-2-

1 0 0
                                    


JAK VZNIKL FAIR TRADE?

Historie fair trade začíná po , kdy britská charitativní organizace a některé další organizace začaly dovážet výrobky ze svých rozvojových a humanitárních projektů. První specializovaný obchůdek fair trade vznikl v roce v .

Koncem 80. let začaly výrobky s označením fair trade pronikat i do běžných obchodů, nejen do specializovaných obchůdků a kanceláří humanitárních, rozvojových, církevních a ekologických organizací. Bylo proto třeba vytvořit jasnou záruku, symbol, který by spotřebitelům garantoval skutečně férový původ výrobku. Proto začaly vznikat certifikační organizace. První z nich byl holandský Max Havelaar, postupně následovaly další iniciativy.

V roce 2006 existovalo v Evropě kolem tří tisíc Fair trade obchůdků, kromě toho lze některé výrobky Fair trade najít i v čtyřiceti třech tisících supermarketů. Celkový maloobchodní obrat prodeje výrobků Fair trade přesahuje 1 miliardu eur. Kolem sedmdesáti procent tvoří potraviny, nejvíce káva, kakao, banány, čaj, zbytek připadá na řemeslné výrobky.

Káva z produkce Fair trade zaujímá na evropském kávovém trhu dvě až tři procenta. Největší tržní podíl dosahují banány ve Švýcarsku a to kolem 50 procent. Fair tradové obchůdky jsou v současné době k nalezení ve všech starých členských zemích.

Zajímavou novinkou je vznik fair tradových obchodů přímo v zemích výrobců, Indie, Thajsko, Mexiko, Argentina, Chile, Brazílie.

***

mysak002

***

myšáčkův pomocník

(1,2) FAIRTRADEWhere stories live. Discover now