01 ; Pelajar baru

34 3 2
                                    

Kringgggg!

Aku mencapai jam yang berbunyi yang mengganggu lenaku di atas meja. Ku tatap jam tersebut. Jam sudah menunjukkan pukul 5.45 pagi. Aku ambil tuala yang disangkut di pintu lalu bergegas ke bilik air untuk mandi. Selesai sahaja mandi, aku menunaikan solat subuh.

Aku menyiapkan diri untuk ke universiti. Ya, aku melanjutkan pelajaranku di Universiti Indah Putra, Selangor ( ha main wujudkan je wkwk ). Aku sarapan pagi terlebih dahulu sebelum berangkat ke universiti. Tempat sewaku tidak jauh dari universiti. Hanya mengambil masa selama 5 minit jika berjalan kaki.

Di dewan ...

Aku mengambil tempat duduk bersebelahan dengan rakanku, Intan.

"Weh kau tau tak? Tau ke tak kau ni ala kau ni cah"

"Kau dah kenapa tanya aku tau ke tak tetiba. Tau apanya. Kau ingat aku tau? Ha apadia cakapla"

"Ehehehe" Intan tersengih malu

"Ada gossip katanya harini ada pelajar baru. Emmm dari ma .." tidak sempat Intan menghabiskan kata katanya, tiba tiba pensyarah, En. Zamri masuk ke dalam dewan.

"Okay semua, sila beri perhatian. Hari ni kita akan terima pelajar baru khas dari luar negara. So tolong jaga attitude elok elok. Kim Min Joon, please come in"

Sesosok lelaki masuk ke dalam dewan apabila disuruh oleh Encik Zamri. Wah mamat korea. Ini kali pertama ada mamat korea yang menjejakkan diri di universiti ini. Tak lama kemudian, satu dewan mulai kecoh disebabkan kehadiran sosok pelajar korea itu.

"Can you introduce yourself first?" suruh En. Zamri kepada pelajar korea itu.

En. Zamri memberikan mic kepadanya. Dia mengangguk memandang En. Zamri.

"Hi everyone. My name is Kim Min Joon. You all can call me Min Joon. Nice to meet you guys" sambilnya memberikan senyuman tipis dan bow kepada semua pelajar yang berada di dewan.

"Oppayaaaa"
"Aaaaaa hensemnya wehh kennot"
"Jantung guwee ya ampun apaan nih"
"Future husband aku tuuu"

Dan bermacam lagi reaksi yang ditunjukkan oleh pelajar pelajar di dewan lebih lebih lagi pelajar perempuan. Kelihatan ramai pelajar yang sedang "histeria" dengan kedatangannya. Annoying juga reaksi dorang ni.

"Ahh apa dorang ni takyahla lelebih" bisikku dalam hati sambil melakukan reaksi wajah yang pelik melihat sikap pelajar pelajar perempuan.

"Okay Min Joon, you can take your sit"

Pelajar itu mengorak langkah ke tempat duduk yang diingini. Dan ...

"Ya Allah kenapa pulak dia duduk sebelah aku ni" aku menutup mukaku dengan tangan. Malu. Hatiku mula berdebar debar.

"Hi. What's your name?" dia yang duduk di sebelah kiriku mula menyapaku.

Ku tolehkan pandangan ku kepadanya dengan perasaan yang penuh malu dan aku menyapanya balik "oh-- hi haha. My name is Aishah"

"Oh nice to meet you-- Aishah hehe" dia tersenyum manis kepadaku.

Aku membalas senyumannya sebelum cepat cepat aku menolehkan mukaku daripadanya. Intan dan rakan rakanku yang lain pula mula menyakat aku.

"Cieeee gila la aw aw sweetnya" rakanku Alya mula bersuara.

"Ish diam la kau dah ah nak fokus" bengang pula aku.

"Tak pernah pernah kau nak fokus macam ni" Soff tersengih jahat.

"Cece cah" Intan bercece.

