NATARAJA

298 2 0
                                    

Şiva’nın “Dans Kralı” halindeki tasviridir. Mutluluğun ateşli balesini sergiler, evreni varoluşun giriş ve çıkışlarına sürükler.

Naṭarāj” ya da “naṭarāja” (நடராஜர் नटराज), Hindu tanrısı Şiva’nın (शिव) kozmik dansının resmedildiği figürdür. Naṭarāja, “naṭa” (dans) ve “rāja” (efendi, kral) kelimelerinin birleşiminden oluşur ve “dansın efendisi” anlamına gelir.

Sanskritçe Naṭarāja (Tamilce: “நடராசர” ya da Kooththan: “கூத்தன”) “dansın efendisi” veya “dansçıların kralı” olarak çeşitli şekillerde tercüme edilir. Ananda Coomaraswamy’ye göre, adı “Dansçıların Lordu” ya da "Oyuncuların Kralı” olarak Şiva’nın şöhreti ile ilgili bir terimidir.

“Naṭarāj” ya da “naṭarāja” (நடராஜர் नटराज), Hindu tanrısı Şiva’nın (शिव) kozmik dansının resmedildiği figürdür. Naṭarāja, “naṭa” (dans) ve “rāja” (efendi, kral) kelimelerinin birleşiminden oluşur ve “dansın efendisi” anlamına gelir.
Sanskritçe Naṭarāja (Tamilce: “நடராசர” ya da Kooththan: “கூத்தன”) “dansın efendisi” veya “dansçıların kralı” olarak çeşitli şekillerde tercüme edilir. Ananda Coomaraswamy’ye göre, adı “Dansçıların Lordu” ya da "Oyuncuların Kralı” olarak Şiva’nın şöhreti ile ilgili bir terimdir.
Şiva’nın dansının resmedildiği Nataraja figürü, ilk olarak Chola dönemi bronz heykellerinde tasvir edilmiştir. Bu figürde bir alev çemberinin içinde dans eden Şiva, sol bacağını kaldırarak cehaletin sembolü olan ifrit Mulayaka/Apasmara’nın üzerinde dengede durur. Sağ üstteki eli, eril ve dişil hayati ilkeyi temsil eden “dumroo”yu  tutarken alttaki eli, “Korkusuz ol!” mesajı verir.  Sağ üst elinde ise yok edici ateş olan “agni”yi tutmaktadır.
Şiva, Çidaṃbaram Ormanı’nda kozmik dansını anlamayan ve onu pis ve sapık diye aşağılayan kibirli bilgeleri yok ettikten sonra Ananda Tāṇḍava adlı dansını yapar. Kozmik ritmi vurgulayan bu dansı kibirli bilgeler anlamazlar ve çıplak halinden ötürü Şiva’yı sapık diye aşağılarlar.
Nataraja sembolündeki dansın içeriğine bağlı olarak, bu dansa “Tāṇḍava/m” veya “Nadanta” (diğer adıyla Lasya) denir. Nataraja, Hindistan’da tanınmış bir heykel simgesi ve popüler Hint kültürü sembolü olarak özellikle Hindu sanatının en tercih edilen illüstrasyonlarından biri olarak kullanılmaktadır

Spiritüel Semboller ve AnlamlarıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin