جزء ١

48 2 1
                                    

#يوميات_نمره

الفصل الأول
             مش هتجوز

يوم مميز جدا النهارده بعد مرور ٢٠ سنه على جوازنا إحساس مختلف وشعور بياخدك لعالم تانى قررت أكتب يومياتى وتكون هدية للشخص اللى غير حياتى و علمنى الحب وإن الحياه أحلى بكتير بنمر بتجارب أوقات تخلينا نفقد الشغف و الجنون اللى كنا عايشينه لكن رجعلى حياتى مره تانيه ،، نرجع بالذكريات ٢٠ سنه لما صحيت على صوت ماما وهى بتنادى عليه طبعا عرفت إن فيه مخطط بس أيه هو هكتشفه لوحدى صليت ولبست وخرجت كان أخويا هو وماما بيفطروا قعدت بهدوء مستنيه يتكلموا ......
مها : فيه ضيوف جايين بالليل الشقه محتاجه تنضيف ' ونظرت ل طه ' تجيب فاكهه و حلويات معاك متتاخرش ........
نمره بهدوء : ضيوف مين وبعدين الشقه نضيفه وعندى مقابله النهارده مش فاضيه ......
مها : تخلصى المقابله وترجعى مش ترجعى زى كل يوم مش هقبل تاخير  ......
نمره : ماما أنا مش بتاخر بمزاجى ........
وقبل مترد مها اتكلم طه : خلاص اهدوا هكلم نجمه تجهز معاكى يا ماما و مش هنتأخر أنا همشى قبل متأخر بجد .......
نمره : استنى وصلنى معاك ......
خرجوا ومها بدأت بالتجهيز ل بالليل لانها عارفه إن بنتها لو عرفت إن فيه عريس هتعمل كوارث زى كل مره واتمنت انها توافق من غير ضغط ولا إجبار ،، طه نزل هو و نمره وركبوا علشان يرحوا شغلهم 😂😂 وطبعا هى بتفكر فى الضيوف هى قفلت على قلبها من زمان بسبب جرح زميلها فى الجامعه لما ارتبط بصاحبتها وكدب عليها حاولت تعرف من طه بس رفض وبلغها إنه عرف الصبح بالزيارة وصلها وراح المستشفى اللى شغال فيها وقابل مراته 😊😊 كتابين كتابهم بس الجوازه متأخره لأن والدته مصممه تجوز نمره الأول قعدوا سوا يتكلموا وبدأوا يمروا على المرضى وخلصوا وحكى لها وهى متوقعه رد نمره لما تعرف أكيد هتثور لكن هتحاول تقنعها علشان تتجوز هى و طه لان والدها بلغها لو متجوزوش هياخدها معاه عمان لأنه شغال هناك ......
نجمه : بابا كلمنى إمبارح و هددنى إنه هياخدنى معاه طه أرجوك أتصرف أنا مش هقدر أعيش من غيرك .......
طه : أعمل أيه يعنى إنتى شايفه ماما مصره إن نمره تتجوز الأول .......
نجمه بحزن : لو رفضت العريس الجديد وقتها موقفنا هيكون صعب .......
طه : اهدى أكيد هنلاقى حل هتروحى لماما أمتى .......
نجمه : همشى بعد شويه .......
خرج من عندها وراح مكتبه واتذكر كلام والدته معاه الصبح وهما على الفطار :
مها : فيه عريس متقدم لأختك الشاب كويس ومحترم ........
طه : بس حضرتك عارفه رد نمره أكيد هترفض زى كل مره ......
مها بحده : طه أختك أدلعت أوى والدك كان بينفذ لها رغبتها حتى لو غلط ومن وقت م مات وهى بتعند من غير سبب لو ساعدتنى إنها توافق هحدد ميعاد جوازك إنت ونجمه قولت ايه ......
طه بتفكير و أمل : حاضر يا أمى هحاول .....
و بدأ يشوف المرضى وهو بيفكر إزاى يقنع أخته العنيده ........
            🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فى فيلا خرج الحديقه وشاف والده وأخته بيفطروا قرب منهم وأخد بنتها الصغيرة حبيبه وضحكت له قعد وملاحظ نظرات بين أخته وأبوه بس كان بيلاعب حبيبه وقف علشان يمشى وقفه والده .......
يحيى : إحنا معزومين النهارده عند مها بنت عمى وضرورى تكون موجود .......
بلال : بس أنا عندى اجتماعات طول اليوم وعندى عشا مع عميل مهم .......
يحيى : أنا بلغتك والتأخير مرفوض وعاوزك تتعرف على بنتها بنت جميلة وذكيه .......
