Muziek.

22 0 0
                                    

Assalam aleikom wa rahmatullah wa barakatuh gelieve broeders en zuster,

Vandaag wil ik het hebben over muziek aangezien het tegenwoordig als de 'normaalste' zaak gezien word.

Wie nog steeds in twijfel verkeert over het verbod op het luisteren naar muziek en muziekinstrumenten, laat hem dan de volgende bewijzen goed in zich opnemen.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
"En onder de mensen zijn er die ijdele gepraat verkopen om af te dwalen van het Pad van Allah zonder kennis."(Soerat Loeqmaan: 6)

De meerderheid van de Koranexegeten is het erover eens dat met ijdele gepraat in dit vers gedoeld wordt op gezang. De metgezel Ibnoe Mascoed heeft in reactie op dit vers gezegd: "Bij Allah, buiten Wie geen andere god is, waarlijk het betreft hier gezang." Waarna hij dit tot driemaal toe herhaalde.

Ook zei de Profeet (vrede zij met hem): "Er zullen onder mijn gemeenschap zeker mensen zijn die ontucht, zijde (voor mannen), alcohol en muziekinstrumenten zullen toestaan."
(al-Boekhaari)

De Profeet (vrede zij met hem) verafschuwde deze mensen vanwege het feit dat zij muziekinstrumenten die verboden zijn toegestaan zouden verklaren. Hij stelde dit gelijk aan het toegestaan verklaren van alcohol en ontucht. Ook zijn er vele andere overleveringen in de Soenan-boeken en de Moesnad van Imam Ahmad te vinden die duiden op het verbod op muziek en het toekomen van een verschrikkelijke bestraffing aan degenen die muziek toegestaan verklaren en zich hier schuldig aan maken. Een ware gelovige heeft niet meer dan één correcte bewijs nodig om een verboden zaak achterwege te laten.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
"Bij jouw Heer, zij zullen niet geloven totdat zij jouw laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in hun binnenste geen weerstand ervaren tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden dit dan volledig."
(Soerat an-Nisaa': 65)

Het gebeurt wel eens wanneer een persoon met deze feiten wordt geconfronteerd, hij zich verstopt achter de uitspraak: "Ik volg de wetschool van Imam Maalik." Alsof Imam Maalik muziek heeft toegestaan. Met deze uitspraak wil hij in feite niets anders bereiken dan het verdoezelen van de waarheid en het volgen van zijn eigen valse verlangens. Zie hier één van de boegbeelden van de Maaliki-wetschool, namelijk Imam al-Qoertoebi die in zijn uitleg van het voorgenoemde vers zegt dat met 'ijdele gepraat' gedoeld wordt op muziek. Dit uitgaande van de uitspraak van Ibnoe Mascoed, Ibnoe cAbbaas en andere metgezellen van de Profeet (vrede zij met hem).[1] Ook heeft hij overgeleverd dat alle geleerden van de Maaliki-wetschool het erover eens zijn dat gezang verboden is en in het bijzonder als het gepaard gaat met muziekinstrumenten.

Imam Maalik werd gevraagd naar het oordeel over het feit dat sommige mensen van Medina gezang toestonden. Toen antwoordde hij: "Het zijn slechts de verdorven mensen die zich schuldig maken aan gezang."[2]

Tenslotte wil ik tegen broeders en zusters zeggen dat zij wat betreft hun geloof niet moeten uitgaan van wat anderen doen. Zij moeten juist alle daden tegen het licht van de Koran en de Soennah houden. Wat de meerderheid van de mensen vindt of doet, kan niet als bewijsvoering dienen.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
"En als jij de meeste van hen die op aarde zijn gehoorzaamt, dan zullen zij jou doen afdwalen van de Weg van Allah. Zij volgen slechts vermoedens en zij vertellen slechts verzinsels."
(Soerat al-Ancaam: 116)

Waak ervoor dat je niet ten prooi valt voor verboden tijdverdrijf en kies juist voor een toegestane vorm van amusement zoals zwemmen, uitjes, boswandelingen enz. Moge Allah ons allen standvastig maken op zijn Weg.

En vrede en zegeningen zij met de Boodschapper van Allah.

Gelieve raad ik iedereen aan om die video te kijken om meer kennis over muziek op te doen en jezelf wakker te schudden.

Je hebt het einde van de gepubliceerde delen bereikt.

⏰ Laatst bijgewerkt: Sep 30, 2019 ⏰

Voeg dit verhaal toe aan je bibliotheek om op de hoogte gebracht te worden van nieuwe delen!

Islam Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu