bab 1

121 6 3
                                    

Bab 1
Penjara Marang, Terengganu.

Pintu gerbang besar terbuka luas menceroboh cahaya mentari masuk ke dalam bangunan itu. Kaki beralas selipar jepun perlahan-lahan melangkah keluar dari bangunan yang banyak menggamit kenangan sepanjang sepuluh tahun ditahan atas kesalahan membunuh tanpa niat.

Masih terimbau peristiwa yang perit untuk dia terima. Dimana bekas suaminya mengugut untuk menjual anak mereka untuk melangsaikan hutang judi.

Dulu. Dua belas tahun usia perkahwinan mereka bahagia biarpun mereka kawin setelah disyaki membuat hubungan sulit dengan bekas suaminya.

Gila kan? Walaupun kawin free tapi ia tetap bahagia. Dengan usia tujuh belas tahun menanti keputusan bagi Sijil Peperiksaan Malaysia seperti rakannya yang lain tapi hidupnya dipenuhi noda hitam takala bekas suaminya menghereknya lalu dikosa.

Ramai penduduk kampung menghinanya seorang perempuan sial yang lahir berkacukan Melayu-Inggeris. Menuduhnya tanpa sebaraing bukti menjadikan dirinya terkurung dalam emosi sendiri. Keluarga mertua langsung tidak memandangnya. Lebih mudah percaya dengan cemuhan orang sehinggakan sikap berubah mendadak. Nasiblah bekas suaminya mampu memberi sedikit harapan dengan menbuka bengkel kereta demi menampung dia anak beranak. Sedikit sebanyak dia tahu tentang kereta.

Tapi itu tidak lama selepas bengkelnya terbakar disebabkan litar pintas. Banyak peralatan yang musnah dan langsung tidak boleh diguna pakai. Duit simpanan habis angkara membayar ganti rugi kereta pelanggan yang musnah dijilat api. Duit insurans juga habis dengan membayar pampasan.

Hidup dia sekeluarga kian berontakkan bila bekas suaminya terjebak dalam kegiatan perjudian tanpa pengetahuannya. Dan selang beberapa bulan hidunya kian berantakan takala bekas suaminya mengugut untuk menjual satu-satunya anak kembar untuk dijual kepada sebuah organisasi gelap untuk kegiatan penculikan organ.

Pada ketika itulah dia bertekad untuk mengorbankan dirinya dengan membunuh bekas suaminya menggunakan gunting fabrik.

Dan kesudahannya dia ditahan pihak polis atas kesalahan membunuh bekas suaminya.

Keluar sahaja dari pintu pagar penjara sungai buloh, mata liar mencari seseorang yang berjanji untuk menantinya. Hampa bila orang yang dicari tiada dalam pandangan.

Beg galas lusuh di eratkan ke bahu lalu selipar jepun yang dipakai mula mengseret ke permukaan tar. Baanyak benda  yang berubah di persekitaran Selama sepuluh tahun dia berada di dalam tirai besi. Kereta yang lalu-lalang pergi entah ke mana hala tuju mengikut laluan diperhatinya penuh minat. Pelbagai jenis kereta yang langsung dia tidak pernah nampak. Makin lama dia berada di penjara, makin pelik reka bentuk kereta yang dilihat. Entah-entah dari segi enjin dan ngubahuan juga berbeza. Bagaimana nanti dengan hasil ilmu  yang dia sudah lama tinggal?

Dalam beberapa meter dari pintu pagar besar penjara, anak mata hazel semula jadinya mula tertumpu pada sebuah bus stand dari tempat dia berjalan. Dengan langkah longlai dan hembusan lelah di dada akibat penat berjalan dia ke sana. Dari kejauhan, bukan dia seorang yang mahu berehat di situ malah ada sekumpulan lelaki mungkin umur dalam belasan tahun sedang bercandar di situ. Ohhh tak ketinggalan tiga buah motor berandar di situ dan dua orang anak gadis. Bila diamati bairpun dari sisi tubuh salah seorang. Tubuh itu mengingatkan dia akan seorang gadis yang paling dia sayang.

Diana.

Adakah orang yang paling dia sayang tergolong dalam kalangan orang muda yang berada di bus stand itu? Sumpah sepanjang dia ditahan di dalam penjara, hanya Daniel yang datng melawatnya. Manakala anak perempuannya bila ditanya pada Daniel hanya inilah jawapannya.

“dia ada aktiviti di sekolah. Tak sempat nak jumpa.”

Haish. Takkanlah setiap hari hujung minggu pihak sekolah adakan aktiviti? Mana perginya masa untuk keluarga dan riadah? Dia tahu. Sangat tahu helah Diana hanya mahu mengelak dari berjumpa dia. Dia sedar perempuan yang berikan susu untuknya bermati-matian menyelamatkan si kembar dari dirampas arwah suami. Langung tak pandang.

RabeccaWhere stories live. Discover now