The Story Begin

47 8 4
                                    

"Aaa". Kata Saif lalu menyuapkan bubur lambuk ke mulut Mawar.

"sedapp??" soal Saif. Mawar mengangguk kuat.

"ermm! Sedap giler!" katanya manja. Saif tersenyum melihat kecomelan Mawar.

"sayang kita ni kenalah makan banyak supaya sihat, ok?" soal Saif.

"Yupp! Ayey Captain!!" kata Mawar. Saif mencubit pipi Mawar yang gebu segebu gebu batal peluk itu.

"Cam tu lah sayang saya ni. Kalau sayang cepat sihat, cepatlah abang dapat makan nasi goreng belacan yang Mawar buat". Kata Saif lalu melihat jam di tangannya.

"Mawar, waktu rehat abang dah habis. Abang kena pergi" kata Saif.

Mawar mengangguk.

"cepat sikit" lata Mawar. Lalu Saif pun melangkah keluar dari wad tersebut.

"bestnya akak ada boyfriend macam tu" kata seorang budak perempuan berumuran kira kira 9 tahun bernama Dina kepada Mawar. Mawar tersenyum malu.

"dia suami akak lah" kata Mawar. Dina membulatkan matanya.

"seriuslah?? Akak nampak muda lagi! Akak kahwin muda ke?" soal Dina.

Mawar mengangguk. "hmm". Jawab Mawar.

"kenapa akak kahwin muda? Mama Dina pun kahwin waktu umur 32 tahun" kata Dina.

"nilah yang kita panggil takdir. Sekurang kurangnya waktu akak sihat dulu, akak dah spend time dengan dia 3 tahun. Kata Mawar.

Dina memuncung.

" Bestnya. Dina tak ada suami pun" kata Dina.

Mawar rasa sebak melihat Dina. Rupanya Dina menghadapi waktu yang lebih sukar padanya. Dia mungkin tidak akan dapat merasai kehidupan remaja pun.











Saif melabuhkan punggungnya dan duduk di atas kerusi yang disediakan di hospital untuk orang awam. Matanya ditutup perlahan.

"huhh..." dia mula mengeluh. Harinya sangant sukar kebelakangan ini kerana bilangan pesakit yang sangat ramai.

"saif" mata saif terbuka dan terus menoleh ke arah panggilan tadi.

"eh? Rica?" soal Saif.

Rica tersenyum gembira.

"nice to meet you!!" kata Rica dengan nada teruja. Saif membalas senyuman Rica.

"tak sangka kau jadi doktor." kata Rica. Saif tertawa kecil.

"biasalah tu" kata Saif merendah diri.

Rica pun mengambil tempat di sebelah Saif.

"kau dengan Mawar macam mane? Lama aku tak dengar pasal korang lepas last contact lima tahun lepas" kata Rica.

"kiteorang dah kahwin. Tiga tahun lepas." kata Saif.

Rica memukul paha Saif perlahan.

"Ahhh. Awalnya! Kenapa tak jemput aku?" soal Rica geram.

Saif menggaru perlahan tengkuknya.

"kan kita lost contact. Kau buat apa kat sini?" soal Saif.

"aku nak jumpa adik saudara aku" kata Rica.

"kenapa ngan dia?" soal Saif.

Mina mengeluh.

"dia ada kanser. Dia baru 9 tahun" kata Rica.

Saif mengangguk faham.

"ouhh" jawabnya sepatah.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



HAH AMACAM CITER BARU NI??

BES TAKKKKKK????

Last Breath Where stories live. Discover now