Skolmorgonen

6 0 0
                                    

Idag är det inte vilken dag som helst, det är första dagen i gymnasiet, någonsin.

Klockan är 8:00 och alarmet går. Jag vaknar sakta till liv och stänger av larmet. Sedan tar jag mobilen och kollar igenom de snaps jag fått under natten och även instagram flödet. Efter kliver jag upp går till garderoben och öppnar spegeldörrarna för att kunna välja dagens outfit. Jag tar en hel vit hoodie, ett par svarta jeans med hål vid knäna och sist ett par vita kortstrumpor. Jag sminkar mig lite grann, så det ser neutralt ut men fortfarande täckt för vissa saker.

Sedan går jag ned för trappen och in i köket. Väl inne i köket tar jag fram grejer så jag kan göra en smoothie och två mackor med ost på. Jag gör smoothien och mackorna, ställer sedan tillbaka alla grejer jag använt och går in i vardagsrummet. Jag sätter mig i soffan och sätter på netflix. Jag kollar ett avsnitt av Prison Break. Efter avsnittet går jag med disken till köket och ställer in grejerna.

Sedan går jag upp hämtar jag min väst, mina nycklar och alla kort som jag brukar ha. Det vill säga leg, busskort och bankkort. Jag tar på mig min svarta dunväst stoppar in alla grejer i fickorna och börjar gå mot dörren när jag hör någon springa ned för trappen.

Jag ser då min tvillingbror, Axel, komma ned springandes för trappen med ett par slitna jeans och en grå hoodie.

- Är du påväg ut eller tänkte du bara stå där eller? frågar han irriterat.

- God morgon på dig också, jag är påväg till bussen så jag lär ju ska gå ut dårå, svarar jag skämtsamt.

- Börja gå då, så vi inte missar den där bussen och kommer för sent till skolan, suckar han.

- Sen när vill du dig att komma i tid till skolan, undrar jag och går ut genom dörren.

- Man kan ju iallafall försöka komma i tid, sen om man vill eller inte är en annan sak, svarar Axel och låser dörren.

Vi går sedan tillsammans till bussen men direkt när vi hoppar på sätter han i hörlurar. Jag känner då hur mobilen vibrerar till och ser att jag fått ett sms.

Vera *Ses vi utanför skolan?*

Alexandra *Såklart, där om 5*

Vera *Toppen*

Sista biten till skolan tänker jag bara på hur jag tror gymnasiet kommer vara och hur glad jag är att jag och Vera kom in på samma linje. Jag skulle aldrig klara av gymnasiet utan henne, hon är ju mitt allt.

Jag hoppar av bussen och går de få metrarna som behövs för att komma fram till ett av cykelställen där Vera väntar.

- Heeej, säger hon och kramar mig.

- Hej, säger jag och kramar såklart tillbaka.

Vi går upp till skolan och in genom de stora portarna...

Lämna mig inteWhere stories live. Discover now