby.
Setiba sahaja Elly di koperasi dia merasa ada orang yang mengikutinya dari belakang lalu dia pun menoleh ke belakang lalu ternampak Arren. "Hishh,budak ini lagi malasnya aku." Dengan berbisik didalam hatinya.
Elly pun menjarakkan dirinya dengan lelaki ini,kemudian Elly meminta sebotol Revive dan Pepsi yang di pesan oleh Baby. "Berapa semua kak..?" Elly menanya kak itu. "Semua 4 ringgit dik" Jawap kak itu. Lalu Elly pun mengeluarkan duit RM 50 umtuk membayar minum yang dibeli tapi kakak itu menanya kepada Elly.
"Dik,tiada duit kecil kah..?" dengan nada lembut.
"Alahhh,tiada duit kecil aku kak,semua duit besar ini.." dengan nada lembut membalas jawapan tadi.
Secara tiba-tiba Arren menghulurkan duit RM10 untuk membayar minuman yang dipesan tadi.
"Takapalah kak,kira sahaja sekali dengan dia ini.." sambil tersenyum.
"Okayy..semuanya 6 ringgit..terima kasih."suara kakak yang ayu itu.
Kemudian kakak itu pun memgembalikan duit baki Arren 4 ringgit lalu Elly pun cakap "Terima kasih,nanti aku bayar balik duit kau."
"Tak apalah aku belanja" Jawab Arren sambil tersenyum.
"Okayyy..ikhlas juga kan..??"Elly menyindir Arren dengan serius.
Elly menyindir Arren dengan senyum lalu dia pun pergi ke kerusi di foyer untuk menunggu kawan-kawannya datang. Setelah mereka sampai mereka pun pergi ke kantin dan mula bercerita.
"Elly kau ikut siapa pulang ini.??" Tanya Ter.."Ikut boyfriendkah..??"
"Hishh..kau ini mana ada..aku tiada boyfriendlah..aku ikut abang aku..aku sudah whatsapp dia tapi belum dibalas lagi ini.."Jawab Elly.
"Hari rabu kita pakai baju putih kah..?"tanya Baby.
"Ya sayangku,kita pakai baju putih.."Jawab Syah.
"Okayyy..nanti aku watsap apa berita panas dan terkini.." Jawab Baby
Mereka semua pun mula memberi number telefon mereka kepada Baby untuk dia membuat GROUP WHATSAPP untuk mereka terus berhubung lalu Elly bersuara.
"Okayy,tapi jangan bagi number aku sama lelaki aku malas kena kacau oleh lelaki.."Elly memberitahu Baby dan kawan-kawan yang lain.
"Okay..Don't worried be happy..hahaha" jawab mereka semua.
Tiba-tiba telefon Ter berbunyi,dia pun mengangkat panggilan itu untuk mengetahui siapa yang menelefonnya.
"Helooo,siapa ini..Terena bercakap..heloooo.." Terena bersuara.
"Heloo..Ter, abang ini kau dekat mana ini..abang dekat parking di kolej kau sudah ini..kenapa whatsap tak reply.." Abang Terena menjawab.
Lalu Terena pun pergi memberitahu kepada kawan-kawannya yang dia harus pulang dahulu kerana ada urusan penting yang perlu dia terlibat sama dalam urusan itu.
"Okayylahh girls,I pulang dulu I ada urusan penting ini..urgent muahhh..byee girls.." dengan nada manja dan lembut.
"Byee..Ter jumpa hari isnin" mereka melambai kepada Ter.
Lalu Elly bangun dari tempat duduknya untuk melihat apa yang dijual di kantin itu. Tanpa tersengaja dia terlihat Arren dalam perjalanan hendak pergi ke kantin,lalu dia pun menarik Baby dan Syah untuk ikut dengannya.
"Jommm,kawan dulu aku tengok apa yang dijual disana" pujuk Elly kepada mereka berdua.
Elly mengeluarkan dompetnya untuk melihat duitnya sementara Baby dan Syah memilih makanan.
"Alllahhhh,aku tiada duit kecillah pula..Rm250 lagi duit aku ini..apa macam ini.." Elly merungut dalam hatinya.