بلال : واتعرف عليها ليه انا مش هتجوز بالطريقه دى .......
يحيى بغضب : اسمعنى كويس أنا للوقتى ساكت على حياتك لو رفضت تنسى إنك ابنى .......
قبل ميرد وقع يحيى على الأرض وصرخت هنا بلال شال والده وهنا اتصلت بالدكتور وبعد فتره وصل وفحصه بلغهم إنه اتعرض لضغط عصبى ولازم يبعد عن أى توتر هنا كانت قاعده جنبه هى وحبيبه و بلال وصل الدكتور ورجع لهم بعد م اتصل بالمكتب وبلغهم إنه هيروح متأخر ويلغوا ميعاد العشا لأن مش هيتحمل يخسر والده كمان دخل عندهم وقبل أيده وبلغه إنه هيروح معاهم وبعد وقت راح المكتب 😂😂 علشان يشوف سكرتيرة جديدة ،،، فى الوقت ده نمره كانت داخله مستعجله ومعاها قهوه بتشربها وخبطت فيه اتعصب جدا وطلب من الأمن يطردوها بره ومشت وهى متعصبه وراحت مكانها المعتاد على البحر قعدت فتره طويله وفاقت على صوت موبايلها وكانت والدتها ......
مها بعصبيه : ممكن أفهم إنتى فين للوقتى الساعه كام  ......
نمره بحزن : حاضر يا ماما جايه اهدى ......
قفلت واتذكرت والدها وحبه لها ودلعها واتذكرت زمان وهما سوا بيفطروا خرجت وباسته فى وجهه وقعدت تفطر :
والد نمره : صباح الخير حبيبتي ......
نمره : حبيبي خدت العلاج ولا لأ  ......
مها : حتى فى الاجازه بتصحى متأخر ......
وقفت وضمت والدتها : مين مزعلك بس يا قمر احكى .......
مها : إنتى .....
نمره بتعجب : أنا !! ليه بس أنا عملت ايه .......
مها : رفضك للعرسان من قبل متشوفيهم كل ده علشان واحد ميستاهلش ........
والد نمره بغضب : مها إحنا اتكلمنا وقولنا مش هتتجوز غير شخص مقتنعه به ياريت نقفل كلام فى للموضوع ده مش هسمح لأى شخص تانى يزعجها أو يضايقها ........
طه خلص شغله وراح يشترى للضيوف ووصل البيت ولاحظ قلق وتوتر والدته وعرف من نجمه أن نمره لسه موصلتش وقبل ميتصل بها كانت وصلت دخلت وعلى وجهها اثر دموع دخلت أوضتها من غير كلام  .......
مها بقلق : نجمه ادخلى واعرفى أيه الحكايه .....
نجمه : حاضر يا ماما اهدى ........
نجمه دخلت واتفاجات لما شافت نمره بتبكى قربت منها و ضمتها أوى واقنعتها تلبس علشان الضيوف ويحكوا لما يمشوا ........
             🌸🌸🌸🌸🌸🌸
عند بلال رجع البيت واستعد للمقابله وقرر إنه يقابل البنت ويطلب منها ترفض الجواز منه خرجوا ووصلوا ومها رحبت بهم هى و طه وبعد فترة قامت مها تحضر العشا هى و نجمه و نمره 😂😂 لسه مشافوش بعض واتجهوا للصفره علشان يتعشوا الأول وقتها بلال اتصدم لما شاف نمره وهى كمان لكن فى جو مشحون توتر ونظران ناريه بينهم بعد العشا وطلبت مها إن بلال و نمره يقعدوا سوا ويتكلموا 😂😂 وفعلا راحوا أوضة المكتب وقف وشاف مكتبه فيها كتب كتير أخد واحد منهم وهى مستنياه يتكلم وهو قرر يتجاهلها ......
وقفت بغضب وأخدت منه الكتاب : نعم ممكن أفهم عاوز أيه تانى إنت فاكر إنك بتتحكم فى الناس ......
وقف قصادها وعينه فى عينها : إسمعى المفروض إنى جاى اتعرف عليكى علشان اتجوزك ولو عارف إنك إنتى البنت مكنتش جيت تخرجى زى الشاطره وتقولى إنك مش موافقه ......
نمره : أنا اتجوزك إنت ليه اتجننت لو أخر شخص فى العالم مستحيل أوافق اتجوزك .......
خرجوا وهما متعصبين وبصوت واحد :
بلال و نمره : مش هتجوز .......

يتبع
رأيكم أيه وياترى هيحصل أيه بينهم 😂😂 وأهلهم هيكون موقفهم أيه 🤔🤔
كل ده هنعرفه الفصل الجاى استنونى
#يوميات_نمره

يوميات نمرهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن