Part 7

2.7K 83 7
                                    

ISTERIKU, NOURUL

TANAH merah yang baru disiram air mawar dipandang lama. Belum dipasak nisan yang menjadi tanda isteri miliknya bersemadi tenang.

Bibir dipasakkan senyuman manis. Mengiringi pemergian isteri tersayang. Air mata lelakinya jatuh juga. Hatinya dipukul pilu. Sayu.

Kehilangan Nourul buat hatinya terasa kosong. Kehilangan insan yang teramat berharga. Satu-satunya insan yang mampu menggetarkan hatinya yang selama ini beku.

Kali pertama bertentang mata, hatinya mula terpaut. Melihat senyuman manis di bibir gadis yang jelas dipinggirkan keluarga sendiri buatnya menilai gadis itu dari sudut yang berbeza.

Gadis itu sentiasa cuba berlagak ceria. Kuat. Itu yang mampu dirungkai. Wajah si gadis selalu tenang biarpun hati gadis itu mungkin bernanah bisa.

Nourul mungkin tidak punya rupa paras seperti puteri mahupun gelaran pelajar cemerlang. Namun gadis itu memiliki hati yang cukup kuat.

Tidak mengeluh. Tidak mengharap pada yang lain. Tidak mudah mengalah. Itu sudah cukup untuk buatnya menghadiahkan senyuman yang sukar terukir di bibir buat gadis itu.

Nourul punya adik yang melebihi segalanya. Tidak bermakna si adik mampu menarik perhatiannya. Si adik yang memiliki segalanya. Tidak kenal erti susah. Tidak pernah dihimpit duka. Anak yang ditatang di atas dulang emas. Punya hati yang rapuh.

Ibu bapa Nourul nyata tidak tahu menilai antara kaca dan permata. Tidak mengapa. Dia hadir untuk membahagiakan Nourul. Hingga ke saat akhir bibir itu mampu tersenyum untuknya.

Dia bahagia. Sangat bahagia. Dia reda dengan pemergian Nourul. Bersyukur memiliki isteri setaat Nourul. Moga syurga tempat untuk isterinya.

'Tunggu I kat sana, sayang,' bisik hatinya sayu.

Esakan yang bergema membingitkan telinga. Dikerling pada keluarga Nourul yang tidak pernah menghargai ketika Nourul masih bernafas di bumi ini.

Untuk apa menangis hari ini? Segalanya sudah terlambat. Dia bingkas bangun. Meninggalkan kubur merah sang isteri. Tidak peduli pada keluarga mentua yang tidak tahu menilai.

Dia ingin pulang mendakap si kecil yang belum mengerti apa-apa. Hadiah terakhir Nourul untuknya. Hadiah yang akan dididik dengan taqwa. Menjadi harta untuk isterinya di sana.

"Abang Nal," panggil Soraya membuat langkahnya terhenti.

"Kenapa kakak tak pernah beritahu apa-apa?" soal Soraya kesal. Kenapa kakaknya menyembunyikan sakit yang ditanggung.

Zainal tertawa sinis.

"Pernah tak kau ambil tahu pasal dia selama ni? Pernah tak kau tanya dia macam mana selama ni?" paku Zainal kasar seraya terus melangkah pergi. Tidak peduli pada tangisan yang makin kuat bergema.

Keluarga mentuanya tidak pernah peduli tentang Nourul. Lalu untuk apa memberitahu mereka tentang sakit yang ditanggung isterinya.

Sudah cukup dia menjadi bahu bersandar untuk Nourul. Isterinya tidak perlukan keluarga yang tidak pernah menganggap Nourul penting.

"Nourul." Nama itu bermain di bibir. Sarat dengan rindu yang menggunung.

"Wait for me," bisiknya lembut. Senyuman tersugil di bibir kala wajah ayu sang isteri bermain di mata. Wajah yang takkan sesekali dilupakan seumur hidup ini.

NAFAS TERAKHIR ~ CerpenWhere stories live. Discover now