Masih Ada Sayang

42 3 0
                                    

EPISOD 1

Issha mengayuh basikalnya dengan laju kerana takut lambat menghantar Nasi Lemak ibunya ke warung Pak Abu.

Gedebukkkk!!!

Issha: Aduhhhh! Ish buta ke hah?? Mata letak dekat mana?? Lain kali jalan tuh pakai mata. Haishh!

Issha terlanggar seorang lelaki yang sedang berjoging. Belum sempat lelaki itu membalas, Issha terus bangun dengan tergesa-gesa takut lambat dan Issha sempat memandang lelaki itu dibelakang.

Hidup ini ibarat roda, Allah itu Maha Adil, mungkin hari ini kita merasa gembira, namun keesokkannya kita akan merasa kesedihan. Itu adalah Qada dan Qadar Allah, Dia Maha Kuasa dan Dia tahu apa yang baik dan buruk untuk kita hamba-hambanya. ISSHA~

<BILIK TIDUR ISSHA>

Puan Nora: Issha, bangun sayang, cepat siap pergi sekolah, dah pagi dah ni, nanti lambat pula pergi sekolah.

Puan Nora mengusap rambut anak kesayangannya.

Issha: Hurmm, malasnya nak pergi sekolah.

Puan Nora tersenyum mendengar kata-kata Issha lalu duduk disebelah Issha dan memegang bahu Issha.

Puan Nora: Issha, tak baik cakap macam tuh, menuntut ilmu tuhkan penting untuk Issha dan masa depan Issha dan juga family kita. Ibu nak Issha capai cita-cita Issha, dan Issha juga kena ingat, kita dari keluarga yang susah bukan keluarga yang senang.

Issha memandang ibunya dan memeluk dengan erat dan penuh kasih sayang.

Nek Mah: betul tuh Issha. Bile Issha dah berjaya nanti, bolehlah kami berdua merasa hidup kaya, macam Dato gitu.

Nenek Mah mencelah mereka berdua.

Issha: baiklah Nek. Issha akan berusaha sampai berjaya. Ok lah Issha nak siap pergi kesekolah, karang lambat tak pasal-pasal nama naik dekat pengetua.

Puan Nora: Lepas siap turun sarapan ye. Ibu ade buat Nasi Lemak untuk Issha.

Issha: ok ibu.

Puan Nora dan Nek Mah segera turun kebawah untuk bersarapan dan sementara itu Issha bersiap untuk kesekolah.

<DAPUR>

Puan Nora sedang menyediakan sarapan pagi, Nek Mah melihat anaknya yang rajin menyediakan sarapan. Dalam masa yang sama Issha sudah bersiap-siap untuk sarapan dan berangkat ke sekolah.

Issha: Amboi, meriahnya. Sedap bau Nasi Lemak ibu, patutlah ramai yang beli... Huhu

Puan Nora tersenyum melihat anaknya.

Puan Nora: Alhamdulillah, rezeki ditangan Allah, tanpa usaha kita takkan berjaya kan?

Issha: betul tuh, kalau nak berjaya kita harus bersusah-susah dahulu, macam ibu yang selalu bangun walaupun jatuh.

Puan Nora: pandai pun anak ibu nih.

Issha: Oklah ibu, Issha takut lambat pula ke sekolah, erghhhh Alhamdulillah, kenyang juga. Terima kasih ye ibu, babai ibu, nenek Assalamualaikum.

Issha segera menyalam dan menyium tangan ibunya dan juga Nek Mah, sebelum berangkat ke sekolah. Puan Nora tersenyum melihat anaknya.

<DIBALKONI RUMAH>

Najwa: Assalamualaikum, Issha! Ooo Issha!

Issha: Waalaikumusalam, kejap aku pakai kasut.

Najwa: Ish, kau nih selalu lambat. Nih dah masuk kali keempat taw kita lambat pi sekolah. Tak pasal-pasal Si Tempei tuh tulis nama kita lagi.

MASIH ADA SAYANGWhere stories live. Discover now