Aku meroll eyes. Aku hanya menghiraukan sakatan mereka.

Waktu rehat tiba ...

"Ahh jom korang rehat. Nak makan nasi ayam hmm tengok perut aku bunyi dah alolo sian dia. Jom pergi gerai Mak Jah" kata Soff sambil mengusap usap perutnya.

"Korang pergi ah dulu nanti aku follow" suruhku.

"Awak" kedengaran suara lelaki memanggilku.

Aku toleh ke arah kiri. Dan, speechless. Aku membulatkan mataku. Tercengang buat seketika.

"Bahasa melayu?" tanyaku kepada pelajar korea itu dengan reaksi yang penuh wow.

"Ya haha. Saya ada kawan melayu masa belajar kat korea. Sebab tu saya tau cakap bahasa melayu. Awak terkejut?" katanya sambil tergelak sopan kepadaku.

"Terkejut la tak sangka awak tau cakap bahasa sini. Senang la sikit nak cakap dengan orang kat sini kan. Btw, awak panggil saya kenapa ye?" dan secara tiba tiba aku mampu berbicara bersahaja dengannya. Eh pelik.

"Saya kan budak baru kat sini. Persekitaran pun tatau lagi. So boleh tunjukkan mana tempat makan, Aishah?"

Hatiku berdebar buat kali kedua lebih lebih lagi bila dia menyebut namaku. Sesosok laki yang sopan juga dia ni. Dah kacak sopan pula tu. Oh tak cah.

"Ahh jomla awak ikut je saya" ajakku ke Min Joon.

Kami berdua keluar dari dewan bersama sama.

"Awak nak pergi cafeteria?" tanyaku jika dia mahu.

"Okay je" angguknya.

.....

"Ha dah sampai pun. Jom masuk"

Mataku tercari cari tempat duduk yang sesuai agar Min Joon yang baru sahaja di sini berasa selesa. Caring kan ceh.

"Duduk sini la, Min Joon. Awak okay kan?"

"Kalau awak semua okay" sweet talker pula dia.

"Emm saya nak order blackpaper chicken chop, ada kat sini?"

"Ada ada jangan risau. Air awak nak apa?"

"Air tu saya ikut awak je"

"Okay jap saya nak pilih saya punya pulak"

Blablabla

Selesai makan ...

Telefonku berdering. Ku selokkan tanganku dalam beg tangan mencari cari keberadaan telefonku. Aha! Jumpa pun. Ku lihat nama Alya yang terpapar di skrin telefon. Tombol hijau ku tekan.

"Oi cah mana kau kata nak follow kitorang makan. Kelibat kau pun tak nampak"

"Alamak!" aku menepuk dahi.

"Ya Allah lupa sorry la aku teman ni Min Joon ni makan. Yela baru lagi tatau environment kat sini aku tunjuk la. Sorry la geng" bisikku perlahan kerana takut didengari Min Joon.

"Peww geng tengok cah dah pandai date dengan mamat korea. Pewwit sikit kat dia"

"Pewwwwitttt cah date tak ajak. Semoga berjaya dengan first love kau tu. Dah weh end call weh HAHAHAHHA BYE CAHHH"

Tit. Maka berakhirlah perbualan kami dalam alam maya. Sabar cah sabar.

Min Joon menatapku dengan agak kebingungan. "Awak okay tak ni? Muka stress semacam je"

"Ahaha saya okay la Min Joon don't worry im okay" kataku sambil teringatkan sakatan rakan rakanku sebentar tadi. Tak tenang dibuatnya.

Bersambung ...

Aigoo kalau tak best sorry 😂 kalau merepek macam tak kena ke apa dengan keadaan kat u ke uwekk sorry gak sebab baru lepasan spm je HAHA. Merasa jadi main character apa salahnya kan HAHA. btw enjoy ke tak? :( kalau enjoy mari la sapot author huhe okbye mueh




You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 02, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

MAMAT KOREA | Aishah HumairaWhere stories live. Discover now