Bab1

82 3 0
                                    

Terkial-kial Aina membibit beg pakaian yang bersaiz sedahana besar mengekori langkah laju lelaki itu yang mendahuluinya.

Hatinya terasa pilu melihat wajah Amirul yang dingin dan tidak mendendahkannya.

Apabila membuka pintu utama banglo 3 tingkat itu Amirul berhenti seketika lalu memusingkan badannya memandang wajah Aina dengan perasaan yang meluat.

"Hey! Masuklah! Apa lagi tercegat kat situ? Nak tunggu aku sanjung kau atau bentangkan karpet merah baru kau nak masuk ke?"

Herdekan itu membuat Aina tersentak. Membuatkan rasa sebak menyerang jiwanya tiba-tiba. Dengan begitu mudah, air matanya mengalir laju di birai mata.

Amirul menoleh. Sikit-sikit nak nagis, naik muak dia melihat air mata itu.

"Oi, perempuan...aku penatlah nak tengok air mata kau. Please lah. Nak bagi tahu jiran-jiran yang aku buli kau?"

Amirul terus masuk meninggalkn Aina keseorangan di depan pintu. Tanpa berlengah lagi Aina menarik beg lalu masuk ke dalam banglo itu.

"Aina"

Aina segera berpaling melihat gerangan itu. Ada orang rupanya lega sedikit hatinya apa bila ada orang sudi menengurnya. Air matanya disapu.

"Datuk.." Aina bersuara gugup. Dalam enggan dia menhulurkan tangan. Tidak mahu diangap biadap oleh bapa mentuanya.

"Berehatlah,mesti Aina penat dengan apa yang terjadi kan?"

Aina hanya tersenyum sumbing, hatinya terasa pilu apabila mengigati pekara yang telah terjadi. Bukan salah dia. Ini bukan salah aku Amirul yang tidak patut berada di dalam bilik itu.

Datuk Haziq melihat menantunya yang sedang berangan. Tiba-tiba hatinya berasa kesal dengan apa yang terlah terjadi. Nak marah pun nasi terlah mendaji bubur.

Datuk Haziq menepuk pelahan bahu Aina. Membuatkan Aina tersentak.

"Dah pergi naik atas berehat."

"Baik.. Tapi Aina nak masuk bilik mana?"

"Mestilah bilik Amirul tak kan bilik tetamu, kamu tu dah kawin."

Aina menaiki tangga lalu mengetuk pintu bilik Amirul.

"Tok..tok...tok... Saya masuk ye."

Kata Aina dengan gugup.

Derita Yang Ku AlamiWhere stories live. Discover now