Lalu Elly pun mengajak Baby dan Syah makan makanan yang di telah disediakan di meja itu. Elly berbuat demikian kerana ingin menukar duitnya untuk mudah membayar apa-apa sahaja jika perlu membayar sesuatu.
"Jommm..makan sini kita pakai piring sahajalah.." Permintaan Elly.
Mereka pun pergi mengambil piring yang disediakan diatas meja itu dan mula mengambil nasi dan lauk yang disediakan. Lalu Elly memilih lauk ayam goreng dengan sayur kacang dengan sedikit kuah kari manakala Baby memilih lauk ayam masak merah dengan telur goreng dan Syah pun mengambil lauk kari ayam dengan acar dan Elly pergi membayar makanan itu dengan minuman yang sama iaitu milo pink.
"Berapa semua kak..?..sama dengan minuman .." Tanya Elly.
"Semua RM13.80 dik.." Jawab kak itu.
Kemudian Elly pun mengeluarkan duitnya RM50.00 untuk membayar makanan dan minuman mereka semua. Lalu tiba-tiba Arren datang untuk memesan minuman kerana dia terasa haus. Arren memesan 2 gelas milo pink dengan lemon tea lalu dia membayarnya dengan duit RM10 dan kawan-kawannya pun mengambil minuman yang Arren belanja.
"Baki RM36.20 dik,terima kasih.."Kakak itu dengan senyuman.
Kemudian Elly mengambil baki duitnya dan pergi ke meja yang kawan-kawannya duduk untuk makan bersama mereka dan Arren pun pergi duduk dengan kawan-kawannya juga. Tidak lama kemudian telefon Elly berbunyi lalu dia membuka Whatsapp dan melihat ada mesej dari abangnya.
"Elly abang ambil kau lambat sikit,abang ada hal kau jangan pergi mana-mana..okayyy..tunggu abang.." Elly membaca mesej itu didalam hati.
Lalu Elly pun membalas "Okayyy..tapi jgn lambat sngat Elly mengantuk.." Elly membalasnya.
Elly pun sambung makan sementara menunggu abangnya. Selesai sahaja mereka bertiga makan tiba-tiba telefon Baby berbunyi.
"Assalammulaikum,abang kat mana nie,saya dengan kawan dekat kantin.."Baby menanya abangnya.
"Walaiakumsalam,abang otw sudah ni kau tunggu sahaja sana kantin dengan kawan-kawan kau tu...faham.."Jawab abang Baby.
Lalu tiba giliran telefon Syah yang berbunyi dan Syah pun mengangkat telefon itu sambil Elly dan Baby sedang bercakap Syah pun bercakap di telefon dia.
"Assalamulaikum,siapa ini..??..ohhh abang..abang kat mana Syah tunggu kat sekolah sahaja ini abang jangan lambat.." Jawab Syah.
Selesai bercakap dengan abangnya dia pun bercerita semula dengan Baby dan Elly sementara menunggu abangnya. Jam menunjukkan 13:40 lalu telefon Baby berbunyi dan dan mengangkat panggilan itu dan tiba-tiba dia mengangkat begnya dan bercakap dengan kawannya yang dia hendak pulang dahuluan dan Baby pun pergi ke kereta abangnya untuk pulang.
Lalu Syah pun menerima pesanan ringkas dari abangnya.. "Syahhh,,abang dekat parking kereta udah ni..cepat sikit kita ada urusan di kg ni..kita mahu blik kg hari nie juga.." pesanan itu bertulis begitu... Dan dan melambai Elly dan terus pergi ke kereta abangnya.. "bye-bye sayang..malam ini online yah..muaahh take care".
YOU ARE READING
Sekuntum Mawar Ungu
RomanceSetangkai Bunga Mawar Ungu Prology Kisah ini menceritakan tentang seorang gadis remaja yang ayu bernama Elly.Elly berusia 19 tahun dan bersekolah di Pusat Tingkatan 6 Bandaraya 2, KK.Dia berbangsa Sino. Elly biasa disebut dengan nama manja oleh...