Del:7

660 20 0
                                    

Jag vaknade på morgonen av att flyttfirman höll på att flytta dem gamla möblerna på nedre våningen. Jag kunde inte glömma vad som hade hänt igår, jag måste verkligen varna mamma idag!

Jag hörde vad det som jobbade under mig sa.

- Har du hört Björn?

- Vadå?

- Att detta huset har vart det gamla barnhemmet i stan?

- Juste, det sägs ju att det är hemsökt har jag hört!

- Ja det var ju en som jobbade på barnhemmet som dödade barnen.

- Ja det tror jag.

Sedan hörde jag inget mer, jag försökte att somna om.

Tiden gick och jag bestämde mig för att gå upp. Flyttfirman var klara här och huset var väldigt tomt nu stod bara våra flyttkartonger i vardagsrummet. Jag stod i början av trappan och såg mamma där nere packa upp. Jag gick ner för att hjälpa till.

- Hanna, jag tänkte att vi skulle hälsa på våra grannar.

- Varför säger du grannar mamma de bor ju närmast 1 kilometer bort ju.

- Jaja men vad ska man säga då?

- Jag vet inte kanske långbortsgrannar eller något, sa jag och skrattade.

- Okej då, idag ska vi hälsa på våra långbortsgrannar då.

Vi började att skratta som vi aldrig gjort förut.

Vi började att gå. Det tog bara 5 minuter för oss på cykeln... men i alla fall så var vi framme. Vi gick mot dörren för att plinga på, någon öppnade.

- Hej vilka är ni då?

Det var en kvinna i mammas ålder som öppnade.

- Vi är några långbortsgrannar, sa mamma lustigt.

- Jaha vilket hus då? sa kvinnan.

- Det gamla barnhemmet, sa jag.

- Va är det sant! Kom in jag måste prata med er om det.

Vi gick in och satte oss i varsin fåtölj, kvinnan verkade trevlig tyckte jag. Kvinnan gick och satte sig på en stol och började fråga oss.

- Har ni upplevt något konstigt ännu i huset?

Jag visste inte om jag kunde säga det. Det skulle ju säkert låta galet!

- Nej jag har inte upplevt något konstigt ännu, sa mamma.

- Inte? sa kvinnan.

- Nej inget annat en att det är ganska ostabilt. Ursäkta men jag skulle behöva låna din toalett, sa mamma.

- Ja den ligger i hallen, sa kvinnan.

Mamma gick ut till toaletten. Och kvinnan fortsatte fråga.

- Har du märkt något då flicka?

- Mm... ja.

- Vadå berätta?

- Sedan jag såg en gammal docka för första gången har det hänt massa konstiga saker i huset.

- En docka säger du... med svartlockigt hår?

- Jaaa...

- Vad har hänt då, sen du såg den dockan då?

- Massa saker, handavtryck, döda barn och mycket mer.

- Hördu tjejen det är brotom nu! Du måste skydda din mamma från huset och övertyga henne att flytt nu!

BarnhemmetWhere stories live. Discover now