BAB 1

1 0 0
                                    

         Angin yang berdayu-dayu menampar lembut wajah Asya.Dituruni anak tangga itu menuju ke bawah. Dia melihat si ibu sedang asyik mendendangkan lagu Jamal abdillah.Dia bergarak perlahan menuju ke belakang si ibu. ARGHHH!!!  Jeritan percuma diberi buad Asya. Sakit telinga dibuatnya.
"ibu kenpa jerit kat telinga Asya.Pekak anak ibu ni nanti tau. Nanti tk de sape nk ibu yg susah. " kata Asya sambil menekup telinga dan memuncungkan mulutnya. Satu jelingan percuma diberi Datin intan.
"Buad la lagi lain kami. Kalau tk de sape nk tu hah jiran kita si Mika tu nk je kat awak" kata Datin Intan sambil jari telunjuknya menunjuk ke luar rumah yg menampakan rumah jiran. Asya hanya ketawa kecil. Mika merupakan rakanya sejak kecil. Dia memang mempunyai rupa paras yg enak mata memandang tetapi perangainya manja bak kan anak panda. Asya meninggalkan ibunya di dapur dan ingin mencari kelibat si ayah pula.Lain yg dicari lain yg dia dapat. Asya Qaisara menghadiahkan senyuman buatnya.Asya membiarkan kakaknya begitu. Sara memaut tangan Asya. "Qis sampai bila kita kena bergaduh ni. Benda dah lepas kan. " rayuan ini telah melebihi beberapa kali. Asya memandang wajah Sara.Dia merenung tajam wajah putih itu. " kenapa aku nk kena maafkan kau hah? Kau bukanya dapat bagi aku jumpa dia dah pon. And one more things jangan la merayu kat aku lagi. Kau dah tahu jawapanya kan. "asya bagai tiada perasaan membeei kata2 kejam.

      Pintu dibuka dan suis lampu ditekan. Memasuki bilik itu tidak pernah tisak membuatkan air matanya jatuh. Gambar di dinding ditatap lembut. Kelihata. Seorang lelaki berasa dua orang perempuan yg  hampir seiras wajah mereka. Dia menangis. Memori itu masih terngiang-ngiang di mindanya. "kenapa abang tinggalkan Asya? Asya rindu sangat dengan abang. " bisikan asya hanya didengari dirinya. Gambar itu di ambil lalu dipeluk. Gambar itu memaparkan Asyraf Hanafi seorang abang yg sedang beegurau senda dengan adik kembarnya. Dia mengambil gambar itu lalu digantung dibiliknya.

     "Ibu!  Asya nk keluar jap. Ibu nk pesan ape2 ke? "

      "hmmm, tk de la sya. Tk ajak Sara sekali ke. Kesian dia sorang2.

       "ibu kn ade. Ibu je la yg teman Sara. Ok.Asya dah lambat ni.Bye" tangan ibunya dicapai lalu dikucup serata mengucapkan assalamualaikum.

          25 memandu sampai juga di kafe warning. Sampai sekarang Asya masih berfikir mengampa nama kafe itu warning. Dari dulu lagi dia hairan. Dia fikir dia lambat namun dia terawal. Teman yg memaksanya keluar secara urgent yg tidak sampai lagi. Dia hanya mengenakan seluar jean, hoody putih dan sport shoes kerana tergesa2. Kira2 sepuluh minit menuggu kelibat temanya nadih tidak kelihatan. Ingin saja dia untuk pulang. 

    "Sorry sis, jalan jem skit la tadi. "  alasan yg diberi Laila Kirana itu amat digemarinya. Laila seperti tiada sebab yg lain. Hmm... Mungkin betol mungkin juga tidak. Mereka memesan minuman kegemaran mereka boba milk tea. Asya membuka cerita dengan bertanya kabar. Laila hanya menjawab segala pertanyaan Asya. Mereka bergelak ketawa hingga membuat pelanggan yg lain mula menoleh-noleh ke arah mereka.Seorang lelaki berbadan tegap memakai jeket kulit serta kaca mata hitam menutup matanya menuju ke arah mereka.
 

     "Kalau nk gelak macam beruk,boleh keluar kot. Menggangu orang lain. " dia berjalan menuju ke pintu keluar. Kata-kata itu sangat menyakitkan hatinya. Dia mengejar lelaki itu.
      "Hey!  You sape nk ckp macam tu dekat i hah! Macam la kafe tu you punya" dia menjerit ke arah lelaki itu.Laila menepuk pelahan bahunya lalu membisikan sesuatu. "Ermm... Sebenarnya kafe ni memang dia punya la sya. " mata Asya membulat. Tangannya menepuk pelahan ke dahi. Dia telah memalukan diri sendiri hari ini. Sudah hilang mood untuk menyambung perbualan. Dia memberitahu Laila yang dia ingin pulang.Laila menghanggukan kepala bertanda ya. Dia tidak berani untuk menggangu Asya lagi. Asya jika marah mengalahkan harimau buas. Mengamuk habia berbeza dari kakaknya yang lembut. Asya pulang dengan muka yg masam seperti baru lepas kena marah.

KAUWhere stories live. Discover now