A Căpcăun

11 1 1
                                    

A căpcăun egy a román folklórban megjelenő gyermekeket vagy fiatal lányokat(általában királykisasszonyokat vagy nemes urak lányait) elrabló, ogréhez hasonlatos lény.

A căpcăun-ok alkalomadtán a kelleténél több fejjel és végtagokkal rendelkeznek. Történetek szerint már megannyi hős szembenézett a căpcăunnal hogy megpróbálják megmenteni a méltányos hölgyeket, ám ezek a bátor ifjak általában szerencsétlenül elbuknak az ogre fondormányosan trükkjei által.

Ez az alávaló szörnyeteg magányosan él a haláltól bűzlő odújában, és nem rest megtámadni akárkit aki arra merészkedik, s ha támadása sikerrel jár áldozatának tetemét bevonszolja undormányos odújába ahol elfogyasztja azt.

Gondoljunk csak bele, vajon hogyan ivódhatott be e lény a román folklórba.

Szerény véleményem szerint(mivel mi magyarok is használjuk a kutyafejű tatár kifejezést) talán a tatárjárás korából eredeztethető, vagy korábbról. Mivel a kunok a régebbi időkben folyton cseszegették az erdélyi vidéket(Szent László uralkodása), valószínűleg a románok lakta részeken is fosztogattak, ahol ezek szerint ez a tevékenységük elég mélyen beivódhatott. Erre valószínűleg rátett még egy lapáttal az 1241-42-es tatárjárás is .Mivel a fosztogató nomád népek köztudottan nem vetették meg az emberek elrablását, s rabszolgává tételét, sőt náluk még élt ilyenkor az asszonyrablás szokása, ami szerintem magyarázza hogy căpcăun-ok miért rabolnak el előszeretettel fiatal hölgyeket(pl. Szent László, a kun vitéz és a lány története).

 A szájról-szájra való terjedés miatt az emberek valószínűleg torzítottak csöppet a fosztogató seregek katonáin, és így véglegesen beépítették őket a folklórba.

Mondjuk én szívesen elképzelném ahogy egy békésen haladó kereskedő karavánt egyszer csak megrohamoz egy kutyafejjel rendelkező, háromkezű,kipattintott Shrek, miközben torka szakadtából ordítja:"What are you doing in my swamp?!" 

Misztikus szörnyetegek és egyéb nyalánkságokWhere stories live. Discover now