Aku melihat jam,tepat pukul 5 petang. Aku bertanya kepada supervisor boleh kah aku pulang kerumah kerana tugas ku sudah selesai . Dia mengangguk dan aku pun mengambil bag dan punch out aku punya punchcard .
"AN,aku lapar, balik nanti nak makan biscuit ke maggi?” aku bertanya kepada AN.
AN merupakan roommate selaku housemate serta classmate aku yang bersama-sama aku dicampak ke Hospital T untuk internship kali ini .
"Aku makan maggi IS, rajin pulak nak memasak maggi hari ni,ke kau nak kluar cari makan? Tanya AN lagi .
"Aku tengah suntuk AN. Hahahhahhahahha,aku malas lah nak masak maggi hari ni,aku makan biscuit jelah,lagipun nak siapkn presentation untuk esok”jawapku .
**
🎶Let me out🎶
Menandakan ada panggilan masuk.
Aku yang tengah membaca slide presentation mengambil telefon dan tertera Ayah😘 di screen telefon ku.
"Hello Assalamualaikum ayah,kenapa ayah call?” tanyaku sebaik tiba mngangkat telefon .
"Takda apa ,ayah nak tanya khabar kamu saja,lama dh kamu tak call kami.” jawab ayahku.
"Sorry lh ayah,Ani busy sangat bulan ni,sejak masuk lab microbe tu Ani takda masa free sangat. Staff banyak bagi kerja tak macam lab lain”balasku lagi.
Ya betul ,semenjak dua menjak ini aku lansung takda call mereka . Aku busy dengan presentationku,logbookku ,belajar membaca plate,belajar identify slide .Masa kerja aku memang akan jarang kisah dengan handphoneku .Aku hanya akan mengangkat fone sekiranya staff aku call.
"Duit ada lagi tak?,jangan tak makan,nanti kamu pulak yang sakit ,dh lh kamu jauh tu.Kalau kamu sakit macam mana ayah nak ke sana."tanya ayah.
"Ada lagi ni ayah,ayah takyah risau pasal duit belanja Ani ya”jawabku lagi .
Suntuk mana pun aku,aku takkan bagi tahu ayah aku sebab aku malu ,banyak dah duit yang ayah aku keluarkan untuk hantar aku belajar di sini.
"Ayah okay tak?”tanya ku lagi
"Ani,ayah kerap sangat berak darah.Hari ni ayah asyik berak darah je,kenapa ya?” tanya ayahku.
"Ayah taknak pergi check dengan doctor ke?Ani tengok ayah ni macam ada symptoms symptoms buasir.Takpa Ayah,esok Ani try tanya doctor kawan Ani kat lab ya"jawabku lagi.
"Tunggu Ani balik lh kita pergi jumpa doctor,nnti doctor explain blh lh Ani fhm kn,lagipun Ayah okay lagi ni.Ani jangan risau ya.Nak cakap dengan mak tak,ayah kejutkan mak kamu,dia tertidur ni ha lepas semak kertas ujian pelajar."ayahku berkata .
"Takpa lah ayah,mak penat tu.Esok nnti Ani call dia ya"kataku.
"Okay lh Ani,ayah pun penat ni,Ayah tidur dulu lh ,kalau takda duit sngt jangan sorok,bgtau je ye.Assalamualaikum .Belajar betul betul ."kata Ayah .
Belum sempat aku menjawab salamnya ,ayah aku terlebih dahulu letak telefon.
Aku mengeluarkan buku nota case studyku ,Aku tulis semua symptom symptom yang ayah pernah bagi tahu aku.Aku shortlistkn semua symptom symptomnya .
Berak berdarah
Iron deficiency anemia
Ada rsa cam benda keluar dari dubur
Sudden weightloss
Hilang selera makan
Kerap rasa nak buang air besar tp tak keluar pun
Berdasarkn symptom symptom ni aku assume ayah aku samaada buasir or COLON CANCER. *masa tu la ,aku assume je brdasarkn symptom yang ayah aku cakap tu . Aku dh rasa cuak dah bila aku dapat tau itu . Aku berdoa sangat apa yang aku pikir masa tu tak betul .
YOU ARE READING
Ayah,you fought well😢
ContoBased on true story ni . Aku just nak share moment terakhir aku dengan ayah aku je . So kepada sesiapa yang masih ada ayah tu,jaga dan berbuat baik lh dengan dia ya😊