Chapter 1

29 0 0
                                    

"IS,blood sample banyak tak luar tu?” tanya Kak Siti,supervisor lab Microbiology selaku ketua station blood culture.
"Boleh lah satu bakul kak,Blood pos ni pun ada 5 kak,yang neg tu saya dah discard tadi” jawabku.
"Kamu free tak IS,kalau free boleh tolong akak streak blood sample yang pos tu tak,pastu key in data blood sample yang baru tu”tanya Kak Siti lagi.
Aku sebenarnya ialah Intern student yang ditugaskan kedalam lab itu bulan ini .
"Free je kak,sbb Kak Nor cuti,so saya takda kerja sangat hari ni,Kak Nor pesan semalam pun pergi masuk mana mana station sbb dia tak datang hari ni” jawabku lagi
"Okay nanti kamu settlekn ya semua tu,akak kena panggil dengan Dr.Meor ni pasal kes Brucella haritu. Apa apa nanti kamu call je akak kalau ada masalah ,takpun kamu tanya je siapa siapa dalam lab ni”Kata Kak Siti sambil berlalu pergi .
Aku pun mengeluarkan blood pos. Aku buat apa yang disuruhnya tadi .  Seandainya Blood Pos,mlts akan buat slide untuk stain guna Gram staining dan kemudian streak blood sample atas BA agar dan Mac Agar. Setelah Slide selesai distaining,slide akan diobserve bawah microscope.Yang siap distreaking akan diincubate selama 24 jam. Hahhahhahahaha saja nak explain apa yang mlts buat dalam lab microbe station blood culture .
Selesai saja aku streak blood pos,aku pun mengambil bakul yang penuh dengan blood sample yang baru diambil untuk key in data pesakit .
Sebagai intern student ,banyak yang aku buat dalam lab itu . Baru duduk kejap dah "IS,tlg akak” "IS,tlg akak” hahhahhhahah aku merupakan intern student paling dipercayai didalam lab itu . Seandainya staff ada urusan ,aku akan mngambil alih tugas mereka .

Ayah,you fought well😢Where stories live. Discover now