Pagi yang hening dan indah dengan kicauan burung menyanyi di langit dengan riangnya tambahan pula dengan keindahan alam yang menakjubkan .MasyaAllah! cantiknya ciptaan Allah tiada tolok bandingnya.
Seperti hari persekolahan biasa you know student,sudah semestinya kena tunggu bas kalau tak merangkaklah nak ke sekolah.
Ummi ayah?bukan apa sejak dari kecil lagi aku jenis yang tidak suka menyusahkan orang lain terutamanya kedua orang tuaku oleh kerana itu, aku ambil keputusan untuk ke sekolah dengan menaiki bas.
Walaupun mulanya ditentang oleh ummi ayahku tapi aku meyakinkan mereka yang aku boleh berdikari jadi mereka pun membenarkannya.
Alhamdulillah
"huh mane bas ni?"aduhai inilah padahnya kalau terlajak tidur ini
Budak Razif tu punya pasal lah ni ajak aku join dia tengok movie,movie dahlah bukan besye besye,The conjuring! Ha budak ni kasi aku tengok dia cakap tak da lah seram mana pun biasa je jadi aku dengan bebalnya ikut cakap budak ni ,Akhirnya aku yang tak dapat tidur si budak Razif tu elok je tidur siap berdengkur lagi kurang asam punya budak!.Jam yang berjenama G-SHOCK yang terlilit kemas di tanganku ku kerling.What?! Dah pukul 7.15 memang maut aku arini!😭😭"argghh?!!" jeritan itu sekali gus menarik perhatian orang ramai yang berada di bus stop itu "eh dek okey tak ni?"tanya salah seorang wanita yang berumur dalam likungan 50-an itu.
"err okey saya okey mak cik tadi ada biawak makan katak dekat bawah longkang tu ,heheheh"Allahu apa benda kau cakap ni Liya !.
"oh..ye ke lain kali makan ubat ye dik mak cik risau tengok kamu."seraya aku mengangguk
"baik mak cik"eh kejap mak cik ni perli aku ke?Astagfirullahalazim Liya husnudzon-husnudzon fuh..Damn?!dah nak pukul 7.30 bas sebiji pun aku tak nampak ,
.Tulah kau Liya bila ayah kau
offer nak hantar,kau tolak kata nak berdikarilah apalah macam macam alasan kau bagi emm nah sekarang hadaplah,monolog ku sendiri.Bus stop yang di penuhi umat manusia itu menjadi riuh apabila sebuah bas kelihatan ,termasuklah aku.
Semua penumpang yang ingin memasuki bas beratur agar tidak berlaku kejadian tolak menolak atau kecederaan yang tidak diingini berlaku.
Tiba giliran aku untuk membayar tambang bas dan aku mula mencari sesuatu ,wait?! Mana kad bas aku?! arffggggggggghhhghhg.
"kejap ye pak cik saya nak cari kad saya dulu"pak cik itu mengangguk lalu aku menempatkan diri aku di tepi agar membenarkan penumpang yang lain masuk terlebih dahulu.
Jangan kata tertinggal ....arggggghhh ni sebab gelabah pagi tadilah argghhh ,Time inilah mak sangat diperlukan,mak kak dik rindu mak 😭 huhuhuh😭
Seorang remaja lelaki masuk ke dalam bas untuk membayar tambang bas "emm tak pa lah pak cik saya bayarkan untuk dua orang ea" mataku mula bersinar-sinar apabila mendengar ayat daripada pelajar lelaki tersebut.
Macam mana aku tahu dia pelajar sekolah? Sebabnya dia pakai baju uniform sekolah lengkap weyh, siap ada lencana lagi of course budak sekolah tak kan lah contractor pula kan.
Lantas aku melihat gerangan tersebut dan aku terpana sebentar.
Kacaknya mamat ni betul ke wujud manusia macam ni dalam dunia ni ,kulitnya putih ,rambutnya yang tersusun rapi menyerlahkan bentuk wajahnya yang serba serbi sempurna tanpa cela ,mata,hidung,bibir,kening Allahu!semuanya perfect !
Tambahan pula dengan uniform sekolahnya yang berkemeja putih lengan panjang beserta blazzer yang berwarna hitam dan tidak lupa juga tie yang berbelang merah hitam yang terikat kemas di lehernya menampakkan kesegakkan pelajar lelaki itu.
YOU ARE READING
Dia suami rahsia (hiatus)
Teen Fiction"Kahwin dengan orang yang kita cintai,Itu ialah impian... Kahwin dengan orang yang kita tak sangka.. ,itu ialah Jodoh... Menikahi orang yang kita cintai...itu ialah Kemungkinan ...Mencintai orang yang kita nikahi ..itu adalah Kewajipan...Segalanya a...